رویکردهای سرمایه اجتماعی

 

 

ایده های اصلی

 

 

کمک کنندگان این حوزه

 

 

 

 

۱-تئوری های توسعه اقتصادی

 

 

اعتماد ، رفتار شهروندی و شبکه اجتماعی ، کمک به توسعه‌ی اقتصادی مداوم

 

 

بوتنام(۱۹۹۴) ، ناک و کیفر(۱۹۹۷)، استیگلایتز (۱۹۹۸)

 

 

 

 

۲- اصول اخلاق و مسئولیت اجتماعی

 

 

تاکید بر سرمایه اجتماعی و درجه ای از یکپارچگی و مسئولیت اجتماعی در رابطه با کل جامعه ،آژانس ها و گروه ها . این ایده مبتنی بر ارزش ها و نگرش هایی مانند : اعتماد ، امنیت ، همکاری و رعایت اصول اخلاقی می باشد.

 

 

کلمن(۱۹۹۰) ، نیوتن (۱۹۹۷) ، چانگ (۱۹۹۷) ، کاواچی و همکاران (۱۹۹۷) ، بولن و اونیکس (۱۹۹۸) ، ژوزف (۱۹۹۸) ، کورتینا (۲۰۰۰) ، بارون (۲۰۰۱)

 

 

 

 

۳- قوانین تحکیم همکاری

 

 

قوانین مربوط به اصول اخلاقی و تحکیم همکاری تاثیر مثبتی بر روی سرمایه اجتماعی ، انسجام و غلبه بر نقص بازار دارد.

 

 

بس (۱۹۹۷) ، سن (۱۹۹۷) ، زینگالِس (۲۰۰۰) ، راجین (۲۰۰۰).

 

 

 

 

۴- سرمایه فکری

 

 

سرمایه اجتماعی مؤلفه ای از سرمایه فکری بوده که مبتنی بر مجموعه ای از ارزش هاو خرده شاخص هایی مانند : اعتماد ، وفاداری ، انسجام ، تعهد ، مسئولیت ، صداقت و اصول اخلاقی است.

 

 

ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۶) ، کووینگ (۱۹۹۸) ، پروسکا (۲۰۰۱) ، کنمور (۲۰۰۱) ، لِسِر و پروسکا (۱۹۹۹) ، کوهن (۲۰۰۱) ، کوترِل (۲۰۰۱) ، مک ال روی (۲۰۰۱)

 

 

 

 


(Source: Eduardo Bueno and Marı´ Paz Salmador, 2004:560)

۱۱-۲) نقش سرمایه اجتماعی در تئوری های سرمایه فکری[۵۰]
برای نشان دادن موقعیت و جایگاه سرمایه اجتماعی در بطن تئوری های سرمایه فکری ، لازم است سیر تکامل مدل های سرمایه فکری که مبتنی بر سه مدل جامع و پذیرفته شده می باشند نشان دهیم (بینو،۲۰۰۰).
۱-۱۱-۲) مدل یک (CL1)
در مدل یک که برگرفته از ادوایسون و مالون[۵۱] (۱۹۹۷) است ، سرمایه ساختاری از سرمایه سازمانی[۵۲] (سرمایه فرآیند و سرمایه نوآوری) و سرمایه مشتری[۵۳] تشکیل شده است.
۲-۱۱-۲) مدل دو (CL2)
مدل دوم تحت عنوان مدل دانش و آگاهی برگرفته شده از ایروفروم[۵۴] (۱۹۹۸) می باشد . در این مدل مفهوم سرمایه رابطه ای و همچنین وجود مجموعه ای از روابط بین سازمان و محیط نیز ، معرفی وتوصیف شده است اگر چه اغلب شاخص های مدل بر جنبه های مانند:شهرت، استراتژی انسجام ، ذخائر و ارتباط با دیگر آژانس ها تاکید دارند اما نشانگر اصلی مشتریان می باشند.
۳-۱۱-۲) مدل سه (CL3)
مدل سوم توسط کنسرسیوم بین المللی مدیریت دانش (KMCI, 2001) حمایت می شود . این مدل ، سرمایه رابطه ای اصلاح شده یا جایگزینی برای سرمایه اجتماعی است . در این مدل سرمایه به سه دسته تقسیم می شود :
۱- سرمایه درون اجتماعی[۵۵] ۲- سرمایه برون اجتماعی[۵۶] ۳- سرمایه نوآوری اجتماعی[۵۷]
شکل شماره ۲-۲ . سرمایه رابطه ای اصلاح شده

 

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir



 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...