پایان نامه میزان تاثیر دزدی دریایی بر انتخاب مسیر تردد دریایی در بیمه باربری |
۵ مبلغ بیمه شده
مبلغ بیمه شده در بیمه اشیاء (یا اموال که بیمه باربری نیز جزء آن است) معادل ارزش واقعی مورد بیمه باشد و چنانچه این مبلغ کمتر از ارزش واقعی مورد بیمه باشد بیمهگر به تناسب مبلغی که بیمه کرده به ارزش واقعی آن مال متعهد جبران خسارت خواهد بود ( مادۀ ده قانون بیمه ایران).
۱-۱۳-۶ خطر یا موضوع بیمه
خطر به حادثهای گفته میشود که در صورت وقوع آن بیمهگر موظف به انجام تعهد خود میگردد. مانند خطر آتشسوزی، غرق شدن کشتی، سقوط هواپیما، فوت انسان، بیماری و نظایر آن. خطر بیمه شده باید اتفاقی و غیر منتظره بوده و اراده طرفین قرارداد در بوقوع پیوستن آن دخالت نداشته باشد.
همه نوع خطری قابل بیمه کردن نیست. خطری قابل بیمه کردن است که دارای شرایط زیر باشد:
الف ) بقدر کافی اتفاق بیفتد:
خطری که به ندرت اتفاق میافتد قابل بیمه کردن نیست زیرا نمی توان از این خطر اطلاعات آماری صحیح بدست آورد در حالی که میدانیم اساس بیمه آمار و محاسبات مبتنی بر احتمالات است. بنابراین خطر نادرالوقوع قابل بیمه کردن نمیباشد. ( هوشنگی،۱۳۶۹،۲۲)
ب ) متمرکز نباشد:
خطر ات بیمه شده باید پراکنده باشد. منظور از پراکندگی خطر این است که همه مورد بیمهها یک مرتبه دچار حادثه نشود زیرا در آن صورت بیمهگر قادر به جبران خسارت وارده نخواهد بود و یا لااقل با وضع مالی نامطلوبی دچار خواهد شد. ( هوشنگی،۱۳۶۹،۲۲)
ج ) متجانس باشد:
منظور از این ویژگی این است که بیمهگر خطرات بیمه شده را تقسیم بندی کرده و با قرار دادن خطرات مشابه در یک گروه و اخذ اطلاعات آماری از لحاظ میزان حق بیمه و خسارات احتمالی، حرفه بیمهگری را با واقع بینی و رعایت جنبههای علمی و فنی آن انجام دهد.( هوشنگی،۱۳۶۹،۲۲)
۱-۱۳-۷ حق بیمه
حق بیمه وجهی است که بیمهگذار به بیمهگر میپردازد تا در مقابل، بیمهگر در صورت وقوع حادثه و ایجاد خسارت زیان وارده را جبران کند و یا مبلغی به بیمهگذار و یا ذینفع از قرارداد بیمه بپردازد.حق بیمه به بهای خطر مرسوم است و میزان آن بستگی به شدت و یا ضعف احتمالی وقوع خطر دارد. حق بیمه ممکن است به صورت مبلغ ثابت بوده و یا نسبتی از سرمایه بیمه شده باشد. حق بیمه یا یک قسمت از آن می بایست قبل از شروع خطر به بیمهگر پرداخته شود(هوشنگی،۱۳۶۹،۲۲)
در بیمه های باربری حق بیمه می بایست قبل از شروع حمل به بیمه گر پرداخت شود .
پرداخت حق بیمه جزء تعهدات غیر مرتبط با تحقق حادثه می باشد و بیمه گذار نه تنها مکلف است حق بیمه یا سهم مشارکت را بطور منظم بپردازد بلکه باید هر وضعیتی که باعث تشدید خطر مورد تامین باشد را به اطلاع بیمه گر برساند ( دشتکی پور ، ۱۳۸۹پژهشکده بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، شماره های۱۵۲ و ۱۵۳ ، ص ۲۸ )
۱-۱۳-۸ الحاقی ( الحاقیه)
الحاقی نوشتهای که متعاقب صدور بیمهنامه، به وسیله بیمهگر تنظیم میشود و آن تغییراتی که لازم است در بیمهنامه به عمل آید منعکس میگردد. معمولاً تغییرات بیمهنامه بوسیلۀ بیمهگذار تقاضا
میشود لکن بیمهگر نیز ممکن است طالب آن باشد که در بیمهنامه تغییراتی داده شود در این صورت موافقت بیمهگذار نیز باید تحصیل گردد بهر حال الحاقی پس از اینکه با رضایت طرفین قرارداد صادر گردید جزء لاینفک بیمهنامه تلقی میشود و معتبر خواهد بود.(هوشنگی،۱۳۶۹،۲۲)
۱-۱۳-۹ بیمه نامه :
عقد بیمه متکی به رضای طرفین است و بیمه نامه به منزله مدرکی دال بر رضای طرفین قرار داد است.قرار داد بیمه باید کتبی و با حروف خوانا باشد . در واقع بیمه نامه سندی است که دلیل قرار داد بیمه محسوب می گردد.(کریمی، ۱۳۸۶،۵۹)
۱-۱۳-۱۰ تعریف بیمه حمل و نقل کالا
بیمه حمل و نقل کالا بیمهاست که بموجب آن بیمهگر در مقابل حق بیمهای که از بیمهگذار دریافت میکند متعهد میشود چنانچه در جریان حمل کالا از نقطهای به نقطه دیگر در نتیجه وقوع خطرهای موضوع بیمه کالا تلف شده و یا دچار خسارت شود و یا بیمهگذار هزینههایی در رابطه با این خطرات متحمل شود زیان وارده را جبران نماید. علاوه بر آن در بعضی موارد زیان وارد به اشخاص ثالث نیز از طریق این بیمه جبران میشود.
کالا ممکن است توسط وسایل نقلیه مختلف مانند کشتی، وسیله نقلیه زمینی یا هواپیما حمل شود. باین اعتبار و براساس ماده ۲ قانون تجارت میتوان بیمه حمل و نقل کالا را به سه قسمت تقسیم کرد که عبارت است از:
بیمه حمل و نقل دریایی، بیمه حمل و نقل زمینی، بیمه حمل و نقل هوایی.( نسب و سایر ،۱۳۹۱،۶۹)( هوشنگی ، ۱۳۶۹،۳۰)( قانون تجارت ، ماده ۲)
۱-۱۳-۱۰-۱ قرارداد بیمه حمل و نقل کالا
بیمه حمل و نقل کالا مانند انواع دیگر بیمه بوسیله قراردادی موسوم به بیمهنامه حمل و نقل کالا تحقق میپذیرد طرفین این قرارداد عبارتند از بیمهگذار که معمولاً صاحب کالا و یا شخصی است که مسئولیت حفظ و نگهداری کالا را در مدت حمل بعهده دارد( متصدی حمل و نقل) و یا هر شخص دیگری که در بقاء آن کالا ذینفع میباشد مانند بانکی که به صاحب کالا اعتبار میدهد و کالا در وثیقه او قرار دارد و بیمهگر که یک شرکت بیمه است. قرارداد بیمه در هر کشور بر اساس قانون و مقررات بیمه حاکم درآن کشور صادر میشود، لکن از آنجا که حمل و نقل کالا از کشوری به کشور دیگر بخصوص وقتی که بوسیلۀ کشتی انجام شود تحت تأثیر بعضی مسائل و مقررات بینالمللی نیز قرار میگیرد، دستاندرکاران امور در برخی از کشورهای اروپائی و آمریکائی از دیرباز مقرراتی وضع کردهاند که بموجب آن حقوق و تعهدات بیمهگر و بیمهگذار در این نوع بیمهها بصورت یکسان و یکنواخت درآمده از اختلاف نظرها و مشکلاتی که معمولاً در صورت وقوع حادثه ایجاد میشود تا حد زیادی جلوگیری شود و امروزه این شرایط و مقررات بیمهای در اغلب کشورهای دنیا با اختلافاتی کم و بیش اندک مورد عمل شرکتهای بیمه قرار گرفته است.
از جمله معروفترین مؤسساتی که مبادرت به تنظیم شرایط و مقررات بیمه حمل و نقل نموده مؤسسه بیمهگران لندن است. (هوشنگی،۱۳۶۹،۲۲)
تعریف دیگری که از حقوق دریایی انگلستان گرفته شده است ، قرار داد بیمه دریایی ، قرار دادی است که به موجب آن بیمه گر عهده دار غرامت اموال بیمه شده بصورتی که توافق شده است ، در مقابل زیان های ناشی از دریا که در سفر دریایی احتمال وقوع دارد ، می باشد .
( دشتکی پور ، ۱۳۸۹،۲۲)
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 03:19:00 ب.ظ ]
|