علمی : بررسی رابطه بین هزینههای کیفیت و کیفیت در شرکت شیر پگاه خوزستان- قسمت … |
همان طور که در اغلب متون کیفیت ذکر شده، هزینههای کیفیت به چهار گروه عمده تقسیم میشوند:
۱ . هزینههای پیشگیری
۲ . هزینههای ارزیابی
- هزینههای شکست داخلی
- هزینههای شکست خارجی
چنانچه در نمودار (۱-۲) مشاهده میشود، دو گروه اول هزینه ها مربوط به تولید محصول مرغوب و دو گروه آخر ناشی از تولید محصول نامرغوب میباشد. این دو نوع هزینه، هزینه محصول مرغوب و هزینه محصول نامرغوب با هم نسبت عکس دارند؛ یعنی هر چه ما هزینه تولید محصول مرغوب را بالا ببریم، هزینه های تولید محصول نامرغوب کاهش مییابد. هزینه های کیفیت در جایی قبل از کیفیت ۱۰۰ درصد به حداقل میرسد؛ بنابراین سازمان ها سعی کردند محصول را در همان حیطه ای تولید کنند که هزینه به حداقل میرسد. ضروری است که بین هزینه های کیفیت معقول و منطقی وهزینه های کیفیت غیر ضروری و نامناسب، مدل و روش مناسبی را ترسیم کنیم (نمودار۲-۳) (گرینا[۳۳]،۱۹۹۹).
)نمودار۲-۳) منبع: گرینا[۳۴]،۱۹۹۹
با وجود انتقاداتی که به نظریه سنتی جوران وارد شده است، مدل سنتی و رابطه معکوس ذکر شده همچنان دارای مقبولیت گستردهای است و در مباحث مربوط به کیفیت، به آن استناد میشود.
۲-۹-۲٫ مدل هزینه فرصت یا هزینه پنهان
در این مدل هزینه فرصت از دست رفته به سایر هزینههای کیفیت لحاظ شده در مدلPAF اضافه میشود. به دلیل عینی نبودن هزینه فرصت از دست رفته، تنها امکان تخمین این هزینهی ناآشکار وجود دارد. این هزینهها که اخیراً مورد توجه قرار گرفتهاند، شامل مواردی از قبیل سود کسب نشده به دلیل از دست دادن مشتری یا کاهش درآمد به دلیل عدم تطبیق است. براین اساس هزینههای کیفیت شامل هزینه پیشگیری، ارزیابی، شکست و فرصت از دست رفته خواهد بود. محققان در مطالعات خود، اقلام متعددی را برای هزینه فرصت از دست رفته برشمردهاند. از جمله میتوان به ساندووال چاوز[۳۵] و بروویدز[۳۶]اشاره کرد که این هزینه را به سه دسته ظرفیت نصب شده و معطل مانده، حمل ناکافی مواد و عرضه ضعیف خدمات تقسیم کردهاند. از نظر آن ها مجموع هزینههای کیفیت عبارتست از: درآمد از دست رفته و سود کسب نشده (ساندووال چاوز و بروویدز، ۱۹۹۸).
۲-۹-۳٫ مدل هزینه فرایند
این مدل ابتدا توسط راس[۳۷](۱۹۹۷) ارائه شد و نخستین بار توسط مارش[۳۸] (۱۹۸۹) به منظور هزینهیابی کیفیت به کار رفته است (مارش، ۱۹۸۹). در این مدل هزینههای کیفیت به صورت مجموع هزینههای تطبیق و عدم تطبیق فرایند تعریف میشود. هزینه تطبیق عبارتست از: هزینههایی که باید صورت گیرد تا فرایند مشخصی در مرتبه اول، کالا یا خدمتی مطابق با استاندارد مدنظر تولید کند. هزینه عدم تطبیق نیز شامل هزینه شکست به دلیل فرایندی است که منجر به تولید مغایر با استاندارد مورد نظر میشود. تمایز اصلی این مدل با سایر روشها، تاکید بر فرایند به جای کالا یا خدمات تولید شده است.
۲-۹-۴٫ مدلABC [۳۹]
روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در حقیقت یک روش حسابداری است و یک مدلCOQ[40] نیست. از اصلیترین مشکلات در هزینهیابی کیفیت، عدم مطابقت سیستمهای حسابداری سنتی با آن است. این سیستمها غالباً دادههای مورد نیاز مربوط به کیفیت را ارائه نمیدهند، مثلاً سود ناشی از ارتقاء کیفیت را ثبت نمیکنند. ریشه مشکل در اینجاست که بیشتر اقلام موجود در هزینهیابی کیفیت بر مبنای فعالیت یا فرایند هستند، در حالی که سیستمهای حسابداری سنتی حساب ها را براساس اقلام هزینهها و نه فعالیتها ثبت میکنند این روش را کوپر و کاپلان[۴۱](۱۹۸۸) برای حل این مشکل ارائه دادند تا به عنوان ابزاری جهت هزینهیابی کیفیت بکار رود (لارسون[۴۲]،۲۰۰۲).
۲-۱۰٫ روش های جمعآوری هزینههای کیفیت
ممکن است روش های زیادی برای جمعآوری هزینههای کیفیت در یک سازمان وجود داشته باشد اما چهار روش که بیشترین کاربرد را دارند به شرح زیر میباشند.
روش سنتی[۴۳]
روش مستند سازی عیب[۴۴]
روش مراقبت از زمان صرف شده[۴۵]
روش ارزیابی یا برآورد[۴۶]
۲-۱۰-۱٫ روش سنتی
روشی است که بطور گسترده از آن استفاده میگردد. این روش براساس نوشته های اولیه جوران بنا گذاری شده است. این روش از داده های موجود در سطح سازمان که از طریق سوابق واحد مالی یا حسابداری قابل دسترسی است استفاده می نماید. این اطلاعات ممکن است از گزارشات حضور و غیاب، گزارشات هزینهها، سفارشهای خرید، گزارشهای بازکاری، گزارشات ضایعات و سایر گزارشهای مشابه به دست آیند. این روش آسان ترین و استانداردترین روش میباشد.
روش سنتی برای شروع هزینه یابی کیفیت بهترین روش خواهد بود. زیرا اکثر سازمانها دارای واحد حسابداری یا مالی هستند که برخی هزینههای کیفیت نظیر آموزش، هزینه های گارانتی، هزینه ضایعات را در سیستم خود ثبت می نمایند. این روش در همه سازمانهای کوچک و بزرگ، دانشگاهها، سازندگان نرم افزار و هر نوع سازمانهای دیگر کاربرد دارد و دیدی تقریبا سریع از هزینه های کیفیت سازمان ارائه می دهد.
هرچند که در این روش جمع آوری هزینه های مربوط به فعالیت های بدون ارزش افزوده به دلیل عدم ثبت در سیستم حسابداری بسیار مشکل است و همچنین اکثر سیستم های حسابداری کلیه هزینه های کیفی نظیر تحلیل خرابی، بازرسی مجدد، ممیزیهای کیفی محصول، ارزیابی اقلام موجود در انبار را ثبت نمی نمایند، باید گفت که با افزایش تجربیات سازمان در هزینه یابی کیفی می توان تعداد هزینه های بیشتری را به لیست هزینه های کیفی اضافه نمود (خیرخواه، ۱۳۸۴).
۲-۱۰-۲٫ روش مستند سازی عیب
این روش گاهی اوقات همراه روش کلاسیک بکار برده میشود. در حال حاضر سازمانهایی هستند که این روش را به تنهایی و بدون کلاسیک به کار بردهاند و موفق هم بودهاند. این موفقیت در ارتباط با سیستم موجود در سازمان برای مستند سازی و ردیابی عیب میباشد. سازمانهایی در این روش موفقتر خواهند بود که دارای سیستم مستندسازی و ردیابی عیب بهتری باشند.
۲-۱۰-۳٫ روش مراقبت از زمان صرف شده
تحقیقات نشان میدهد که این روش کمترین کاربرد را داشته است. اگر چه سازمانهایی که این روش را به کار بردهاند نتایج بسیار موفقیت آمیزتری درباره هزینههای کیفی سازمان بدست آوردهاند.
۲-۱۰-۴٫روش ارزیابی
آخرین روش برای جمعآوری هزینههای کیفیت روش ارزیابی میباشد. همانگونه که در روش کلاسیک گفته شد معمولاً برای جلب حمایت مدیریت از برنامههای هزینههای کیفی تخمین اولیه از هزینههای کیفیت صورت میپذیرد اما استفاده از روش تخمین به عنوان یک روش اصلی در میان سازمان ها معمول نیست. به هر حال تحقیقات نشان داده است تعداد سازمانهای اندکی که از این روش استفاده مینمایند، نتایج درخشانی را تجربه میکنند.
۲-۱۱٫ روش و مدل مورد استفاده در تحقیق حاضر
در تحقیق حاضر برای جمعآوری هزینههای کیفیت از روش سنتی استفاده شده است، این روش براساس نوشته های اولیه جوران بناگذاری شده است. که از دادههای موجود در سطح سازمان که از طریق سوابق مالی یا حسابداری قابل دسترسی است استفاده می نماید. و مدل مورد استفاده برای تعیین هزینههای کیفیت مدلPAF میباشد، یعنی اجزای هزینههای کیفیت شامل هزینههای پیشگیری، هزینههای ارزیابی، هزینههای شکست داخلی و هزینههای شکست خارجی میباشد .
۲-۱۲٫ بخش دوم: پیشینه تحقیق
در این بخش به تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع تحقیق در خارج از ایران و همچنین تحقیقات داخل ایران اشاره میشود و خلاصه ای از نتایج آنها ارائه میگردد:
۲-۱۲-۱٫ تحقیقات مرتبط انجام شده درخارج از کشور:
هارینگتون[۴۷](۱۹۹۸) به بررسی تأثیر هزینههای پیشگیری وارزیابی برهزینه کل پرداخت. نتایج تحقیق او نشان داد که افزایش هزینههای پیشگیری کاهش اشتباهات را درپی خواهد داشت و در نهایت منجر به کاهش هزینه کل میشود درحالی که افزایش هزینههای ارزیابی تعداد کل خطاها را کاهش نمیدهد و تنها خطاهای خروجی قبل ازتحویل محصول به مشتری را شناسایی میکند. همچنین نتایج تحقیق او نشان داد که بهبود کیفیت ازطریق کاهش هزینه های کیفیت، منجر به بهبود بهرهوری میشود(هارینگتون،۱۹۹۸).
گرینا و همکاران[۴۸](۱۹۸۸)، هارینگتون (۱۹۹۸)و ژائو[۴۹](۱۹۹۹) درپژوهشهای خود به این نتیجه رسیدند که افزایش درهزینه های پیشگیری و ارزیابی منجر به کاهش هزینههای شکست میشود. درنتیجه کیفیت و بهره وری را افزایش میدهد.
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 01:15:00 ق.ظ ]
|