بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت ۲۱ سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر … |
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است |
د تا خبر آنها مخابره شود.
۲-۱-۲-۱۰٫ برگزیده اشخاص به ارجاع[۲۶]:
ازآنجاکه این باور وجود دارد که عملکرد اشخاص برگزیده و معروف، دامنهدارتر از عملکرد افراد عـادی اسـت و عمـلکـرد افـراد معروف از بخت الگو گرفتن بهوسیله دیگران برخوردار است و چونکه تصور میشود که عملکرد این نوع آدمها بر زنـدگی سـایرین تأثیر میگذارد، پوشش خبری عملکرد افراد برگزیده در رسانههای غربی بیشتر از افراد عادی است. دومین نکتهای که در بحث مربوط به ارجاع یا تمثل به اشخاص برگزیده باید به آن دقت کـافی مبـذول داشـت، ایـن اسـت کـه عملکردها و کنشهای افراد برگزیده غالباً به یک نوع عملکرد و رفتار مسلط و نمونه تبـدیل میشود و بهاصطلاح ”کلیشهساز“ میگردند. بارها شاهد بودهایم که چگونه منش و رفتار افراد نامدار ـ نه الزاماً از وجه معرفتی، رفتاری و علمی و سایر صفات حسنه ـ به سرمشقی فراگیر برای مردم عادی تبدیلشده است.
رسانههای غربی در این زمینه بسیار کارآزموده شدهاند و از این تخصص برای تخدیر مخاطبان خـود اسـتفاده میکنند. درواقع میتوان نام این کارآزمودگی و تخصص را صنعت تمایل سازی یا فن ایجاد تمایل گذاشت. رسانههای غربـی درسـت مثـل صـنعت اتومبیلسازی که هرروز مدل و نوع تازهای از اتومبیلها را به بازار مصرف عرضه میکند، نمونهها و الگوهای جدیدی میآفرینند تـا جمع زیادی را متوجه این بهاصطلاح ستارهها سازند. آنگاه پسازآنکه بـا تبلیـغ الگوهـای رفتـاری ایـن ستارهها، مخاطبـان را بـه نمونهبرداری، الگوسازی و تقلید کورکورانه کشاندند و به دیگر زبان از همزادپنداری مخاطبان با ستارهها اطمینـان حاصـل کردنـد، ستارهها را با ترفندهای گوناگون به زمین میکند تا یک نسل بی الگو شود (الگوی منفی) و بهاینترتیب، جـوانی کـه تحـت تـأثیر تبلیغات و ستاره سازی رسانهها گرفتار بازی چهرهها و نامها شده است، وقتیکه ستاره موردعلاقه خود را ازدسترفته میبینند، ناچار است، برای آنکه احساس بیهویتی (و درواقع بیپناهی) نکند، به دامان ستاره جدید دیگری که همان رسانهها میسازد، پنـاه ببرد. اوج و افول نامها در رسانههای غربی و بهویژه رسانههای آمریکایی از همین قاعده تبعیت میکند و همـین کـارکرد تخـدیری را دارد. بسیاری از ورزشکاران و هنرپیشگان آمریکایی را در نظر بیاورید که پس از کسب شهرتهای سرسامآور، بهسان شـهاب از صحنه خارج گشتهاند و برای همیشه از صحنههای نور، صدا، تصویر و نوشتار، راندهشدهاند. البته بعضی از وقتها در ستونهایی چون «حالا کجا هستند؟» حضوری دوباره، اما کوتاه و تحقیرآمیز داشتهاند.
۲-۱-۲-۱۱٫ شخصیتسازی[۲۷]:
رویدادها را عملکرد افراد و مردم میدانند. هویت بخشیدن به افراد بهمراتب آسانتر از هویت دهی به ساختارها، نیروهـا و نهادهـا است. بنابراین، همانطور که بارها در رسانهها شاهد بودهایم، بهجای فرضاً عنوان «دولت انگلستان» نام خانم میجر را شنیدهایم. بـه نظـر میرسد که همین مثال کوچک برای روشن ساختن بحث شخصیتسازی کافی باشد و لذا از طرح مثالهای بیشتر خودداری میکند.
۲-۱-۲-۱۲٫ منفی گرایی:[۲۸]
کشف این عامل مؤثر بر گزینش خبرها بهوسیله این دو محقق از نگاه عمیق و تیزبین آنها حکایت میکند. مـراد از منفی گرایی ایـن است: خبر بد، خبر خوب است؛ و همین برداشت است که جوهره اصلی نگاه خبرگزاریهای غربی به جهان سوم را شـکل میدهد. دلایلی که این محققان برای عامل منفی گرایی ارائه میکنند، اینچنین فهرست میشود:
ـ غیرمنتظره است (ارزش ششم)
ـ بدون ابهام است (ارزش سوم)
ـ بهسرعت رخ میدهد (نخستین ارزش، تواتر کوتاه)
ـ همخوانی و هماهنگی دارد (ارزش پنجم)
البته باید این توضیح را اضافه کرد که همخوانی و هماهنگی در ارتباط با توقعات عمومی از اوضاع جهان مطـرح اسـت و بنـابراین ازنظر آستانه (ارزش دوم) در رده پایینتر از خبرهای مثبت قرار میگیرند.
از دیدگاه رسانههای غربی باید در جهان سوم صرفاً به دنبال عوامل و رویـدادهای منفـی بـود نظیـر خـشونت، بحـران و فاجعـه خبرهای مربوط به کودتاها، اعدامها، نظامیگری، تروریسم، فساد و ناهنجاری و… تا بتوانند بهعنوان گـرایش خبـری در آن رسانهها قابلارائه باشند، درحالیکه اخبار مثبت جهان سوم که حاکی از رشد و پیشرفت هستند، جایی در محافل خبری غرب نمییابند. (همان منبع؛۱۸-۲۰)
دکتر معتمدنژاد در کتاب روزنامهنگاری معیارها و ضابطههای انتخاب خبر را به دودسته تقسیم میکند:
معیارها و ضابطههای عینی و معیارها و ضابطههای شخصی (عاطفی). به اعتقاد ایشان معیارهای عینی آنهایی هستند که با واقعیات مادی و قابلدرک منطبقاند.
“ در همین اثر ملاکهای عینی بدین ترتیب دستهبندیشدهاند :
۱- اهمیت ذاتی که ملاک اهمیت با مقیاس بزرگی به ترتیب ذیل سنجیده میشود .
الف – بزرگی کارها و اقدامات
ب – بزرگی و فراوانی مقدار و تعداد
ج – بزرگی قدرت
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 02:23:00 ق.ظ ]
|