دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

حسی(خوب یا ظاهر بد،طعم،بو،بافت)،قابلیت استفاده جنبه های آسان یا دشوار برای باز کردن بسته بندی با آماده سازی محصول،ماهیت محصول می باشد.یک طرح بسته بندی خوب توجه مصرف کننده را جلب می کند و مصرف کننده را وائار به خرید محصول می کند و نهایتا موجب جلب رضایت مصرف کننده می شود.(اسکیفرستین،فنک،ام ای دسمتا،لیب و مارتین،2012)
-تاثیرات ویژگی های بسته بندی بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان برای محصولات جدید
هدف از این مطالعه،بررسی ویژگی های تولید و بسته بندی است که بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان مواد غذایی و غیره تاثیر می گذارد.نتایج نشان داد که بسته بندی خاص و ویژگی های تولید بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات تازه تاثیر می گذارد.بیشترین درصد آماری به ویژگی های راحتی و نوع مواد بسته بندی تحت تاثیر کیفیت محصول غذایی و ظروف بسیار جذاب ساخته شده از مواد زیستی،داده شده استو مهم ترین ویژگی هایی که بر تصمیم خرید مصرف کنندگان تاثیر می گذارد عبارتند از:قیمت،عمر مفید،اندازه ظرف می باشد.(کوتسیمانی،گیتر،بر، هارته،المنار،2012)
-طراحی و بسته بندی سیستم خبره بر اساس رابطه بین بسته بندی و ادراک مشتری
هدف از این مطالعه،بررسی طراحی و بسته بندی سیستم خبره بر اساس رابطه بین بسته بندی و ادراک مشتری می باشد.طراحی بسته بندی ایجاد ارزش افزوده برای یک محصول می کند و تاثیر عمده ای بر تصمیم گیری خرید مشتریان به خصوص در نقطه خرید دارد.این پژوهش،یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در طراحی بسته بندی محصول ارائه می دهد.کارافرین قادر خواهد بود به یقین ویژگی های محصول با شرایط مانند:عنصر گرافیک و نرم افزار برای تنظیم کردن بسته بندی محصول بپردازد.نتایج نشانگر این بود،رضایت از طراحی بسته بندی درصد بالاتر از متوسط را به خود اختصاص داد.بنابراین،طراحی بسته بندی سیستم خبره مبتنی بر سازگاری خوبی با عوامل رضایت یک مشتری بالقوه دارد.(اوتر یانگ،2011)
-اثرات طراحی بسته بندی بر انتظارات مصرف کنندگان از سلامت محصولات غذایی
این مطالعه با هدف بررسی اثرات بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی بر انتظارات مصرف کنندگان می باشد.این ویژگی ها عبارتند از: (شکل،رنگ،دید از محصول و گرافیک)می باشد.شناختی از بسته بندی مواد غذایی باید به طور جدی در نظر گرفته شود.طراحی بسته بندی ارتباط مستقیم با سلامت محصول غذایی دارد.رنگ های آرامبخش ارزش خود را به عنوان شاخص سلامتی نشان می دهد.مطالعه بر اساس مجموع مدل کیفیت،در یک چارچوب نظری است که نشان می دهد ارتباط ذاتی متفاوت و نشانه های بیرونی از کیفیت غذا با ابعاد مختلف از انتظارات، با کیفیت و تجارت مواد غذایی در ارتباط هستند.(سیوتیس،اسکولدرر،2011)
-شناسایی ویژگی های مهم بسته بندی در فهرست بازکردن استفاده دسر شیر و ارتباط کلمات
هدف از این مطالعه،شناسایی بسته بندی و ویژگی های برچسب که برای مصرف کنندگان ممکن است مناسب ترین باشد و ارائه مفید اطلاعات برای طراحی یک بسته بندی مواد غذایی که با نیازها و انتظارات مصرف کننده نزدیک است.نتایج بدست آمده از این تحقیق،ارتباط کلمات و فهرست بازکردن مفید و کارآمد و روش های سریع برای تعیین برجسته ترین بسته بندی و ویژگی های برچسب در ذهن مصرف کنندگان که در استنباط با فهم آنها از دسر شیر تاثیرگذار باشد.ویژگی های بسته بندی در ارتباط با مصرف کنندگان بیشتر شکل بسته بندی و رنگ آن و همچنین طراحی برچسب بسته بندی و نام تجاری می باشد که تاثیر زیادی در ادراک مصرف کنندگان دارد.(آرس،دلیزا،2009)
-برقراری ارتباط با مصرف کننده از طریق طراحی بسته بندی
این مقاله با تمرکز بر عملکرد ارتباطاتی بسته بندی بجای عملکرد حفاظتی سنتی بسته بندی طراحی شده است.عملکرد ارتباطات در چهار روش مشاهده شده است.در مرحله اول: بسته بندی محصول توجه مصرف کنندگان را در نقطه فروش از طریق طراحی جذاب و رنگ به خود جلب می کند.دوم:یک بسته بندی نشانه ای از محتویات در داخل آن را ارائه می کند.سوم:بسته بندی می تواند یک ابزار برای آموزش مشتری باشد.در نهایت بسته بندی تصویر کلی از نام تجاری را نشان می دهد.نتایج این تحقیق نشان می دهد،بسته بندی کمک می کند موقعیت محصول در بخش های خاص بازار و با مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کند.در تجزیه تحلیل، زمانی که همه علامت های تجاری در رده قابل مقایسه عملکرد محصول قرار دارند،وقتی که مشتری آینده نگر با رده ناآشنا است،تنها ظاهر بسته بندی نهایی است که برای مشتری دارای ارزش تعیین کننده محصول را دارد.(گویترز،2001)
2-5-2)تحقیقات داخلی
-موسسه پژوهش ها و مطالعات بازرگانی در یک پژوهش جامع اقدام به بررسی کیفیت بسته بندی کالاهای صادرتی نمود.در این طرح،طی سه مرحله،به شناسایی تکنولوژی بسته بندی،بررسی مواد اولیه بسته بندی و سپس شناسایی محصولات خارجی پرداخته شد.بر اساس نتایج این تحقیق که در 100 کارگاه نمونه به انجام رسید،80 درصد از بسته بندی های صادراتی ایران از ترکیب خوب و مناسب،طرح،رنگ و گرافیک به عنوان عواملی که در جذب مشتریان اثر گذار می باشد، استفاده نکرده بودند(استیری،مهرداد1386)
-در تحقیقی دیگر تاثیر ویژگی های بسته بندی بر فرآیند انتخاب مشتری بررسی شد.این مطالعه،پنج ویژگی را بر انتخاب مشتری اثرگذار می داند:ابعاد و اندازه مناسب،رنگ های جاذب و نافذ،شیوه اطلاع رسانی،نوع و جنس مواد اولیه تشکیل دهنده بسته بندی و متمایز بودن طرح بسته
بندی(شعبانی،هادی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی1385)

-در تحقیقی دیگر بر رفتار مصرف کننده بر اساس دیدگاه ویلکی-که این را یک فرآیند مرحله ای قلمداد می کند-در نظر گرفته شده است و سپس اولویت ابعاد مختلف تصویری و اطلاعاتی بسته بندی طی این سه مرحله-آگاهی از نیاز و جستجوی اطلاعات،انتخاب و پس از انتخاب-تعیین شده است(استیری،مهرداد1386)
-در تحقیق دیگری که به بررسی تاثیر رنگ در بسته بندی و فروش مواد غذایی صورت گرفته است،رنگ بسته بندی غالبا در جلب توجه مشتریان برای خرید موثر است.رنگ های شاد در جلب توجه خریداران کاملا موثر می باشد.بهتر است بسته بندی مواد غذایی شیرین با رنگ های گرم تهیه و معرفی شوند.برای بسته بندی مود غذایی منجمد شده رنگ های روشن مناسب است و رنگ های شاد و لطیف معمولا بیشتر مورد توجه خانم ها قرار می گیرد.(زند،فریبا1386)
-در تحقیق دیگری که به نقش طراحی در بسته بندی به منظور بالا بردن رشد صادرات کشور صورت گرفته است،به اهمیت بسته بندی،طراحی بسته بندی،رنگ در بسته بندی،تاثیر شرایط فرهنگی و جغرافیایی بر بسته بندی پرداخته شد.(مسلمی زاده،اعظم1375،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس).
-در تحقیقی دیگر، به” بسته بندی مواد غذایی بعنوان یک عامل مهم و اثرگذار بر تصمیم خرید مصرف کنندگان” پرداخته شد.در این پژوهش اجزاء مهم و تاثیر گذار بسته بندی مواد غذایی مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت.وبا توجه به رشد فروشگاه های خرده فروشی و مدرن شدن عملیات خرده فروشی و تقلیل فروشندگان در فروشگاه ها و عدم ارتباط نزدیک فروشندگان و مصرف کنندگان کالا،بسته مواد غذایی باید واکنش خرید را در مصرف کننده ایجاد نماید،چراکه بسته بندی نقش فروشنده را نیز بر عهده می گیرد.(میر مشفق شریفی،میر سجاد،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت)




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...