پژوهش – تاثیر هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی کاشان- قسمت … |
۱
۲
۳
۴
۵
پرسشنامه مذکور شامل ۲ بخش عمده میباشد:
- نامه همراه: در این قسمت با معرفی موضوع پژوهش، هدف از گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه و ضرورت و اهمیت همکاری پاسخ دهنده بیان شده است. برای این منظور بر محرمانه بودن دادههای حاصل از پرسشنامه تأکید شده تا پاسخ دهنده گان بدون نگرانی پاسخ سوالات را ارائه دهند.
- سوالهای (گویه های) پرسشنامه: این بخش از پرسشنامه شامل ۲ قسمت است:
الف) سوالات عمومی: این بخش از پرسشنامه مرتبط با ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان (شامل جنسیت، وضعیت تاهل، سن و تحصیلات وسابقه کار) میباشد.
ب) سوالات مرتبط با متغیرهای تحقیق: این بخش از پرسشنا مه متغیرهای تحقیق(هوش عاطفی و رفتار شهروند سازمانی) را اندازه گیری میکند. متغیرها و سوالات مربوطه در جدول ۳-۲ آمده است.
پرسشنامه هوش عاطفی
این آزمون ﺷﺎﻣﻞ ۲۸ ﻣﺎده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﻴﺎس ۵ درﺟﻪای ﻟﻴﻜﺮت ﻧﻤﺮه ﮔﺬاری ﻣﻲﺷﻮد. ﭼﻬﺎر ﻣﻮﻟﻔﻪ ﺧﻮد آﮔﺎﻫﻲ، ﺧﻮد ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ، آﮔﺎﻫﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ راﺑﻄﻪ را ﻣﻲﺳﻨﺠﺪ و ﻳﻚ ﻧﻤﺮه ﻛﻠﻲ ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﻲدﻫﺪ. ﻧﻤﺮه ﺑﺎﻻﺗﺮ از ۸۰ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﺑﺎﻻ و ﻧﻤﺮه ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮ از۶۰ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﭘﺎﻳﻴﻦ اﺳﺖ.
آزمونها
۱-خود آگاهی
خودآگاهی عاطفی: توانایی آگاه بودن وفهم احساس خود. خودابرازی: توانایی ابراز احساسات، باورها و افکار صریح و دفاع از مهارتهای سازنده و برحق خود. عزت نفس: توانایی آگاه بودن از ادراک خود، پذیرش خود و احترام به خود. استقلال: توانایی هدایت افکار و اعمال خود و آزاد بودن از تمایلات هیجانی خود شکوفایی: توانایی درک ظرفیتهای بالقوه و انجام چیزی که میتوان انجام داد، تلاش برای انجام دادن و لذت بردن. (سئواات ۱تا۶)
۲- خود مدیریتی
کنترل تکانهها و تحمل فشار روانی: توانایی مقاومت کردن در برابر رویدادها، موقعیتهای آزمایشی و یا کاهش آنها، همچنین توانایی کنترل هیجانات خود. انعطاف پذیری: توانایی سازگار بودن افکار و رفتار با تغییرات محیط وموقعیتها. شادمانی: توانایی احساس خوشبختی کردن با زندگی خود، لذت بردن از خود و دیگران، داشتن احساسات مثبت، صریح، مفرح و شوخ، خوش بینی: توانایی زیرکانه نگاه کردن به زندگی و تقویت نگرشهای مثبت، حتی درصورت بروز بدبختی و احساسات منفی. (سئوالات ۷ تا ۱۵)
۳- آگاهی اجتماعی
توان حل مسئله: توانایی تشخیص و تعریف مشکلات، به همان خوبی خلق کردن و تحقق بخشیدن راه حلهای مؤثر و بالقوه. آگاهی به واقعیت و واقع گرایی: توانایی سنجش هماهنگی، بین چیزی که به طور هیجانی تجربه شده و چیزی که به طور واقعی وجود دارد. (سئوالات ۱۶-۲۰)
۴- مدیریت رابطه
روابط بین فردی: توانایی ایجاد و حفظ روابط رضایت بخش که به وسیله نزدیکی عاطفی، صمیمیت، محبت کردن و محبت گرفتن توصیه میشود. همدلی: توانایی آگاه بودن و درک احساسات دیگران و ارزش دادن به آن. مسئولیت پذیری اجتماعی: توانایی بُروز خود به عنوان یکی از اعضای گروه که دارای حس همکاری مؤثر و سازندگی میباشد. (سئوالات ۲۱تا ۲۸).
پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی: این پرسشنامه دارای ۱۵ سوال بوده که توسط پودساکف و همکاران (۲۰۰۰) طراحی شده است در این پرسشنامه دارای طیف لیکرت ۵ گزینهی، هرگز، بندرت، گاهی، معمولا و همیشه تنظیم شده است.
جدول ۳- ۲ ترکیب سوالات پرسشنامه
متغیر ها | ابعاد متغیر ها | شماره سوالات |
هوش عاطفی |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 04:09:00 ق.ظ ]
|