تاثیر ابعاد بسته بندی بر تصمیم خرید- قسمت 15 |
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |
اشد.4-ایمنی کالا را حفظ نماید.5-باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود.6-انهدام بسته خالی به راحتی صورت پذیرد.7-دارای علائم ایمنی باشدو8- دارای اطلاعات ساخت و تولید باشد9-رنگ ها و طرح های جاذب و نافذ داشته باشد.10-وضعیت ظاهری بسته،ترغیب کننده و دعوت کننده به خرید باشد.11-بار فرهنگی داشته باشد.12-کالای مظروف خود را به بهترین وجه معرفی نماید.13-در بیننده ایجاد اعتماد نماید.14-به ارزش ذاتی کالا بیفزاید.15-محلی برای نصب برچسب قیمت روی آن در نظر گرفته شده باشد.16-ضربه و فشار را به داخل بسته منتقل نکند.17-تاریخ ساخت،تاریخ انقضا،شماره پروانه ساخت و شماره پروانه بهداشتی(در صورت لزوم)روی بسته قید شود.18-فرمول و مواد متشکله در صورت لزوم روی بسته قید شود.19-آدرس و تلفن تولیدکننده یا توزیع کننده در کشور خارجی روی آن قید گردد.20-دستورالعمل مصرف را دارا یا حاوی باشد.(پاشای آهی،1378)
2-2-10 وظایف و کارکردهای بسته بندی
هر چند نخستین چیزی که از کارکرد بست هبندی به ذهن می رسد، نقش محافظت کنندگی و
نگهداری از محصول است. اما امروزه نقش بسته بندی به این موضوع ختم نمی شود) مسلمی زاده اعظم،1375)از این رو وظایف اصلی بسته بندی عبارت است از:
1.بسته بندی به عنوان محافظ کالا و همچنین جلوگیری از فساد کالا و گسترش طول عمر مفید نقش بسیار بااهمیتی دارد.)راند،2005)
2.اطلاعات و رهنمودهای لازم را در اختیار مشتریان قرار می دهد.
3.باعث جلوگیری از تقلب و دستکاری در محصول می شود.(بنتلی دیوید جی،1380)
4.باعث تسهیل در امر حمل و نقل و انبارداری می شود. .(پرندرگست،پیت،1996)
5.عنصر مهمی در متمایز کردن محصول شرکت از محصولات سایر رقباست.(کالر،گیلز،2004)
6.بسته بندی یکی از بزر گترین وسیله های ارتباطی با مشتریان است . نوع طراحی،رنگ، شکل و جذابیت بسته بندی نقش مهمی در متقاعد کردن مشتریان برای خرید است.
2-2-11نقش و جایگاه طراحی در بسته بندی
بسته بندی خوب برای یک کالای جدید،مستلزم تصمیم گیری در موارد زیادی است.اولین کار در جهت انجام این مهم ایجاد یک تصور از بسته بندی است.منظور از تصور بسته بندی این است که ببینیم بسته بندی کالا چگونه باید باشد یا برای کالا چه کاری را انجام دهد؟بدین معنا که آیا وظیفه اصلی بسته بندی باید مراقبت و حفاظت از کالا باشد؟آیا بسته بندی روش استفاده جدیدی برای استفاده از کالارا ارائه می کند؟آیا بسته بندی ویژگی های خاصی را درباره کالا یا شرکت به نمایش می گذارد و یا منظور دیگری از بسته بندی در میان است؟تصمیم درباره سایر عناصر بسته بندی،نظیر اندازه،شکل،مواد اولیه مصرفی در آن،رنگ و محل علامت تجاری،دومین کاری است که باید انجام شود.این عناصر برای حمایت از جایگاه و خط مشی بازاریابی کالا باید با یکدیگر به نحو مناسبی تلفیق شوند.بسته بندی همچنین باید با تبلیغات،قیمت و توزیع کالا نیز سازگاری کامل داشته باشد.(کاتلرو آرمسترانگ،1385)
فاکتورهای موثر در طراحی بسته بندی
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 05:45:00 ق.ظ ]
|