متغییر وابسته ؛ متغییری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری در آن است ، به عبارت دیگر یک متغییر اصلی است که در قالب یک مسأله برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. (همان منبع، ۱۶۶).
متغییر مداخله گر ؛ متغییری است که محقق برای استنتاج از نحوه تاثیر متغییر مستقل برمتغییر وابسته مورد نظر قرار می دهد؛ تأثیر متغییر مداخله گر را نه می توان کنترل کرد و نه به طور مستقیم و مستقل از سایر متغییرها مشاهده کرد،لذا به این تأثیر در تحلیل نهایی اشاره می شود، متغییر مداخله گر معمولا” بر اعتبار درونی وبیرونی تحقیق اثر می گذارد (حافظ نیا، ۱۳۸۴، ۴۵).
در این تحقیق متغییرهای مستقل ، سبک های مدیریت تعارض طبق «مدل کنت توماس» می باشد که عبارتند از: سبک رقابتی، سبک سازش، سبک مصالحه، سبک همکاری و سبک اجتناب.
متغییر وابسته تحقیق عبارت است از: ادراک تعارض .
و متغییرهای مداخله کننده تحقیق عبارتند از: پست سازمانی ، جنس، سن، تحصیلات و سابقه خدمت .
(۳-۷) روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه
در کتاب های روش تحقیق ، روش های متعددی برای انتخاب نمونه مطرح شده است ؛ متداولترین روشهای نمونه گیری در پژوهش های علوم رفتاری عبارتند از:نمونه گیری تصادفی ساده،نمونه گیری سیستماتیک یا منظم،نمونه گیری طبقه ای و خوشه ای.( (آذر ، ۱۳۸۲ ، ۳)
در این پژوهش ، روش نمونه گیری به صورت طبقه ای (نسبی )انجام گرفته و سپس با توجه به حجم نمونه به دست آمده، ۷۴ نفر مدیر و ۱۲۶ نفر کارمند به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. در روش نمونه گیری تصادفی ساده هر یک از عناصر جامعه مورد نظر برای انتخاب شدن ، شانس مساوی دارند. در این روش افراد یا اشیای مورد نیاز از فهرست جامعه آماری که به همین منظور شماره گذاری و تهیه شده است به صورت تصادفی انتخاب می شوند. مطابق قانون احتمال ، افراد انتخاب شده باید دارای ویژگی هایی همانند جامعه ای که از آن انتخاب شده اند باشند.
در این تحقیق برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران که یکی از روش های معتبر در تعیین حجم نمونه میباشد استفاده شده است.
۸۶۰N = ، حجم جامعه آماری
۰۶/۰z = ، میزان خطای نمونه گیری
۹۵/۰d = ، نسبت فاصله اطمینان




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...