سایت مقالات فارسی – رابطه باورهای ریاضی، دانش مفهومی و تجربه ریاضی معلمان با عملکرد و انگیزش ریاضی دانشآموزان دختر … |
–
مطابق اطلاعات مندرج در جدول ۱۴-۴ ضریب همبستگی چندگانه برای ترکیب خطی باورهای ریاضی، دانش مفهومی و تجربه قبلی ریاضی معلمان با خرده مقیاس انگیزش درونی دانشآموزان برابر باMR = 0/661 که در سطح p = 0/004 معنیداراست و ضریب تعیین نیز ۴۳/۰ میباشد. این بدان معنی است که ۴۳% واریانس مربوط به انگیزش درونی دانشآموزان به وسیله متغیرهای مستقل، باورهای ریاضی، دانش مفهومی و تجربه قبلی ریاضی معلمان تبیین میشود. ضرایب استاندارد باورهای ریاضی ()، دانش مفهومی () و تجربه قبلی ریاضی () میباشد، معنیداری ضرایب نشان میدهد که به ازای افزایش یک واحد باورهای ریاضی و دانش مفهومی معلمان به ترتیب ۳۷۱/۰ و ۴۸۳/۰ به انگیزش درونی دانشآموزان اضافه میشود و به ازای افزایش یک واحد تجربه قبلی ریاضی معلمان ۳۸۱/۰ از انگیزش درونی دانشآموزان کم میشود. همچنین، مطابق اطلاعات جدول ۱۵-۴ پیشبینی نمره خرده مقیاس انگیزش درونی () دانشآموزان از روی نمرات متغیرهای مستقل معلمان (x)، نمره B، توسط معادله رگرسیون زیر امکانپذیر است:
۸/۶۸۱ + ۰/۰۱۴x1+0/179x2– 0/080x3
فرضیه ۴- باورهای ریاضی، دانش مفهومی و تجربه قبلی ریاضی معلمان با خرده مقیاس علاقه به ریاضی دانشآموزان رابطه معنیدار دارد.
۱-۴ باورهای ریاضی معلمان با علاقه به ریاضی دانشآموزان رابطه مثبت دارد.
۲-۴ دانش مفهومی معلمان با علاقه به ریاضی دانشآموزان رابطه مثبت دارد.
۳-۴ تجربه قبلی ریاضی معلمان با علاقه به ریاضی دانشآموزان رابطه مثبت دارد.
جدول ۱۶-۴ ضرایب همبستگی ساده نمرههای باورهای ریاضی، دانش مفهومی و تجربه قبلی ریاضی معلمان با علاقه به ریاضی دانشآموزان را نشان میدهد.
جدول ۱۶-۴: ضرایب همبستگی ساده نمرههای باورهای ریاضی، دانش مفهومی، تجربه قبلی ریاضی معلمان با خرده مقیاس علاقه به ریاضی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی
متغیر وابسته | متغیر مستقل | ضریب همبستگی | سطح معنی داری |
علاقه به ریاضی | باورهای ریاضی | ۴/۰ | ۰۵/۰ |
دانش مفهومی | ۳۸/۰ | ۰۵/۰ | |
تجربه قبلی ریاضی | ۱۶۲/۰- | ۴۱/۰ |
همانطور که در جدول ۱۶-۴ مشاهده میشود، ضریب همبستگی بین نمرههای باورهای ریاضی معلمان و علاقه به ریاضی دانشآموزان ۴/۰ میباشد، که در سطح ۰۵/۰ معنیدار است. بنابراین فرضیه ۱-۴ تحقیق تأیید میشود. این یافته نشان میدهد باورهای ریاضی معلمان با علاقه به ریاضی دانشآموزان آنها رابطه معنیدار دارد. با توجه به یافتههای جدول ۱۶-۴ ضریب همبستگی بین دانش مفهومی معلمان و علاقه به ریاضی دانشآموزان ۳۸/۰ میباشد که در سطح p < 0/05 معنی دار میباشد. بنابراین فرضیه ۲-۴ تحقیق تأیید میشود. ضریب همبستگی بین تجربه قبلی ریاضی معلمان و علاقه به ریاضی دانشآموزان ۱۶۲/۰- میباشد که به سطح معنیداری ۰۵/۰ نرسیده است. بنابراین فرضیه ۳-۴ تحقیق تأیید نمیشود.
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 12:43:00 ق.ظ ]
|