بررسی تاثیر ارتباطات سازمانی بر مدیریت دانش در شرکت مخابرات استان کردستان .- … |
دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir |
یزه ها اقدام کرد(عدلی ،1385).
2-2-11-6- چالش فرماندهی و کنترل مدیریتی :
عدم اعتقاد و حمایت مدیریت عالی از فعالیت ها و برنامه های مدیریت دانش ، نگرش های کوتاه
مدت و جزئی نگری و سبک های نا مناسب رهبری نیز مانع اجرای موفقیت آمیز برنامه های مدیریت دانش می شود . کنترل سازمانی به دنبال کسب پذیرش و موافقت در مورد اهداف از پیش تعیین شده است ، که این برای رسیدن به روش های برتر و رویه های عملیاتی استاندار ضروری می باشد .
موضع گیری صریح سیستم های کنترل و فرماندهی برای رسیدن به هماهنگی موجب کاهش انگیزه افراد می شود ، که این برای سیستم های فعال در محیط های پیچیده مطلوب نمی باشد . سیستم ها برای اطمینان ا زایجاد هماهنگی طراحی می شوند ، اما آنها به شناسایی و اصلاح شکاف بین ورودی ها ، منطق فرایند ، خروجی های سازمان و ملزومات بقا سازمان توجه چندانی ندارند(شریف زاده بودلایی ،1387).
2-2-11-7- چالش بازده اقتصادی :
برخی از اقتصاددانان مانند آرتور [156]بیان می کنند که تولید و توزیع محصولات و خدماتی که مبتنی بر دانش می باشند ، بازده اقتصادی بیش تری در مقایسه با محصولات و خدمات صنعتی ایجاد می نمایند .
هر یک از عوامل صنعتی یک حد آستانه دارند ، به این معنی که هر واحد اضافه تر در حد آستانه برای زمین ، نیروی کار و سرمایه منجر به کاهش بازده خواهد شد . در مقابل محصولات دانش و اطلاعات با قانون اقتصادی متفاوتی عمل می نمایند ، به این صورت که سرمایه گذاری در هر واحد اضافی از اطلاعات و دانش جدید می تواند به بازده بیشتر سرمایه منجر شود . بنابراین ، این نکته مهم است که ، تحقق این نرخ بازده نه تنها به تجدید نظر در ماهیت تولید و خدمت نیازمند است ، بلکه تجدید نظر در کانال های توزیع و همچنین فرایندهای سازمانی مربوط به توزیع و بهره برداری نیز اهمیت دارند (شریف زاده بودلایی ،1387).
2-2-11-8- چالش سیاسی :
البته این چالش در سازمانهای دولتی چشمگیر تر هستند ، اگر باور داشته باشیم که دانش یک منبع قدرت است و شخص دارای قدرت می تواند اعمال نفوذ کند ، طبیعی است که عده ای برای دستیابی انحصاری به دانش تلاش می کنند . ثبات یا عدم ثبات فضای سیاسی کشور نیز بدلیل اثر گذاری بر فرایند خط مشی گذاری وثبات مدیریت در سازمانهای دولتی ، مدیریت دانش را تحت تاثیر قرار خواهد داد .هم چنین وجود فضایی باز که در آن افراد به راحتی بتوانند ایده های خود را اظهار نمایند، بر روند فعالیت های مدیریت دانش اثر گذار خواهد بود (شریف زاده بودلایی ،1387).
2-2-11-9- موانع دیگری که مدیریت دانش با آن مواجه است :
1) عدم موفقیت در تطبیق تلاش های مدیریت دانش سازمانی با اهداف استراتژیک سازمان
2) ایجاد سیستم و منابع اطلاعاتی متعدد در سازمان بدون توجه به محتوای آن
3) عدام ارتباط مدیریت دانش سازمانی با فعالیت های روزانه افراد
4) تمرکز بر تلاش های مدیریت دانش سازمانی فقط در محدده مرز های سازمان
5) تاکید بیش از حد بر شیوه های رسمی یادگیری به عنوان مکانیزمی برای تسهیم و توزیع اطلاعات (عدلی ،1385).
6) درون گرایی فزاینده سازمانها که توام با ترس یادگیری از غریبه ها است
7) نیاز به بازشناسایی سیستم های پاداش که اغلب بر اساس اندازه گیری مالی سنتی است . کشف زمان ، با وجود فراوانی رقبای نوآور که اهمیت آن را دریافته اند (عدلی ،1385).
2-2-12- مدل تحلیلی پژوهش :
مدل تحلیلی، دنباله طبیعی طرح نظری مساله تحقیق [پژوهش] است که به صورت عملی نشانهها و خط سیرهایی را که نهایتا برای اجرای کار مشاهده و تحلیل در نظر گرفته خواهد شد به یکدیگر مرتبط میکند. مدل تحلیلی از مفاهیمی تشکیل شده است که با هم ارتباط تنگاتنگی دارند و مجموعا چارچوب منسجمی را تشکیل میدهند ( کیویوی و کامپنهود [157] ، 1375).طبق این مدل هر متغیر مفهومی به چند بعد و هر بعد به تعدادی شاخص تقسیم میشود. بنابراین طبق مدل تحلیلی پژوهش شکل 2-24 متغیرها شامل : ارتباطات سازمانی که ابعادآن ( بازخورداطلاعات ( ارتباطات یک طرفه و دوطرفه) ، مسیر پیام (ارتباطات عمودی ،افقی و مورب ) ، ارتباطات رسمی و ارتباطات غیر رسمی بعنوان متغیر مستقل و مدیریت دانش با ابعاد (خلق دانش ، ذخیره دانش ، کسب دانش ، انتقال دانش و کاربرد دانش) بعنوان متغیر وابسته می باشند.
بازخورد اطلاعات
مسیر طی پیام
ارتباطات رسمی
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 05:33:00 ق.ظ ]
|