فرضیه تایید/ رد
بین میزان مشارکت نویسندگان با سطوح عضویت مختلف، تفاوت معناداری وجود دارد. تایید
بین طول عمر مقاله تا رسیدن به مرز برگزیدگی و تعداد مشارکت نویسندگان رابطه وجود دارد. تایید
بین تعداد ویرایش‌های هر مقاله و تعداد نویسندگان آن مقاله رابطه وجود دارد. تایید

 

جدول ۵-۱ . خلاصه نتایج فرضیه‌های پژوهش
همانطور که جدول شماره۵-۱ نشان می‌دهد، تفاوت معناداری فرضیه اول پژوهش با آزمون H، تایید شده است. در واقع این نتیجه نشان داد که سطوح عضویت مختلف ویکی‌نویسان می‌تواند عاملی بر وجود ناهماهنگی در میزان مشارکت ویکی‌نویسان فعال محسوب شود. همان‌طور که یافته‌های جدول۴-۹ نیز نشان داد ویکی‌نویسان با میانگین رتبه بالا در ویرایش، مربوط به رتبه‌های بالاتر سطح دسترسی در مقایسه با رتبه‌های پایین‌تر، است. به عبارتی دیگر به موازات کاهش رتبه سطح دسترسی، میزان همکاری اثرگذار در روند تولید محتوا کاهش یافته است. بر اساس جدول۴-۱ نیز توجه به مشخصه ویکی‌نویسان فعال رتبه بالا در ایجاد مقاله، نشان داد این گروه از ویکی‌نویسان با عضویت در سطوح بالای گروه‌های کاربری بیشترین سهم همکاری را در تولید محتوا داشته‌اند.
بر اساس شواهد مبتنی بر تایید آزمون فرضیه دوم وسوم پژوهش در جدول۵-۱، نتایج نشان داده است که در مجموع تعداد زیاد ویراستار مقاله موجب افزایش تعداد ویرایش‌ها شده و به تبع فاصله زمانی برگزیدگی مقاله نیز طولانی‌تر می‌شود. این در حالی است که مقالات دارای تعداد کم ویراستار با کم‌ترین تعداد ویرایش‌ها در فاصله کوتاه‌تری برگزیده شده‌اند. به طوری که، توجه به طول عمر مقالات نشان می‌دهد که حداکثر زمان مورد نیاز مقالات برای رسیدن به سطح بالای کیفیت ۳۱۲۶ روز و حداقل آن ۱۴ روز است به گونه‌ای که هرکدام به ترتیب مربوط به مقالات پرویرایش و کم ویرایش می‌باشند (پیوست۲).
۵-۳٫ بحث و نتیجه‌گیری
در ویکی‌پدیای فارسی همچون ویکی‌پدیای دیگر زبان‌ها، ویکی‌نویسان با استفاده از ساز و کارهای تقویت همکاری علمی سعی بر تولید محتوا دارند. آنچه که موجبات بهره‌برداری حداکثری از قابلیت‌های همکاری در این پروژه را فراهم می‌کند، شناخت چگونگی اثرگذاری روندهای مشارکت از جنبه‌های مختلف خواهد بود. مهم‌ترین جنبه‌های مطرح در ویکی‌پدیا بررسی شاخص‌های مبتنی بر ویرایش و ایجاد مقاله توسط ویکی‌نویسان می‌باشد.
بدین منظور در این پژوهش تلاش شد تا با به تصویر کشیدن میزان همکاری نویسندگان فعال در ویکی‌پدیای فارسی، و همچنین روند مشارکت ویکی‌نویسان در مقالات برگزیده، دو گونه مهم از همکاری در این دانشنامه برخط، یعنی ویرایش و تولید مقاله مطالعه شود.
در مجموع نتایج حاصل از مطالعه همکاری علمی نویسندگان فعال ویکی‌پدیای فارسی به شرح زیر می‌باشد:
نتایج حاصل از دو نوع رتبه‌بندی به کار رفته در مورد ویکی‌نویسان فعال از لحاظ تولید و ویرایش مقاله، حاکی از وجود تفاوت در میزان مشارکت گروه فعال ویکی‌نویسان در ویکی‌پدیا می‌باشد. به گونه‌ای که بیشترین تولید محتوا از لحاظ ایجاد مقاله، متعلق به ۱۰% کاربران و کمترین آن متعلق به ۶۰% ویکی‌نویسان است. درحالی که از لحاظ ویرایش مقاله، بیشترین و کمترین تعداد ویرایش متعلق به ۲۰% ویکی‌نویسان می‌باشد. در واقع یافته‌ها بیانگر این مطلب است که در عین گرایش بیشتر ویکی‌نویسان به هم‌تالیفی در ویرایش مقالات، بیشترین تولید محتوا و همکاری توسط گروه هسته کوچکی از ویکی نویسان فعال در ویکی‌پدیای فارسی انجام می‌شود. مشابه نتایج پژوهش‌های اورتگا[۱۰۷] و همکاران (۲۰۰۸)، اورتگا(۲۰۰۹) و لانیادو و تاسو[۱۰۸](۲۰۱۱) این وضعیت با اینکه ممکن است حاکی از اجرای روند مشارکت حرفه‌ای و آشنایی به قوانین ویکی‌پدیا باشد اما خطر جدی این شرایط تهدیدی برای از دست دادن موقعیت کنونی و به عبارتی پویایی حرفه‌ای است.
رتبه‌بندی ویکی‌نویسان فعال، اطلاعاتی عمیق در مورد روند مشارکت آنان به دست داد. در اصل رتبه‌بندی ویکی‌نویسان درصدد نشان دادن این نکته بوده است که چگونه ویکی‌نویسان بر اساس شاخص‌های مختلف، رفتاری متفاوت از هم داشته و چه چیزی در ورای این تفاوت‌ها نهفته است. به طوری که به کمک رتبه‌بندی، تفاوت‌های موجود در ویکی‌نویسان بر اساس شاخص فاصله زمانی ویرایش نیز مشخص کرد که همکاران پرکار در مقایسه با ویکی‌نویسان متوسط و کم‌کار با فاصله زمانی کمتر از حد متوسط به ویرایش مقالات پرداخته‌اند. این نوع سطح تفاوت همکاری میان همکاران با توجه به یافته‌های پژوهش قفقازی الاصل، جمالی مهموئی و اسدی(۱۳۹۰)، بیانگر این مطلب است که در عین اینکه این امر می‌تواند از یک سو حاکی از وجود «انگیزه‌های نگارش و ویرایش» و نیز «انگیزه‌های تداوم همکاری» برای ویکی‌نویسان حرفه‌ای قدیمی و تازه‌وارد در ویکی‌پدیا باشد، از سوی دیگر تهدیدی بر وجود «انگیزه‌های قطع همکاری» در اکثریت ویکی‌نویسان فعال است.
همچنین توجه به ویژگی‌های ویکی‌نویسان نشان داد که شاخص سطح عضویت می‌تواند نقش مهمی در وجود تفاوت میزان همکاری‌ها ایفا کند. به طوری که با تمرکز بر این فرض، نتیجه آزمون H نشان داد که ویکی‌نویسان دارای رتبه‌های بالای سطح عضویت در مقایسه با رتبه‌های پایین‌تر، میانگین رتبه بیشتری در تولید محتوا دارند. در واقع تفاوت‌ها بر اساس این شاخص از یک سو، در تصدیق یافته‌های پژوهش اسدی، قفقازی و جمالی(۲۰۱۳) می‌تواند حاکی از وجود «انگیزه ارتقای مقام» برای تداوم همکاری ویکی‌نویسان فعال با رتبه بالای همکاری باشد و از دیگر سو با توجه به بازه زمانی پژوهش، وجود اقلیت همکاران با سطوح دسترسی بالا می‌تواند به عنوان ضعف ویکی‌نویسان همکار در راستای همکاری هدفمند

 

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

با عضویت در گروه‌های کاربری محسوب شود. به طوری که به نظر می‌رسد این امر برخلاف نتایج پژوهش کیتر[۱۰۹] و همکارانش (۲۰۰۷) حاکی از ضعف تاثیر خرد جمعی در ویکی‌پدیای فارسی باشد.
از سوی دیگر با توجه به نتایج جدول ۴-۱ و نمودارهای ۴-۱ و ۴-۲ که بر اساس آن‌ها نشان داده شد، ویکی‌نویسان تازه کار به همراه ویکی‌نویسان قدیمی با عضویت در گروه‌های کاربری و با پذیرفتن نقش‌های مختلف در ویکی‌پدیا سعی بر تولید محتوا دارند، در واقع مشابه نتایج پژوهش ولسر[۱۱۰] و همکارانش(۲۰۱۱)، می‌توان گفت با توجه به اینکه نسبت انواع سطوح عضویت فعال‌ترین ویکی‌نویسان جدید دارای ایفای نقش مفید با فعال‌ترین ویکی‌نویسان قدیمی‌تر تقریبا یکسان است، بنابراین ویژگی سطح عضویت با تعیین میزان پذیرفته‌شدن نقش از سوی جامعه ویکی‌نویسان ویکی‌پدیا می‌تواند به عنوان شاخصی تاثیرگذار در روند مشارکت و همکاری علمی محسوب شود. به گونه‌ای که فراوانی سطح دسترسی گشت‌ خودکار در میان ویکی‌نویسان نیز می‌تواند در تصدیق نتایج پژوهش‌های بریانت[۱۱۱] و همکارانش(۲۰۰۵)، و قفقازی الاصل، جمالی مهموئی و اسدی(۱۳۹۰) حاکی از وجود احساس مسئولیت و دو انگیزه همکاری «تولید محتوا» و «ارتقای ویکی‌پدیای فارسی» ویکی‌نویسان فارسی زبان در کل محیط ویکی‌پدیا باشد. در نهایت چنین به نظر می‌رسد که کیفیت گروه ویراستاری ویکی‌پدیا بستگی به سطوح دسترسی دارد.
همکاری علمی موثر از حیث ویرایش مقالات در ویکی‌پدیا، در تولید مقالات برگزیده نمود پیدا می‌کند. بنابراین در این پژوهش با استفاده از ابزار رتبه‌بندی مبتنی بر سطح ویرایش به بررسی چگونگی فرآیند همکاری ویکی‌نویسان در راستای تولید مقالات با کیفیت برتر پرداخته شد. در اصل رتبه‌بندی به دنبال مقایسه کیفی مقالات نبوده بلکه به عنوان ابزاری کمکی در صدد نشان دادن روند مشارکت ویکی‌نویسان در مقالات برگزیده بوده است. بررسی مقالات بر اساس توزیع ویرایشی نتایج زیر را در بر دارد:
از آنجا که تعداد نویسندگان مشارکت‌کننده در یک مقاله حاکی از وجود تنوع گروه ویراستاری بوده و درنتیجه باعث رفع بیشتر مشکلات مفهومی و ساختاری مقاله می‌شود، نتایج بررسی میانگین ویراستاران مقالات برگزیده رتبه‌بندی شده بر اساس نمودار۴-۷، نشان داد که دلیل سطح بالای ویرایش در مقالات برگزیده می‌تواند وجود حجم بالای ویراستاران باشد. با تایید معناداری این فرضیه، توسط آزمون اسپیرمن، نتایج نشان داد که بین تعداد ویرایش‌ها و تعداد ویراستاران رابطه مستقیم وجود دارد. در واقع این امر حاکی از این مطلب است که توزیع ویرایشی مقالات برگزیده تاحدزیادی متاثر از تعداد ویراستار است.
نتایج به دست آمده در خصوص نیمه عمر ویرایش مقالات رتبه‌بندی شده نیز نشان می‌دهد که توزیع ویرایشی مقالات دلیل سطوح متفاوت نیمه عمر ویرایش، که طولانی‌ترین مرحله از ویرایش مقالات برگزیده می‌باشد، بوده است. به طوری که مقالات پر ویرایش و به عبارتی پر ویراستار در مقایسه با مقالات متوسط و کم‌کار از نیمه عمرویرایش بالاتری برخوردارند.




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...