پژوهش – نقش گردشگری حلال در جذب گردشگران مسلمان- قسمت 23 |
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است |
تا با تولید محصولات و ارائهی خدمات حلال، این بازار را در دست بگیرد. مالزی برای گردشگران مسلمان و غیر مسلمان از جذابیتی زیادی برخوردار است، به عنوان مثال دسترسی به غذای حلال و تسهیلات مورد نیاز مسلمانان در این کشور آسان است. فرهنگ مالزی نسبت به تمامی گردشگران بسیار انعطافپذیر است و علت این امر، وجود نژاد های مختلف در این کشور است (همان، 185).
مالزی پیشبینی میکند که در سال 2020 حدود 36 ملیون گردشگر از این کشور بازدید کنند (همان، 188).
2-11-2 ترکیه
آمار گردشگری رسمی ارائه شده توسط وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه حاکی از آن است که ترکیه بیش از 28 میلیون گردشگر را در سال 2010 جذب کرده است. عواید گردشگری این کشور متجاوز از 21 میلیارد دلار بوده که به طور متوسط هر گردشگر حدود 630 دلار هزینه کرده است. برای مدت زمان طولانی، ترکیه یکی از ده مقصد برتر گردشگری ورودی بود. ثبات سیاسی این کشور در دهه 2000 تا 2010، باعث بهبود در بسیاری از قسمتهای کشور، مانند زیرساختها، روابط بینالمللی، و مدیریت شده است که همه اینها باعث بهبود گردشگری نیز شده است. بر اساس اظهارات مقامات این کشور، آنها خواهان افزایش شمار گردشگران به 63 میلیون نفر با درآمد 86 میلیارد دلاری تا سال 2023 هستند (دومن، 2011: 8).
صنعت گردشگری حلال که بیشتر محصولات و خدمات حلال را به مسلمانان محافظهکار ارائه میدهد، از سال 2002 با آمدن «طیب اردوغان و حزب سیاسی او» به بازار گردشگری ارائه شد. بعد از انتخابات سال 2002 دولت و روی کار آمدن این حزب (AKP)، شمار هتلهای کنار دریا که خدمات حلال ارائه میکنند از 5 به 39 افزایش یافت. افزایش گرایش به گردشگری حلال در ترکیه به علت پیشرفت اقتصادی و سیاسی مسلمانان ترکیه است. حزب اردوغان ادعا میکند که راهی جایگزین برای زندگی غربی با استفاده از اصول اسلامی ارائه کرده است (همان، 10).
گردشگری حلال در موقعیتهای بینالمللی مختلفی مطرح و مورد بحث قرار گرفته است. مباحث مربوط به گردشگری حلال حمایت کشورهای عضو سازمان کنفراس اسلامی را به خود جلب کرده است. یکی از محلهایی که این نوع گردشگری در آن مطرح شد، در کنفرانسی در سال 2007 پیرامون گردشگری حلال اسلامی بود. بزرگی بازار گردشگری اسلامی در بازار گردشگری در لندن در سال 2007 ذکر و مورد تأکید قرار گرفت (همان، 10).
2-11-2-1 تسهیلات اقامتی ترکیه
تسهیلات اقامتی صنعت گردشگری ترکیه را میتوان به دو قسمت بخشبندی کرد. این تسهیلات از دههی گذشته مورد استقبال قرار گرفتهاند و نمایانگر مفهومی جدید در صنعت گردشگری ترکیه هستند. همانطور که قبلاً ذکر شد، شمار این تسهیلات طی 5 سال از 5 به 39سال افزایش یافته است و این روند همچنان ادامه دارد. گروه دیگر شامل تسهیلات چشمههای آب معدنی است که هم جز گردشگری سلامت و هم گردشگری تفریحی است. این تسهیلات سالهاست که در ترکیه ارائه میشوند (دومان، 2011: 11).
همانگونه که در تصویر نشان داده شده است، شرکتهای مهمانپذیر که از گردشگری حلال استفاده میکنند، حدود 6/5 درصد از ظرفیت تختخوابهای ترکیه را به خود اختصاص دادهاند. این تصویر محدود به گردشگران مسلمان در ترکیه است (همان، 11).
شرکتهای مهمانپذیر در ترکیه 100% |
شکل (2-4): دستهبندی سرمایهگذاریهای مهماننوازی بر اساس مشخصات مشتری
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 05:13:00 ق.ظ ]
|