مقاله – تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان- قسمت ۲۰ |
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است |
پایایی[۹۱] (اعتماد)
از آنجا که ابزار گردآوری اطلاعات در طول زمان میباید ثبات و پایداری خود را حفظ کند و شرایط یکسان نتایج یکسانی را نشان دهد بررسی ضریب پایانی اهمیت مییابد. پایایی آزمون به دقت اندازهگیری و ثبات و پایایی آن مربوط میشود در واقع منظور از پایایی، رسیدن به نتایج یکسان در آزمونهای مکرر است (گال و همکاران، ۱۳۸۲). بنابراین اعتبار روش تحقیق به دقت و توافق مربوط میشود. در تحقیق حاضر برای محاسبه پایایی ابزار از ضریب آلفای کرنباخ جهت تعیین ضریب اعتبار استفاده گردید. به این منظور به کمک نرمافزار Spss ضریب آلفای کرنباخ برای پرسشنامه محاسبه که برابر ۹۵/۰بدست آمده است.
ضریب اعتبار یا پایایی ابزار سنجش به این معنا است که آزمون تا چه اندازه در دستیابی به هدفهای معین موفق بوده است. قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار تحقیق کمی اشاره به این دارد که توسط این ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میآید. برای اندازهگیری پایایی از شاخصی به نام “ضریب پایایی” استفاده میشود و اندازه آن معمولاً بین صفر تا یک تعیین میشود. در بررسی پایایی پرسشنامه توجه به چند نکته ضروری و مهم است:
یک آزمون باید پایا باشد تا بتواند روا باشد و رابطه معکوس بین این دو ضروری نیست.
چنانچه مقدار آلفای کرونباخ زیاد باشد نشانه این است که آزمون از اعتبار قابل قبولی برخوردار است، ولی اگر مقدار آلفا کوچک باشد، نمیتوان گفت آزمون فاقد اعتبار میباشد.
اگر آلفای کرونباخ به ۱ نزدیکتر باشد، پایایی سازگاری درونی بیشتر است (شیری و همکاران، ۱۳۹۳).
برای آزمون با هدفهای پژوهشی، حصول پایایی بین ۶/۰ تا ۸/۰ کافی و مناسب است.
برای محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازهگیری، شیوههای مختلفی به کار برده میشود.
در این تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش میزان سازگاری درونی گویههای یک شاخص استفاده میکنیم. ضریب آلفا بیانگر این مطلب است که سوالات همپوشانی و همچنین همسویی داشتهاند یا خیر (گال و همکاران، ۱۳۸۲).
جدول ۳-۲: پایایی عامل- مولفههای پرسشنامه تحقیق
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;">
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-21] [ 10:33:00 ب.ظ ]
|