۹۳/۰

 

 

۳۶٫ توجه به تکمیل برنامه های آموزشی تلویزیون برای حفظ محیط زیست، انعکاس افکار عمومی و انتشار اطلاعات حقوقی شهروندان

 

۰۲/۲

 

۸۷/۰

 

 

۳۷٫ شفاف و قابل فهم بودن اطلاع رسانی در مورد حفظ محیط زیست و استفاده از منابع زیستی برای عموم مردم در صدا و سیما

 

۰۵/۲

 

۹۱/۰

 

۴-۴-۱- مرحله نخست: ارزیابی عوامل داخلی [۹](IFE) و خارجی [۱۰](EFE)
۴-۴-۱- ۱- ارزیابی “عوامل داخلی” موثر بر عملکرد برنامه های تلویزیون در رابطه با حفاظت از محیط زیست
هدف از این مرحله ارزیابی قابلیت های صدا و سیما و برنامه های تلویزیون ، جهت شناسایی نقاط ضعف و فاکتورهای قوت می باشد؛ یعنی جنبه هایی که در راه دستیابی به هدف بهینه عمل کردن صدا و سیما برای تولید برنامه های محیط زیست ، می توانند نقش مساعد یا بازدارنده ایفاء نمایند. مهمترین نقاط قوت و ضعف برنامه های تلویزیون در رابطه با محیط زیست طبق جدول(۴-۲۶ ) ارئه شده است.
۴-۴-۱-۲- ارزیابی “عوامل خارجی” مؤثر برعملکرد برنامه های تلویزیونی در رابطه با محیط زیست و حفاظت از آن
در این مرحله از پژوهش، با تفحص و ارزیابی درمحیط خارجی و شناسایی فرصت ها و تهدیدهای موجود در رابطه با قابلیت های صدا و سیما جهت تولید برنامه های محیط زیست برای پخش تلویزیونی، مطالعات انجام شده وبررسی ها، مجموع فرصت ها وتهدیدهای موجود بر سر راه عملکرد صدا و سیما و برنامه های تلویزیونی محیط زیست مشخص شد. نتایج بدست آمده مطابق جدول (۴-۲۷) تنظیم شده است. عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار بر تولید برنامه های زست محیطی جهت پخش تلویزیونی پس از بررسی اطلاعات مرتبط از قبیل آیین نامه ها و نظرات شهروندان، شناخته شدند. تعداد عوامل داخلی ۱۸ عامل تعیین شد که تعداد ۱۵ عامل از دید شهروندان نقاط ضعف و تعداد ۳ عامل نقاط قوت برنامه های تلویزیون در رابطه با محیط زیست تشخیص داده شدند که ابتدا نقاط قوت و سپس نقاط ضعف چنین برنامه هایی در این ماتریس قرار می گیرند. همچنین تعداد عوامل خارجی ۱۹ عامل تعیین گردید که از نظر شهروندان ۱۷ عامل آن تهدید و ۲ عامل آن به عنوان فرصت شناسایی شد. ابتدا عواملی که موجب فرصت شده و سپس آن هایی که به عنوان تهدید شناحته شده اند در این ماتریس قرار می گیرند.
جدول ۴-۲۶: عوامل داخلی موثر بر تولید، پخش و مصرف برنامه های تلویزیونی مؤثربرحفظ محیط زیست

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف عوامل درونی
  نقاط قوّت نقاط ضعف
۱ S1 – تاثیر برنامه های تلویزیون بر میزان اعتراض مخاطبین به آسیب رسانان به محیط زیست W1- ضعف برنامه های تلویزیونی در ایجاد تمایل به همکاری با سازمان ها و تشکل های زیست محیطی
۲ S2 – تاثیر پیام های برنامه های تلویزیون در رابطه با افزایش احساس مسئولیت نسبت به اطلاع رسانی به همشهریان در مورد حفاظت از محیط زیست
 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">