تلاش برای خدمات

 

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

 

 

17

 

 

1

 

 

پری(2013)

 

 

 

 

3-6) روایی و پایایی پرسشنامه
از آنجا که ابزار گرداوری اطلاعات پژوهش، پرسشنامه است لذا روایی و پایایی آن به تفکیک تشریح می شود.
3-6-1) روایی
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد.اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد.روایی در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق بر می گردد.(صالحی و همکاران،1389)
در این تحقیق از روایی محتوا برای سنجش روایی استفاده شده است و در این راستا پرسشنامه در اختیار اساتید و خبرگان قرار گرفت و روایی محتوا تایید گردید.
2-6-2) پایایی
پایایی ابزار سنجش به این معنی است که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود.به عبارت دیگرابزار معتبر، ابزاری است که از ماهیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشند(صالحی و همکاران،1389)
روش های تعیین پایایی متنوع اند و به شرح زیر دسته بندی می شوند.روش پایایی مصححان،روش فرم های هم ارز، روش های همسانی درونی”روش دو نیمه کردن، روش کودر-ریچاردسون و روش ضریب آلفای کرونباخ”.(مومنی،1389،208). برای آزمون پایایی پرسشنامه ذکر شده، از روش آلفای کرونباخ استفاده می شود.که در ذیل به توضیح بیشتر آن پرداخته می شود.
روش آلفای کرونباخ
این روش برای محاسبه پایایی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کنند بکار می رود. در این گونه ابزار، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه از پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه نمود و سپس با استفاده از فرمول زیر، مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد. که در آن:
 
=ضریب پایایی کل آزمون
K = تعداد سولات
= واریانس سوال j ام
= واریانس کل آزمون
اگر ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه بالاتر از 70/ . به دست آید، می توان عنوان کرد که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است.اما در صورتی که این ضریب زیر 70/ . به دست آید، باید برای تمامی ابعاد متغیرهای تحقیق، ضریب آلفای کرونباخ را محاسبه نمود و ابعادی را که ضریب آنها زیر 70/ . به دست آمده است را حذف کرد یا مورد اصلاح قرار داد (سرمد و همکاران،1385،129)
جدول مربوط به آلفای کرونباخ در در جدول زیر نشان داده شده است:
جدول 3-2) میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;">