پژوهش دانشگاهی – ارزشیابی برنامه درسی فعالیت های هنری پایه ی ششم ابتدایی ازنظرمعلمان … |
کار وعمل ومجاهدت
یادگیری مستمر، خود مدیریتی، انجام واجبات و ترک محرمات، مشارکت، همیاری، مهارت کار بادیگران، مهارت های ارتباطی، مهارت رهبری، مطالعه و پژوهش، استفاده ازفناوری اطلاعات و ارتباطات، تولیدمحصول
اخلاق و آداب
حفظ وپالایش انگیزه ها(نیت )، خودپایی و خودپالایی، اعتمادبه نفس، مسئولیت پذیری، انعطاف، اخلاق حرفه ای، پشتکار، نظم و قانون مداری، صدق، صبر، عدالت خواهی و حق طلبی، حسن خلق، احسان و رأفت، قناعت، استقامت و حیا
اهداف تفضیلی
اهداف تفضیلی برنامه درسی هنر در دوره ابتدایی همسو با اهداف کلی دوره ابتدایی با توجه به کارکرد اولیه و ثانویه آن ها تهیه و تدوین گردید. اهداف کلی دوره ابتدایی (مصوب۲۹/۰۲/۱۳۷۹) درهشت بخش اعتقادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، زیستی، سیاسی و اقتصادی تنظیم شده است که اهداف ساختاری درس هنرمشخصاً در ارتباط با بخش فرهنگی و هنری شکل گرفته است و اهداف ثانویه آن نیزمی تواند در ارتباط با اهداف کلی دیگربخش ها تدوین شود.
اهداف تفضیلی برنامه درسی هنردوره ابتدایی همسو با اهداف بخش فرهنگی – هنری عبارتنداز:
توانایی ارتباط باخلقت:
پرورش روحیه زیبایی شناختی؛
توانایی تولیدمحصول هنری؛
آشنایی بامیراث فرهنگی؛
توانایی نقدهنری؛
اهداف جزئی
کرمعلی و رحمانی (۱۳۸۷) اهداف جزئی درسه حوزه دانش، مهارت و نگرش را به شرح زیر می دانند:
اهداف حوزه دانشی:
آشنایی باخلقت به عنوان منبع الهام آفرینش های هنری
انسان درطبیعت زندگی می کند و نیزجزئی ازطبیعت است. طبیعت زیباترین عناصربصری را درخود دارد. که در رنگ ها و شکل های بسیارمتنوع قابل مشاهده است. گیاهان و گل ها و جانوران، سنگ ها وکوه ها، جویبارها و چشمه ها، آسمان، ماه، خورشید و ستارگان و… نظم وهماهنگی زیبایی دارندکه حواس انسان رابه خودجلب می کند و ازسوی دیگر او را در آفرینش آثاری که تمایل داردیاری می رساند.
آشنایی بارشته های هنری
دانش آموز برای آن که بتواندعواطف و احساسات و تخیلات خود رابه شکلی مناسب بروز دهدباید راه و روش دراختیارداشته باشد و این راه و روش همان رشته های مختلف هنری است. او باید با هریک از رشته های هنری به اندازه ای آشنا شودکه بتواندمتناسب با استعداد و علاقه ی خود در رشته هایی فعّالیّت نماید.
آشنایی مقدماتی با ابزار و مواد هر یک از رشته های هنری
دانش آموز بایدابزار لازم برای هر یک از رشته های هنری را بشناسد. برای مثال در کاردستی بایدچسب و قیچی را بشناسد وکاربرد آن ها را بداند همچنین باید مواد مورد نیاز و حتی بی استفاده ای را که درمحیط اطراف او وجود داردمثل انواع کاغذهای نقش دار ساده، سفید و رنگی، قو طی های مقوایی و پلاستیکی، تکه های چوب، برگ های رنگی، سنگ های رنگی کوچک و بزرگ و… را بشناسد و استفاده از هر یک را درساخت یک کاردستی زیبا تجربه کند.
آشنایی با میراث فرهنگی و هنری
قدمت هنربسیار زیاد است. مثلاً قدمت آثارنقاشی روی دیوارغارها به ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد می رسد. انسان همواره سعی کرده آن چه را که برایش جالب توجه بوده و زندگیش را زیباتر کرده است به شکل هنر از خودبه جای بگذارد. وی ظروف و اشیای سفالی و فلزی، دست بافت ها و بناهای بسیار زیبا را از زمان های گذشته باقی گذاشته است که بیانگرنوع تفکر، نوع زندگی، تمایلات، نیازها و استعدادهای آن روزگار است. این میراث فرهنگی و هنری ما است. به همین دلیل است که برای مثال درکشور مایک چراغ گردسوز، یک زینت زنانه، یک تابلوی نقاشی، یک درچوبی قدیمی، همه ارزش فرهنگی دارند و ماباید درحفظ و نگهداری آن ها بکوشیم. این نشانه های هویت قومی و ملی ما و به قولی شناسنامه ی ما هستند و باید با ارزش شمرده شوند. در هرنقطه از سرزمین ما ایران بسیاری از این آثار وجود داردکه بایدکودکان با آن ها آشنا شوند و به ارزش مادی و معنوی آن هاپی ببرند.
اهداف حوزه نگرش:
دانش آموز با انجام دادن فعّالیّت ها، به توانایی خودپی می برد، خود را باور می کند و اعتماد به نفس به دست می آورد. او ضمن انجام دادن فعّالیّت ها توانایی هایش را توسعه می دهد و برای بهبودکارخود دانش هایی راکه در دو سطح دانش و مهارت وجود داردکسب می کند. مجموعه ی این فعّالیّت ها درساخت ارزش ها و باورهای او تأثیرمی گذارد. توجه او را به دنیای اطراف جلب می کندتمایلات و علاقه هایش را شکل می دهدو راه آینده ی او را هموارتر می سازد تا بتواند بهتر انتخاب کندو تصمیم بگیرد. نگرش های دانش آموز نسبت به هر چیز به زمینه های ذهنی و تربیتی او باز می گرددکه درمدت زمانی نسبتاً طولانی شکل می گیرد.
اهداف حوزه ی نگرشی که در برنامه پیش بینی شده است عبارتنداز:
توجه به زیبایی ها و پرورش حس زیباشناسی و خالق زیبایی ها؛
تمایل به ابراز افکار و احساسات با بیان هنری؛
توجه به توانایی های خود وکسب اعتمادبه نفس
علاقه به کاوشگری وکسب تجربه در رشته های مختلف هنری؛
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 03:28:00 ق.ظ ]
|