همانطور که مشاهده میشود معیار مالی به عنوان بازیکن اول، معیار مشتری به عنوان بازیکن دوم، معیار فرآیند داخلی به عنوان بازیکن سوم و معیار رشد و یادگیری به عنوان بازیکن چهارم انتخاب شدهاند. در این پژوهش فرض بر آن است که 1000 نفر تصمیم گیرنده را در این خانهها جهت انتخاب پخش نموده ایم که نشان دهنده نسل اول میباشند. این 1000 نفر به طور مساوی در هر یک از خانهها قرار میگیرند. یعنی مقدار که نسبت جمعیتی است که بسته 1 را انتخاب نمودهاند، برای i=1,…,81 برابر میباشد. سپس با نوشتن روابط آورده شده در فصل 2 که شامل ها، که مقدار متوسط سازگاری استراتژی iام برای بازیکن jام میباشد، به طوری که i=1,2,3 و j=1,2,3,4 و ، میتوان مقادیر که نسبتی از جمعیت نسل دوم که بسته iام را انتخاب کرده اند میباشد، برای هر بازیکن بدست میآید. این روابط توسط نرمافزار متلب نوشته میشود و جواب بهینه بدست میآید. در این الگوریتم ما مقادیر را که نشان دهنده سازگاری اولیه هر یک از افراد جمعیت که نشان دهنده ارزش استراتژی kام انتخاب شده توسط بازیکن jام می باشد، برای همه حالات برابر صفر فرض نمودیم. این امر به این معنی میباشد که فرقی بین استراتژیها برای بازیکنان که همان معیارهای کارت امتیازی متوازن میباشند وجود ندارد.
نکتهای که لازم است گفته شود این است که با حذف مسیرهایی که در مرحله تحلیل مسیر حذف میشوند، تعداد کل مسیرها کمتر از 81 حالت خواهد شد. از این رو مقادیر مربوط به این مسیرها در جدول صفر قرار داده خواهند شد. همچنین برای این خانه ها صفر در نظر گرفته میشوند. این امر خود فرآیند حل مسئله را تسهیل مینماید.
3-3- جمع بندی
در این فصل به معرفی روش پیشنهادی این پژوهش در ارتباط با ارزیابی عملکرد و تعیین بهترین مسیر استراتژیک پرداختیم. همانطور که گفته شده الگوریتم ابتکاری استفاده شده در این پژوهش ترکیبی از کارت امتیازی متوازن، تحلیل مسیر، تئوری بازیهای مشارکتی و تئوری بازیهای تکاملی میباشد. پس از تعیین 3 استراتژی در هر معیار کارت امتیازی متوازن، که این امر توسط یک پرسشنامه دو طرفه صورت میگیرد، فرآیند تحلیل مسیر انجام میگیرد و روابط علی و معلولی بین استراتژیهای مختلف آشکار میگردد. با حذف روابط بی معنی در این مرحله مسیرهای کلی استراتژیک بدست میآیند. سپس ارزش شیپلی اجزا هر مسیر را بدست میآوریم و به عنوان ورودی تئوری بازیهای تکاملی در نظر میگیریم. با طرح مربع لاتین روابط مربوطه را مینویسیم و شرط گذر از یک نسل به نسل دیگر را مدنظر قرار میدهیم تا بهترین ترکیب استراتژیک بدست آید.
فصل چهارم
نتایج و مطالعه موردی
4-1- مقدمه
در فصلهای پیشین به معرفی هر یک از ابزارهای استفاده شده در این پژوهش و ارائه روش ابتکاری آن پرداختیم. در این فصل این روش را در یک مطالعه موردی واقعی مورد بحث قرار میدهیم. این روش را در یک کارخانه بزرگ صنایع غذایی و به کمک خبرگان این صنعت پیاده سازی کردیم. نتایج حاصل از این مطالعه موردی در این بخش خدمتتان ارائه میگردد.
در ابتدا توضیحاتی راجع به مطالعه موردی استفاده شده در این پژوهش ارائه میگردد. کارخانه صنایع غذایی اطعمه پارس که محصولاتش با برند تیهو عرضه میگردد یک مجموعه تولیدی بزرگ صنایع غذایی با بیش از 650 نفر پرسنل میباشد. این کارخانه تولید کننده انواع ماکیان قطعه بندی شده، انواع فرآوردههای گوشتی سوسیس و کالباس، انواع کنسروهای گوشتی و غیر گوشتی و انواع غذای آماده مصرف میباشد. اطلاعات تماما از سیستمهای ارزیابی عملکرد و اطلاعات حسابداری این کارخانه بدست آمدهاند.
4-2- گام اول: شناسایی استراتژیها در زنجیره تامین مورد مطالعه
یکی از مطالعاتی که برای شناسایی استراتژیها در زنجیره تامین صنایع غذایی از آن استفاده شد، مقاله بیلگاردی و بوتانی میباشد که در سال 2010 شاخصهای اندازه گیری 2 کارخانه صنایع غذایی را در ایتالیا بر اساس کارت امتیازی متوازن توسعه دادند. علاوه بر استفاده از مطالعات گذشته در این زمینه با مطالعات محیطی برخی از استراتژیهای دیگر نیز مطرح گردید.
بر این اساس در معیار مالی 6 استراتژی مطرح شد که عبارتند از: تمرکز بر روی کاهش هزینه های انتقال اطلاعات، کاهش سطح نوسانات بودجه، کاهش هزینه هر ساعت تولید، بهبود نرخ بازگشت سرمایه، بهبود سطح فعالیتهای تامین کننده در راستای کاهش هزینه و بهبود سود دریافتی از طریق بهبود مکانیزم فروش.
برای معیار مشتریان 7 استراتژی مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از: بهبود عملکرد توزیع و پخش، تدوین برنامه ای برای بهبود لیدتایم سفارش و توزیع، توسعه محصولات جدید منطبق با نیاز روز مشتری، انعطاف پذیری بیشتر در سیستم های خدماتی برای پاسخگویی به نیازهای خاص مشتریان، بهبود پاسخ گویی و مسئولیت پذیری در قبال کالاهای معیوب و برگشتی، داشتن تعامل مناسب با مشتریان بوسیله توسعه نظرسنجی از مشتریان و بهبود میزان رضایت مشتریان.

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">