منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

گویی به یک نوع مسئله مناسب هستند. دانستن روش های گوناگون برای محقّق و استفاده کنندگان تحقیق اهمیّت دارد(خاکی، ۱۳۸۴،ص ۲۰۸) .
تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی[۱۳۴] است و تمرکز آن درجه اول به زمان حال است و چگونگی وضع موجود را تبیین و گزارش می نماید.
این تحقیق در یک محیط میدانی [۱۳۵] یعنی کارکنان بانک ملی شعب مختلف شهر رشت به مطالعه نگرشها وادراکات افراد پرداخته و پژوهشگرهیچ موقعیت مستقلی را دستکاری نمی کند .
دراین تحقیق همبستگی [۱۳۶] هدف اصلی تحقیق است تا مشخّص شود رابطه ی بین دومتغیر توانمند سازی و جذب منابع مالی رابطه وجود دارد یا نه؟ در تحقیق همبستگی محقق با استفاده از مقادیر نمونه آماره ها را محاسبه می کند.سپس به کمک تخمین و آزمون فرض آماری، آماره ها به پارامترهای جامعه تعمیم داده می شود. از آنجا که استنتاج آماری در مورد اثبات یا رد و یا پیش بینی فروض این پژوهش تنها از طریق آزمونهای همبستگی میسر می باشد، لذا به منظور حصول نتیجه مناسب از روش تحقیق همبستگی بهره گیری شده است.
۲-۳-توصیف آزمودنی های تحقیق(جامعه و نمونه آماری)
جامعه تحقیق
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقّق می خواهد به تحقیق درباره آن بپردازد ( سکاران ، ۱۳۹۰ ، ص ۲۹۴ ) .
جامعه ی آماری مورد پژوهش را تمامی شعب بانک ملی ایران کلان شهر رشت در سال ۱۳۹۲ که تعداد آن ها بالغ بر ۳۶۸ نفر است، تشکیل می دهند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان ۱۵۰ نفر، (۳۳ زن و ۱۱۷ مرد) به نسبت جنسیت انتخاب شدند در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است، روشی که پژوهشگر در این تحقیق برگزیده است با توجه به شناخت از جامعه آماری مورد برّرسی نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. بدین ترتیب که پژوهشگر آخرین فهرست آمار کارکنان بانک ملی رشت را از طریق دایره کارگزینی اداره امور شعب استان گیلان تهیه نموده ، سپس آنها را به ترتیب شماره گذاری نموده و پس از تعیین حجم نمونه از جدول اعداد تصادفی شماره هایی را به تعداد حجم نمونه به طور تصادفی برگزیده و بدین ترتیب نمونه گیری انجام شد.
۲-۳-۱-چهارچوب جامعه آماری
چهار چوب جامعه آماری فهرستی از همه اعضای جامعه آماری است که از بین آن ،گروه نمونه انتخاب می شود ( سکاران ، ۱۳۹۰ ، ص ۲۹۴ ) .
چهار چوب جامعه آماری این تحقیق آمار کارکنان شعب داخل شهر رشت ،ارائه شده از سوی دایره کارگزینی اداره امور شعب بانک ملی استان گیلان می باشد .
۳-۴-روش گرد آوری اطّلاعات
گرد آوری اطّلاعات به روش کتابخانه ای – میدانی انجام گرفته است .
مطالعات کتابخانه ای از جمله مطالعه کتب و نشریات داخلی و خارجی وجستجو در پایگاههای اطّلاعاتی ( اینترنت ) به منظور دستیابی به معانی نظری و استفاده از تجارت محقّقین دیگر ، مورد نظر محقّق بوده است .
محقق از مطالعات میدانی جهت جمع آوری داده ها واطّلاعات مورد نیاز برای اجرای آزمون آماری در بخش آمار استنباطی استفاده نموده است .
۳-۵-ابزار گرد آوری اطّلاعات
پژوهشگر باید با ابزارهایی داده های لازم را از جامعه ( نمونه ) آماری جمع آوری نماید وبا تحلیل ، پردازش وتبدیل آنها به اطّلاعات به آزمون فرضیه ها بپردازد . چهار ابزار عمده برای جمع آوری داده ها وجود دارند . که عبارتنداز :
۱ – بررسی مدارک و اسناد
۲ – مشاهده [۱۳۷]
۳- مصاحبه[۱۳۸]
۴ – پرسشنامه [۱۳۹]
نوع این ابزار ها عوامل گوناگونی از جمله ماهیّت روش تحقیق است ( خاکی ، ۱۳۸۴ ، ص ۲۳۹ ) .
محقّق به منظور دستیابی به داده های مورد نیاز جهت آزمون فرضیه ها از توزیع پرسشنامه در بین کارکنان بانکهای ملی شهر رشت ، به عنوان ابزار اصلی استفاده نموده است .
برای سنجش توانمندسازی روانشناختی از پرسشنامه ای که توسط اسپریتزر (۱۹۹۵) تدوین شده استفاده شده است. این پرسشنامه توسط نعامی (۱۳۸۷) ترجمه شده و شامل چهار خرده مقیاس است که عبارتند از معناداری، شایستگی، خودمختاری و اثر گذاری.این پرسشنامه شامل ۱۲ ماده است و برای هر خرده مقیاس ۳ ماده در نظر گرفته شده و هر ماده دارای یک پاسخ پنج درجه ای از کاملاً مخالف تا کاملاً موافق می باشد. پرسش های ماده ی معناداری مستقیماً از تایمون (۱۹۸۸) اتخاذ شده است. پرسش های شایستگی برگرفته از مقیاس خود کارآمدی جونز (۱۹۸۶) پرسش های خود مختاری برگرفته از مقیاس اختیار واقتدار هاکمن و الدهام (۱۹۸۵) و پرسش های اثرگذاری نیز از مقیاس ناتوانی آشفورث (۱۹۸۹) اقتباس شده اند.این پرسشنامه در پژوهش های بسیاری به کار گرفته شده است و ابزار مناسبی جهت سنجش توانمندسازی روانشناختی می باشد. نمره گذاری این آزمون به صورت (۱،۲،۳،۴،۵) می باشد. حداقل و حد اکثر نمره هر فرد در هر یک از خرده مقیاس ها به ترتیب ۳و۱۵ می باشد. حداقل و حد اکثر نمره هر یک از افراد در کل پرسشنامه نیز به ترتیب ۱۲و۶۰ می باشد.
جدول ۱: شماره گویه های پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...