ارزیابی کارآیی زنجیره ی تأمین با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای … |
نرخ پر شدن را میتوان به صورت درصدی از سفارشات که میتوانند به صورت فوری تأمین شوند تعریف کرد. وقتی مشتری سفارش میدهد (با این فرض که محصول سفارش داده شده در حال حاضر در حال تولید است) مقداری از موجودی در دسترس میتواند برای تأمین سریع سفارش مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع میتواند زمان پاسخدهی به مشتری را کاهش دهد و مشتری از این پاسخدهی سریع راضی خواهد بود.
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است |
صحت[۶۴]
دقت و صحت محصولات تحویل شده هم یکی از معیارهای کیفیت است. ممکن است تحویلهای نادرست و یا مهمتر، تحویل محصولاتی با مشخصات ساخته شدهی غلط وجود داشته باشد. صحت را میتوان به صورت درصد تحویل کالاهای درست به ارباب رجوع اندازه گرفت.
انعطافپذیری نیروی کار[۶۵]
انعطافپذیری نیروی کار امروزه دارای اهمیت کمتری است به خصوص اگر منظور از نیروی کار تاکید روی کارکنان در حال آموزش باشد. اعتقاد بر این است که با تخصصی کردن مهارتهای کارگران، عملکرد میتواند افزایش یابد. از اینرو هر فرد نقش و وظیفه مخصوص به خودش را دارد. از کارگری که مهارتش در طراحی است نمیتوان تقاضا کرد که محصول را هم شخصا خودش بسازد. امروزه بیشتر کارهای روتین با اتوماسیون صنعتی جایگزین شده است. فقط کارهایی که به طور مشخص به هوش انسانی نیاز دارند باید توسط افراد انجام شوند و این کارها را نمیتوان به سادگی جایگزین کرد.
انعطافپذیری ماشین
این مورد به خصوص در زمانبندی کارگاهی و شرایط محدودیت دو منبعی اهمیت دارد. برای یک ماشینی که میتواند تعداد مختلفی از قطعات را تولید کند، بهتر این است زمان راهاندازی را در هنگام تغییر ماشین یا عملیات کاهش داد. همچنین هزینه و ضایعات تولید شده در هنگام راهاندازی و تغییر ماشین نیز میتوانند کاهش پیدا کنند. از اینرو، تعداد و انواع عملیاتی که یک ماشین بدون ایجاد جریمههای زیاد و تغییر زیاد در خروجیهای عملکرد میتواند انجام دهد، اهمیت دارد. این تعداد را میتوان با جایگزینی ماشین سنتی با یک ماشین انعطافپذیر تعیین کرد.
انعطافپذیری جابجایی مواد[۶۶]
مواد باید سریعا، دقیقا و به اندازه درست به مراکز مختلف فرآیندها اختصاص داده شوند. کارخانههای بزرگ تعداد زیادی مراکز کاری دارند و ممکن است حجمهای مختلفی از مواد اولیه یکسان در مراکز مختلف مورد نیاز باشد. از اینرو، یک سیستم جابجایی مواد انعطافپذیر باید به کار گرفته شود.
انعطافپذیری مسیر[۶۷]
اگر مسیردهی فرآیند ثابت باشد، توقفهای ناگهانی یا اضافه بار ماشینها ممکن است عملکرد تولید را تحت تاثیر قرار دهد. در این ارتباط، لازم است که مسیرهای جایگزینی برای برخورد با عدم قطعیتها وجود داشته باشد. مسیرهای جایگزین بیشتر، سیستم را پیچیدهتر میکند. متعاقبا، زمان و هزینهها افزایش خواهند یافت و کنترلهای بیشتری برای اطمینان از یکنواختی و کیفیت محصول لازم است. سنجش کلی تعداد محصولاتی است که مسیرهای جایگزین دارند و پراکندگی بین مسیرهای استفاده شده بدون ایجاد هزینههای بالا در خروجی کارآیی.
انعطافپذیری تحویل
تحویل به موقع مهم است. تحویل زودتر از موعد به طور قطع میتواند سطح رضایت مشتریان را بهبود بخشد. توانایی انتقال تاریخهای تحویل برنامهریزی شده به جلو به طوری که بتوان سفارشهای عجلهای و مخصوص را برآورده کرد، به عنوان انعطافپذیری تحویل تعریف شده است. این مفهوم به صورت درصدی از زمان شناوری که از زمانهای تحویلی کاهش پیدا کردهاند، تعریف میشوند.
انعطافپذیری اصلاح محصول[۶۸]
یک مشتری ممکن است تقاضای بعضی تغییرات را روی محصولات موجود داشته باشد مانند یک ابعاد جدید بدون تغییر در عملکرد اصلی محصول. برای یک طراحی محصول بهبود یافته باید قابلیت اصلاح را در نظر گرفت. ارضای تقاضای مشتری برای داشتن یک سطح سرویس بالا مهم است بنابراین انعطافپذیری اصلاح محصول هم مهم است. این شاخص به صورت تعداد و تنوع اصلاحاتی که میتوان روی محصولات بدون افزایش هزینه انجام داد اندازهگیری میشود.
زمان: زمان مورد نیاز برای انتقال اطلاعات جدید در طول زنجیرهیتأمین است. البته فقط زمان لازم برای انتقال اطلاعات نیست بلکه زمان لازم از لحظهای است که طراح طراحی را تغییر میدهد تا زمانی که محصول به روش جدید شروع به تولید میکند.
صحت
این شاخص تطبیق طراحیهای جدید را نسبت به محصولات تولید شده اندازهگیری میکند. برای کمیسازی این شاخص میتوان به سادگی درصد ضایعات محصولات تولید شده اشتباه را پس از اعمال شدن طراحی جدید اندازه گرفت.
عرضه کردن محصولات جدید
محصولات جدید برای تحریک کردن فروش یک شرکت خاص یا حتی کل بازار به طور پیوسته به بازار عرضه میشوند. برای شرکتی که به صورت دورهای محصولات جدید را به بازار عرضه میکند، فارغ از این که محصول واکنش خوبی را از بازار دریافت کند یا خیر، درجه زیادی از ترقی وجود دارد. این موضوع به شرکت برای شناخت عمومی و تبلیغات کمک میکند. بنابراین میتوان تعداد محصولات عرضه شده توسط یک شرکت خاص را در یک دوره مثلا سالیانه در نظر گرفت. این شاخص را میتوان برای مقایسه دو زنجیرهیتأمین یا شرکت شناخته شده به کار برد.
استفاده جدید از تکنولوژی
جدا از طراحی محصولات جدید، بهبود در عملکرد محصول میتواند مرز رقابتی شرکت را بهبود بخشد. این موضوع شامل استفاده از تکنولوژی جدید و حتی یک روش جدید در مدیریت است. ممکن است برقرار کردن ارتباط بین عملکرد و نوآوری آسان نباشد. نوآوری فقط مربوط به محصولات فیزیکی نیست، روشهای مدیریتی جدید یا استراتژیهای جدید هم به عنوان نوآوری میتوانند به بهبود عملکرد کمک کنند. اندازهگیری مستقیم تاثیر تکنولوژی جدید مشکل است، اما افزایش عملکرد را میتوان مستقیما اندازه گرفت. تاثیر تکنولوژی درصد کاهش یافته در زمان مورد نیاز برای تولید محصول مشابه است.
۲٫۱٫۴٫۲ شاخصهای تحقیق گوناسکاران و همکاران
گوناسکاران و همکاران (۲۰۰۴) شاخصهای عملکرد زنجیرهیتأمین را در چهار دسته از فعالیتهای (فرآیندها) زنجیرهیتأمین شامل (۱) برنامهریزی، (۲) منبع، (۳) ساخت/مونتاژ و (۴) تحویل/مشتری بررسی کردهاند. در این تحقیق با ارسال ۱۵۰ پرسشنامه به شرکتهای مختلف و بررسی پاسخهای آنها درجه اهمیت هر شاخص نیز محاسبه شده است. نتایج این تحقیق در جدول (۲-۲) ارائه شده است.
تعاریف برخی از شاخصهای اشاره شده در جدول (۲-۲) به این صورت است:
زمان تدارک سفارش
زمان کل چرخه سفارش، زمان چرخه سفارش تا تحویل، که به صورت زمان بین دریافت سفارش مشتری تا تحویل کالاهای تمام شده به مشتری تعریف میشود. کاهش در زمان چرخه سفارش باعث کاهش در مدت زمان پاسخگویی زنجیرهیتأمین میشود که خود شاخص کارآییی مهمی است و منبع مزیت رقابتی است.
جدول ۲ – ۲ : دستهبندی شاخصهای تحقیق گوناسکاران
شاخصهای مربوط به برنامهریزی استراتژیک | |
سطح مشتریانی که ارزش محصول را درک کردهاند واریانس در مقابل بودجه زمان تدارک سفارش هزینه پردازش اطلاعات |
سود خالص در مقابل نسبت بهرهوری
/> |
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-21] [ 10:25:00 ب.ظ ]
|