نفوذ همتایان

 

062/0-

 

059/0

 

064/0-

 

042/1-

 

298/0

 

825/0

 

212/1

 

 

پشتیبانی خانواده

 

004/0

 

057/0

 

004/0

 

071/0

 

944/0

 

887/0

 

128/1

 

در جدول 4-31، ضرايب استاندارد و غيراستاندارد رگرسيون براي پيش‌بيني عملکرد یادگیری دانشجویان ارائه شده است. به علاوه آماره های مربوط به تشخیص هم خطی بین متغیر های پیش بین ارائه شده است؛ بر مبنای آماره اغماض(Tolerance) که در فاصله صفر تا یک متغیر می باشد، به میزانی که این آماره به صفر نزدیک تر باشد نشان می دهد که همبستگی زیاد بین متغیرهای پیش بین وجود دارد و بنابراین باید آن را به عنوان یک مشکل نگریست. اما همچنان که مشاهده می شود میزان Tolerance در تمامی متغیرها از مقدار صفر فاصله گرفته و به میزان یک نزدیک می باشد. بنابراین مدل های رگرسیونی مورد آزمون با مشکل هم خطی روبرو نمی باشند. در ارتباط با ضرایب رگرسیونی حاصل شده، چنانچه در مدل نهایی مشاهده مي‌شود، عملکرد اساتید دارای بیشترین نقش در پیش بینی عملکرد یادگیری دانشجویان می باشد و میزان ضریب استاندارد رگرسیونی آن برابر با 369/0 می باشد. پس از عملکرد اساتید، امکانات یادگیری دارای بالاترین نقش در پیش بینی عملکرد یادگیری دانشجویان می باشند و ضریب رگرسیونی استاندارد حاصل شده 187/0 می باشد. در واقع به میزان یک انحراف استاندارد در تغییر امکانات یادگیری 187/0 واحد انحراف استاندارد در نمرات عملکرد یادگیری دانشجویان ایجاد می گردد. همچنین نتایج نشان داد که با 95% اطمینان شخصیت دانشجویان نیز می تواند واریانس عملکرد یادگیری دانشجویان را توجیه نماید؛ میزان ضریب استاندارد رگرسیونی حاصل شده 126/0 می باشد که در سطح معنی دار 043/0 می باشد (β= 0.126 , sig= 0.043).از سوی دیگر بر مبنای نتایج حاصل از مدل 4 و مدل 5، نفوذ همتایان و پشتیبانی و مشارکت خانواده نمی توانند در پیش بینی متغیر عملکرد یادگیری نقش معنی داری را ایفا نمایند.
در مجموع، معادله رگرسیونی پیش بینی متغیر عملکرد یادگیری براساس متغیرهای ابعاد انگیزش یادگیری در زیر ارائه شده است:
(شخصیت دانشجو)126/0 + (امکانات یادگیری)187/0+ (عملکرد اساتید)369/0 = عملکرد یادگیری
در ادامه با توجه به نتایجحاصل از تحلیلرگرسیون به بررسی هر یک از فرضیههای پژوهش پرداخته میشود.
4-3-2- یافته های جانبی
در این بخش به بررسی معنی داری تفاوت در میانگین عملکرد یادگیری دانشجویان به تفکیک متغیرهای جمعیت شناختی همچون جنسیت، وضعیت تاهل، سن، رشته تحصیلی، وضعیت اشتغال و معدل پرداخته می شود. در این راستا جهت بررسی معنی داری تفاوت در میانگین متغیر در دو گروه از آزمونt دو گروه مستقل و جهت بررسی معنی داری تفاوت در میانگین دو گروه و بیشتر از آن، از آزمون تحلیل واریانس استفاده می گردد؛ بنابراین در این پژوهش جهت بررسی معنی داری تفاوت در میانگین عملکرد یادگیری به تفکیک جنسیت، وضعیت تاهل و وضعیت اشتغال از آزمونt دو گروه مستقل و جهت بررسی معنی داری تفاوت در میانگین عملکرد یادگیری به تفکیک گروه های سنی، رشته تحصیلی و معدل از آزمون تحلیل واریانس استفاده می گردد. در تحلیل های آماری جهت انتخاب آزمون مناسب برای تحلیل، ابتدا لازم است تا پیش فرض های استفاده از آزمون های آماری مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه آزمون های t دو گروه مستقل و همچنین تحلیل واریانس از آزمون های پارامتریک می باشند، بنابراین پیش از استفاده از این آزمون ها باید پیش فرض های استفاده از این آزمون ها مورد بررسی قرار گیرند. با توجه به آنکه مهم ترین مهم ترین پیش فرض استفاده از آزمون های پارامتریک نرمال بودن می باشد، این پیش فرض با استفاده از آزمون کلموگراف اسمیرنف مورد بررسی قرار گرفت؛ به علاوه با توجه به اینکه حجم نمونه در گروه های مورد بررسی بالاتر از 40 نفر می باشد، لذا پیش فرض نرمال بودن تایید می گردد. همچنین در موقعیت هایی که پیش فرض نرمالیتی برقرار نمی باشد، در صورتی که نتایج حاصل از آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک همخوان می باشد، توصیه شده است که به دلیل توان بالاتر آزمون های پارامتریک، نتایج حاصل از آن ها گزارش گردد.
4-3-2- 1- آزمون t گروه های مستقل:
جهت بررسی معنی داری تفاوت در عملکرد یادگیری دانشجویان به تفکیک جنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال از آزمون t دو گروه مستقل استفاده گردید. در جدول زیر نتایج حاصل از این بررسی نشان داده
شده است.
جدول( 4-32) مقايسه ميانگين عملکرد یادگیری دانشجویان بر اساس جنسيت، وضعيت تأهل و وضعیت اشتغال

 

 

 

 

 

 

  تعداد ميانگين تفاوت ميانگين درجه آزادي
 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">