دسترسی به منابع مقالات : بررسی رابطه بین هزینههای کیفیت و کیفیت در شرکت شیر پگاه خوزستان- … |
معکوس
۳-۹-۱-۷٫ضریب همبستگی اسپیرمن
این ضریب همبستگی معادل ضریب همبستگی پیرسون در دادههای کمی میباشد و مبتنی بر رتبه دادهها محاسبه میشود. در صورتی که تعداد دادهها کم و فرض نرمال بودن آن ها معقول نباشد، از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده میشود.
۳-۱۰٫ خلاصه فصل
در این فصل به بررسی روش تحقیق و ابزار اندازه گیری متغیرهای تحقیق و همچنین فرضیات مطرح شده پرداختیم. روش پژوهش رویکردی نظاممند در دستیابی به موقعیت نامعین اسـت، پژوهشگر برای دسـتیابی به این موقعیت نامعین لازم است راه کار نظامند خود را بر اسـاس پارادایم پژوهش انتخاب کند. در این پژوهـش سعـی بر آن بوده تا از روش پژوهـش کیـفی و کمـی بـه صورت توأمان بهرهگیری شـود. مزیت به کارگیری روش آمیخته افزایـش اعتبار نتایج پژوهش و قابلیت تعمیم پذیری یافته ها است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
۴-۱٫ مقدمه
پژوهشگر پس از این که روش تحقیق خود را مشخص کرد و با استفاده از ابزارهای مناسب، دادههای مورد نیاز را برای آزمون فرضیههای خود جمعآوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهرهگیری از تکنیکهای آماری مناسبی که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد، دادههای جمعآوری شده را دستهبندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیههایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کردهاند را مورد آزمون قرار دهد و تکلیف آن ها را روشن کند و سرانجام بتواند راه حل و پاسخی برای پرسش تحقیق بیابد. پیوند دادن موضوع تحقیق به رشتهای از اطلاعات موجود، مستلزم اندیشهای خلاق است، معمولاً موضوعی به ذهن محقق خطور میکند که یافتن منابع دادههای موجود، برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است، آرایش و تنظیم دادهها نیز مستلزم خلاقیت است. فرآیند تجزیه و تحلیل دادهها، فرآیندی چند مرحلهای است که طی آن دادههایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمعآوری در جامعه (نمونه) آماری فراهم آمدهاند، خلاصه، کدبندی، دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این دادهها به منظور آزمون فرضیهها فراهم آید (خاکی، ۱۳۹۱).
در فصل سوم به تفصیل متغیرهای تحقیق، قلمرو مکانی و زمانی تحقیق، جامعه مورد مطالعه، روش تحقیق، نحوهی گردآوری دادهها، و نیز مدلهای مورد استفاده در تحقیق ارائه شده است. تجزیه و تحلیل و برآورد مدلها و آزمون فرضیه تحقیق با استفاده ازنرمافزار SPSS انجام خواهد شد. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحلهای علمی، از پایههای اساسی هر پژوهش علمی به شمار میرود، که به وسیله آن کلیه فعالیتهای پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت میشوند. در این فصل نیز به توصیف دادههای پژوهشی و تجزیه و تحلیل هر یک از فرضیات خواهیم پرداخت.
۴-۲٫ بخش اول: آمار توصیفی دادههای تحقیق
در روشهای توصیفی تلاش بر آن است تا با ارائه جدول و استفاده از ابزارهای آمار توصیفی نظیر شاخصهای مرکزی و پراکندگی، به توصیف دادههای تحقیق پرداخته شود، تا این امر به شفافیت موضوع کمک کند. در این بخش دادههای جمعآوری شده در قالب روشهای آمار توصیفی و همبستگی ارائه میشوند. شاخصهای مورد استفاده برای توصیف دادهها به صورت زیر میباشند:
شاخصهای مرکزی: میانگین[۶۰]، میانه[۶۱] و مد[۶۲].
شاخصهای پراکندگی: دامنه تغییرات[۶۳]، واریانس[۶۴] و انحراف معیار[۶۵].
شاخصهای شکل توزیع: ضریبهای چولگی[۶۶] و کشیدگی[۶۷].
پرکاربردترین و اصلیترین شاخص مرکزی یعنی میانگین نشان دهنده نقطه تعادل توزیع است و بیان کننده این است که بیشتر دادهها حول این نقطه تمرکز یافتهاند. شاخص دیگر میانه است که مقدار نمونه را به دو قسمت مساوی تقسیم میکند. نزدیک بودن این دو شاخص به هم نشانگر متقارن بودن توزیع متغیرهاست و عدم برابر بودن میانگین و میانه بیانگر عدم نرمال بودن آن ها است. همچنین انحراف معیار از با اهمیتترین پارامترهای پراکندگی دادهها است که نشان دهنده پراکندگی دادهها نسبت به میانگین میباشد. پارامتر پراکندگی بعدی ضریب چولگی میباشد که در صورت نرمال بودن توزیع مقدار آن برابر صفر است و در صورت نرمال نبودن دارای دوحالت است: چوله به چپ، چوله به راست. ضریب چولگی منفی نشان دهنده چوله به چپ و ضریب چولگی مثبت بیانگر چوله به راست بودن توزیع است.
آخرین پارامتر پراکندگی ضریب کشیدگی است که مقدار بلندی دادهها را مدنظر قرار میدهد. ضریب کشیدگی شاخص سنجش پراکندگی نمونه نسبت به توزیع نرمال میباشد. آزمونهای مختلفی برای نرمال بودن متغیرها وجود دارد. از جمله این آزمونها میتوان به آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون X2 ، اندرسن-دارلینگ، جارک- برا و … اشاره نمود.
دادههای این تحقیق در سه بخش محصولات، نیروی انسانی و ماشینآلات میباشد.
آمار توصیفی برای بخش مواد و محصولات به قرار زیر میباشد:
جدول ۴-۱٫ توصیف داده های تحقیق برای بخش مواد و محصولات | ||||
هزینه پیشگیری | هزینه ارزیابی | هزینه شکست داخلی و خارجی | ||
تعداد داده های صحیح | ۳ |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 01:15:00 ق.ظ ]
|