دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

از یکدیگر نیستند. این معیارها عبارتند از: کارایی، اثربخشی، کیفیت، سود و سودآوری، بهره و بهره وری، کیفیت زندگی شغلی و در نهایت خلاقیت و نوآوری (ایمانی پور، 1385). در این بین، از نظر ساها[1] (2000) عملکرد هر موسسه اغلب؛ بر حسب کارایی آن سازمان در استفاده از منابعش مورد ارزیابی قرار می گیرد. بر این اساس، در این مطالعه؛ کارایی به عنوان معیار عملکرد سازمان انتخاب شده است.
2-1-7- مدیریت عملکرد
از دهه 80 میلادی؛ تغییر و حرکت ارزیابی عملکرد به سوی مدیریت عملکرد آغاز شده است. ارزیابی عملکرد به عنوان ابزار مدیریت عملکرد می تواند مبنای استواری برای تصمیم گیری در مورد مسائل مختلف سازمان باشد. مدیریت عملکرد وقتی بیشترین تاثیر را بر مجموعه خواهد داشت که اهداف آن به طور وسیع به پرسنل منتقل شود. به طور کلی می توان گفت مدیریت عملکرد ضمن بهبود شایستگی فعلی افراد کل سیستم و ایجاد ارتباط بین شایستگی فرد و کار واقعی آنها؛ به دنبال بهبود و توسعه شایستگی های جدید افراد برای هماهنگی با فن آوری های مدرن و دنیای متحول است.
مدیریت عملکرد به مفهوم تحلیل اطلاعات؛ به منظور تصمیم گیری اثربخش و بهبود عملکرد سازمان می باشد. در این میان هر آنچه که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در رسیدن به اهداف متعالی سازمان نقش داشته باشد، با مدیریت عملکرد سروکار خواهد داشت. سنجش عملکرد می تواند اطلاعات مورد نیاز برای آشکار ساختن پیشرفت ها، انگیزه های پیشرفت و تشخیص و شناسایی مسائل و مشکلات را از سیستم گرفته و به تصمیم گیران سازمان ارائه کند.
آماراتونگا و بالدری (2002) نیز مدیریت عملکرد را اینگونه تعریف کرده اند: استفاده از اطلاعات بدست آمده از ارزیابی عملکرد؛ در راستای ایجاد تغییرات مثبت در فرهنگ، سیستم ها و فرایندهای سازمانی از طریق کمک به تعیین اهداف عملکردی، توزیع نتایج عملکرد برای تعقیب این اهداف، تخصیص منابع و آگاه کردن مدیران از این نکته که آیا باید برای رسیدن به این اهداف، سیاست یا برنامه خود را تغییر دهند یا خیر.
هدف اصلی به کارگیری یک سیستم مدیریت عملکرد تضمین این مورد است که سازمان و همه زیر سیستم هایش (شامل فرایندها، بخش ها، تیم های کاری، کارکنان و …) در یک حالت بهینه کار می کنند تا به نتایج مطلوب و موردنظر سازمان دست یابند. الگوی مدیریت عملکرد در شکل (2-1) نشان داده شده است.
شکل 2-1- اجزا مدیریت عملکرد
در این الگو 3 مرحله برای مدیریت عملکرد در نظر گرفته شده است.
الف- طرح ریزی عملکرد:
شامل تعیین اهداف عملکردی در سطوح مختلف، شناسایی فعالیت های لازم در راستای دستیابی به نتایج مورد انتظار و انجام سازماندهی مناسب با تجزیه و تحلیل شغل.
ب- ارزیابی عملکرد:
به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی اطلاق می گردد که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به هدف ها و شیوه های اقتصادی توام با کارایی و اثربخشی صورت می گیرد. به این ترتیب میزان پیشرفت در جهت کسب اهداف تعیین شده ارزیابی می شود.
ارزیابی عملکرد که منجر به آموزش مستمر می شود سطح بالایی از یادگیری را تضمین می کند و موجب انگیزش نیروی کار به میزان زیادی می گردد. این امر جوهره مدیریت عملکرد است.
ج-بهبود عملکرد:
بهبود عملکرد در سطح سازمانی به بهبود کل سازمان منجر می شود. بهبود سازمانی دانشی است که بر اساس علوم رفتاری و کاربردی پی ریزی شده و به مجموع و کل سازمان نظر دارد. در بهبود عملکرد در سطح سازمانی باید به طور سیستمی عمل شود و نگاهی همه جانبه به سازمان وجود داشته باشد.
2-1-8- مفهوم کارایی
کارایی بیانگر این مفهوم است که یک سازمان به چه خوبی از منابع خود در راستای تولید؛ نسبت به بهترین عملکرد در مقطعی از زمان استفاده کرده است. محاسبه کارایی با توجه به مقدار خروجی مورد انتظار یا استاندارد؛ با استفاده از نسبت زیر تعریف می شود (مهرگان، 1383).

 




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...