پژوهش – تاثیر ابعاد بسته بندی بر تصمیم خرید- قسمت 21 |
دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir |
ک از سازههای پژوهش، سنجهها از مقالات معتبر خارجی استخراج و در پرسشنامه به کار گرفتهشده است. در ادامه شرح دقیقتر و کاملتری از پرسشنامه پرداختهشده است.
59
٣-٥- پرسشنامه پژوهش
در این پژوهش براي جمعآوري اطلاعات پيرامون پيشينه و ادبيات پژوهش و همچنین بهمنظور بررسی متغیرهای مدل نظری پژوهش حاضر در بین مشتریان محصولات شکلات و شیرینی در فروشگاههای مرکزی شرق استان گیلان، پرسشنامهای تهیهشده است. این پرسشنامه از دو بخش تهیه شده است. بخش اول شامل 5 سوال در خصوص متغیرهای جمعیت شناختی و بخش دوم، دربرگیرنده 28 سوال میباشد.ضمن آنکه این پرسشنامهها بر اساس طیف ٥ گزینهای لیکرت (١= بسیار کم، ٥= بسیار زیاد) طراحیشده است. همچنین تمامی سنجههای پرسشنامه نامبرده بهطور کامل در پیوست شماره یک آورده شده است.
٣-٥-١- بررسی روایی پرسشنامه
منظور از روایی[1] آن است که مقیاس و محتوای ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار، دقیقاً متغیرها و موضوع موردمطالعه را بسنجد. بدین معنی که، هم دادههای گردآوریشده از طریق ابزار، مازاد بر نیاز نباشد و هم اینکه بخشی از دادههای موردنیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشد و یا بهعبارتدیگر، عین واقعیت را بهخوبی نشان دهد (حافظ نیا، ١٣٨٤). درواقع روایی به این پرسش پاسخ میدهد که آیا پرسشنامه همان چیزی را اندازهگیری میکند که واقعاً در پی سنجش آن هستیم یا خیر؟ در این پژوهش از میان انواع مختلف روشهای تعیین اعتبار اندازهگیری روایی پرسشنامه از روایی محتوا، صوری و سازه استفادهشده است. ازآنجاییکه سؤالات پرسشنامه استاندارد میباشند، درنتیجه پرسشنامه از روایی محتوا برخوردار است. بهمنظور روایی صوری نیز، پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید، خبرگان و محققین مورد تأیید و اصلاح قرار گرفت.
٣-٥-۲– پایایی پرسشنامه
پایایی یک وسیله اندازهگیری، عمدتاًبهدقت، اعتمادپذیری، ثبات یا تکرارپذیری نتایج آزمون اشاره میکند (مؤمنی، ١٣٨٦). پایایی ابزار عبارتاستازاینکه اگر یک وسیله اندازهگیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساختهشده است را در شرایط مشابه و در زمان و مکان دیگری مورداستفاده قرار دهیم، نتایج مشابهی از آن حاصل شود (حافظ نیا، ١٣٨٤). درواقع پایایی نشان میدهد که یک آزمایش،آزمون یاهرروش اندازهگیري به چه میزان درصورت تکراروآزمون آن به یک نتیجه واحدنائل خواهدشد. برای تعیین پایایی پرسشنامه مورداستفاده در این پژوهش، از معیار آلفا کرونباخ استفادهشده است. آلفا کرونباخ شاخصی کلاسیک برای تحلیل پایایی است که برآوردی را برای پایایی بر اساس همبستگی درونی معرفها ارائه میدهد.
60
در این پژوهش با استفاده از نرمافزارSPSS، آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. برای اندازهگیری پایایی پرسشنامه، ابتدا بهمنظورپیشآزمون، تعداد ٤٠ پرسشنامه توزیعشده که ٣٥ پرسشنامه بهصورت کامل جمعآوری گردید. طی این مرحله سؤالات بهمنظور فهم بیشتر آنهااصلاحشده و سپس تعداد ٤٠٠ پرسشنامه بهصورت مراجعه حضوری بین مشتریان محصولات شکلات و شیرینی در فروشگاههای مرکزی شرق استان گیلان توزیع گردیده و تعداد ٣۹٠پرسشنامه بهصورت کامل جمعآوری گردید. پایایی هرکدام از این دو مرحله در جدول ٣-١ مشخصشده است.
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;">
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 05:45:00 ق.ظ ]
|