بررسی چالش های حاکم بر بسته بندی فیروزه نیشابور- قسمت ۲۳ |
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |
فیروزه تراشیده کشف شده در حال حاضر می باشد .
تصویر۱-۳ﭘﺸﺖ و روی ﻓﻴﺮوزه ﺗﺮاﺷﻴﺪه ﺷﺪه و ﺳﻮراخ ﺷﺪه ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ۴۳۶۰ سال قبل از میلادو ﻣﺤﻞ ﺷﻨﺎ ﺳﺎﻳﻲ آن در ﻛﻨﺎر اﺳﻜﻠﺖ
۵-۲-۱ دﻟﻴﻞ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد ﺑﻮدن ﻓﻴﺮوزه ﻧﻴﺸﺎﺑﻮر
با وجود آنکه در سال های اخیر و با کشف معادنی در ایالات متحده آمریکا و چین ، این کشور ها در حجم تولید فیروزه از ایران سبقت گرفته اند ولی بی تردید مرغوبترین و با ارزش ترین فیروزه در جهان کماکان متعلق به معدن فیروزه نیشابور می باشد . دلیل تمایز فیروزه نیشابور از دیگر فیروزه های موجود در جهان رنگ بی نظیر و منحصر یه فرد آن است . به صورتی که در اغلب نقاط جهان فیروزه نیشابور را با نام اختصاصی فیروزه آبی می شناسنند . امروزه معدن فیروزه نیشابور سالیانه ۴۰ تن سنگ خام فیروزه تولید می نماید که در تاریخ چندین هزار ساله آن کم نظیر می باشد .
۳-۱ تعریف مشکل
سنگ فیروزه از مشهورترین سوغات شهرستان نیشابور به شمار می آید که شهرت جهانی دارد و از این رواولین ارتباط مشتری با کالاهای غیر نفتی از طریق بسته بندی است و این در حالی که بسته بندی مناسبی برای صادرات این کالا در نظر گرفته نمی شود و این امر موجب شده که شهرت جهانی فیروزه نیشابور دربازارهای جهانی کاهش یابد.
باید با جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی به جای کالاهای ایرانی دربازار جهانی از حیثیت و آبروی بخش تولید داخلی کشوردر بازار جهانی حمایت کنیم. چنانچه قواعد صادرات را رعایت کنیم و بر پایه برنامه در این مسیر گام برداریم، میتوانیم به آینده صادرات کالاهای غیرنفتی امیدوار باشیم. تمرکز بر روی صادرات کالاهای غیر نفتی، میتواند دراین منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال، ثمرات بیشماری برای اقتصاد کشور داشته باشد زیرا با توسعه صنعت بسته بندی و ایجاد صنایع تبدیلی در کنار ظرفیتهای صنعتی این استان میتوانیم تا حدودی زیادی تاثیر گذار باشیم.
اولین ارتباط دیداری مشتری با کالاها ی غیر نفتی از طریق بسته بندی است زیرا بسته بندی نامناسب بر روحیه جامعه مصرف کننده تأثیر نامطلوبی برجای می گذارد.
بستهبندی زیرمجموعه و تابعی از دانش و هنر بسیار گستردهتری به نام بازاریابی است، زیرا یکی از ابزارهای بسیار کارآمد در بازارجهانی و رقابت بستهبندی شکیل و مناسب است وبه همین علت با بسته بندیهای مناسب کالاهای غیرنفتی می توانیم صادرات این کالاها را در بازارجهانی گسترش دهیم.
صادرات غیرنفتی پروژه خیلی بزرگی است زیرا اقتصاد برخی از دولتها بر صادرات غیرنفتی استوار است و از این راه، سود سرشاری به دست میآورند و با توسعه صنعت بسته بندی و ایجاد صنایع تبدیلی در کنار ظرفیتهای صنعتی این استان میتوانیم تا حدودی زیادی مشکلات بیکاری را برطرف کنیم.
۴-۱ اهمیت مسئله
فیروزه از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است. با در نظر گرفتن این موضوع آن طور که باید به آن ارزش داده نشده است و در هنگام خرید دارای بسته بندی شکیل و زیبایی نمی باشد بخصوص که فیروزه صادر می شود و باید در بازار خرید بیشتر روی آن فوکوس شود، به خاطر همین راه حل هایی ارائه می دهیم که این سنگ قیمتی علاوه بر پر اهمیت بودن آن دارای جذابیت بیشتری، هم از نظر خود سنگ و هم از لحاظ بسته بندی توجه بیشتری را به خود بگیرد.
۱-۴-۱ دلیل انتخاب موضوع
۱-ارائه راه کارهایی مفید برای صنایع دستی.
۲-کمک به حفظ صنایع دستی و اثار ملی.
۳-بررسی چالش ها در بسته بندی صنایع دستی.
۴-اهمیت دادن به بسته بندی صنایع دستی.
۵-جلب مشتری برای خرید صنایع دستی.
۶-ارزش نهادن صنایع دستی ایران برای کشورها.
۷-نگه داری آثار برای انتقال به نسل های آینده.
۲-۴-۱ نقش صنایع دستی در اقتصاد کشور
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 02:50:00 ق.ظ ]
|