مطالعات کتابخانه ای از جمله مطالعه کتب و نشریات داخلی و خارجی وجستجو در پایگاههای اطّلاعاتی ( اینترنت ) به منظور دستیابی به معانی نظری و استفاده از تجارت محقّقین دیگر ، مورد نظر محقّق بوده است .
محقق از مطالعات میدانی جهت جمع آوری داده ها واطّلاعات مورد نیاز برای اجرای آزمون آماری در بخش آمار استنباطی استفاده نموده است .
۳-۵-ابزار گرد آوری اطّلاعات
پژوهشگر باید با ابزارهایی داده های لازم را از جامعه ( نمونه ) آماری جمع آوری نماید وبا تحلیل ، پردازش وتبدیل آنها به اطّلاعات به آزمون فرضیه ها بپردازد . چهار ابزار عمده برای جمع آوری داده ها وجود دارند . که عبارتنداز :
۱ – بررسی مدارک و اسناد
۲ – مشاهده [۱۳۷]
۳- مصاحبه[۱۳۸]
۴ – پرسشنامه [۱۳۹]
نوع این ابزار ها عوامل گوناگونی از جمله ماهیّت روش تحقیق است ( خاکی ، ۱۳۸۴ ، ص ۲۳۹ ) .
محقّق به منظور دستیابی به داده های مورد نیاز جهت آزمون فرضیه ها از توزیع پرسشنامه در بین کارکنان بانکهای ملی شهر رشت ، به عنوان ابزار اصلی استفاده نموده است .
برای سنجش توانمندسازی روانشناختی از پرسشنامه ای که توسط اسپریتزر (۱۹۹۵) تدوین شده استفاده شده است. این پرسشنامه توسط نعامی (۱۳۸۷) ترجمه شده و شامل چهار خرده مقیاس است که عبارتند از معناداری، شایستگی، خودمختاری و اثر گذاری.این پرسشنامه شامل ۱۲ ماده است و برای هر خرده مقیاس ۳ ماده در نظر گرفته شده و هر ماده دارای یک پاسخ پنج درجه ای از کاملاً مخالف تا کاملاً موافق می باشد. پرسش های ماده ی معناداری مستقیماً از تایمون (۱۹۸۸) اتخاذ شده است. پرسش های شایستگی برگرفته از مقیاس خود کارآمدی جونز (۱۹۸۶) پرسش های خود مختاری برگرفته از مقیاس اختیار واقتدار هاکمن و الدهام (۱۹۸۵) و پرسش های اثرگذاری نیز از مقیاس ناتوانی آشفورث (۱۹۸۹) اقتباس شده اند.این پرسشنامه در پژوهش های بسیاری به کار گرفته شده است و ابزار مناسبی جهت سنجش توانمندسازی روانشناختی می باشد. نمره گذاری این آزمون به صورت (۱،۲،۳،۴،۵) می باشد. حداقل و حد اکثر نمره هر فرد در هر یک از خرده مقیاس ها به ترتیب ۳و۱۵ می باشد. حداقل و حد اکثر نمره هر یک از افراد در کل پرسشنامه نیز به ترتیب ۱۲و۶۰ می باشد.
جدول ۱: شماره گویه های پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...