پایان نامه تشخیص تاثیر دزدی دریایی بر قوانین داخلی و بین المللی در بیمه های باربری |
اصل تعدد بیمه
تعدد بیمه عبارت است از اینکه برای بیمۀ یک شیء چند قرارداد بیمه وجود داشته باشد. تعدد بیمه لزوماً موجب بطلان قراردادهای بیمه نیست. ممکن است همۀ قراردادها معتبر باشد. در صورتی که سه شرط زیر وجود داشته باشد، تعدد بیمه میتواند برخلاف اصل غرامت باشد:
- اینکه جمع مبالغ بیمهشده از ارزش واقعی شیء بیمه شده تجاوز کند.
- اینکه منتفع از همۀ بیمهنامهها یک شخص باشد.
- خطرهای بیمه شده در همۀ بیمهنامهها یکسان باشد.
در توضیح شرط اول، میتوان گفت مانعی وجود ندارد که بیمهگذار برای بیمۀ یک شیء به چند
بیمهگر مراجعه کند و نزد هر یک از آنها قسمتی از ارزش شیء مورد بیمه را بیمه کند به طوری که جمع مبالغ بیمهشده از ارزش واقعی شیء بیمهشده تجاوز نکند. اگر ارزش شیء مورد بیمه زیاد باشد، تقسیم خطر بین چند بیمهگر تأمین بیشتری برای بیمهگذار در بردارد. در صورت وقوع خسارت، هر یک از بیمهگران پرداخت خسارت را به نسبت سهمی از مورد بیمه که بیمه کرده است به عهده دارد . به علاوه ممکن است در بیمهنامۀ نخست فرانشیز پیشبینی شده باشد.
شرط دوم از شرایط سهگانۀ یاد شده نیز لازم است. زیرا هرگاه برای یک شیء در قبال خطرهای معین تا میزان تمام قیمت آن بیمههای متعدد انجام شود و اشخاصی که هر یک نفعی ، در حفظ شیءِ بیمهشده دارند ، تعدد بیمهها در این مورد با اصل غرامت مخالف نیست. کالایی را که ارسال میشود ممکن است فرستند، گیرنده و طلبکار با حق وثیقه بیمه کنند. در صورت وقوع خسارت هر یک از این اشخاص که ادعای غرامت کند، باید ثابت نماید که در لحظۀ وقوع خسارت نفع بیمهپذیر داشته است. مثلاً در صورتی که طلبکار با حق وثیقه، برای دریافت خسارت به بیمهگری که کالا را نزد او بیمه کرده است مراجعه کند، باید با ابراز اسناد کالا نشان دهد که کالا در وثیقۀ اوست و گیرنده بدهی مربوط به کالا را پرداخت نکرده است.
وجود شرط سوم از این لحاظ لازم است که مانعی وجود ندارد که مثلاً بیمۀ کالا یا کشتی طی چند بیمهنامه به عمل آید و در هر بیمهنامه تمام ارزش کالا بیمه شود. لکن در هر یک خطرهایی بیمه شود که در دیگری بیمه نشده است. مثلاً در یک بیمهنامه حوادث دریا بیمه میشود و در بیمهنامۀ دیگر، بیمۀ خطر جنگ به عمل میآید. (کریمی ، ۱۳۸۶، ۹۲-۹۱)
۲-۱-۷ اصل داوری
هر گونه اختلاف بین بیمهگر و بیمهگذار، به ویژه از نظر فنی، ترجیحاً در مرحلۀ نخست از طریق توافق و سازش انجام میگیرد. طرفین قرارداد به ویژه بیمهگر، علاقهای به طرح دعوا در دادگاه ندارند. زیرا اولاً مراحل رسیدگی طولانی است و ثانیاً ممکن است به اعتبار حرفهای و حسن شهرت شرکت بیمه لطمه وارد شود. اگر اختلاف و عدم توافق طرفین در شمول یا عدم شمول قرارداد یا میزان خسارت از طریق سازش امکانپذیر نباشد موضوع به داوری ارجاع میگردد. مزیت داوری در این است که اولاً به دور از تشریفات دست و پا گیر اداری و کم هزینه است و ثانیاً داوران اغلب از میان افراد صاحبنظر فنی و مدیران بازنشسته یا شاغل متخصص در امر بیمه و موضوع مورد اختلاف طرفین انتخاب میشوند. شرایط داوری در شرایط بیمهنامه درج میشود. اگر طرفین توافق کنند موضوع به یک داور واحد ارجاع میشود در غیر اینصورت هر یک از طرفین اختلاف، یک داور انتخاب میکند که مشترکاً به موضوع اختلاف رسیدگی نماید. در این مرحله نیز اگر موضوع اختلاف حل نشود یا داوران در مورد نکتۀ خاصی همرأیی نداشته باشند سرداور انتخاب میشود که به موضوع رسیدگی میکند و رأی هیأت داوران به طرفین برای اجراء ابلاغ میشود.
هر کدام از طرفین قرارداد حقالزحمۀ داور خود را میپردازد و حقالزحمۀ سرداور، بالمناصفه بین طرفین تقسیم میشود. هرگاه یکی از طرفین یا هر دو طرف، در مدت تعیین شده، داور خود را انتخاب و معرفی نکند یا اینکه در انتخاب سرداور به توافق نرسند پیشبینی میشود که مرجع صلاحیتداری مثل اتاق بازرگانی یا دادگاه محل در مورد انتخاب داور یا سر داور تصمیم بگیرد. (کریمی ، ۱۳۸۶، ۹۵)
۲-۱-۸ اصل علت نزدیک
بیمهگذار که در اندیشۀ دریافت خسارت از بیمهگر است باید نشان دهد که بین وقوع حادثه و خسارت وارد شده رابطۀ علت و معلولی نزدیک و مستقیم وجود دارد. علت نزدیک خسارت وارده باید حادثۀ بیمه شده باشد تا بیمهگر آن را بپردازد. یعنی خسارت در نتیجۀ وقوع حادثه بیمهشده وارد آمده باشد. خسارت وارده ممکن است ناشی از مجموعه علتهای به هم پیوسته باشد که هر یک در پی دیگری و از نتیجۀ آن ناشی شود. (کریمی ، ۱۳۸۶، ۹۶)
۲-۱-۹ اصل اتکایی
از اصول اولیۀ بیمه در کلیۀ رشتهها این است که ریسک بیمه شده تا جایی که ممکن است در سطح وسیعی پخش شود. بیمۀ اتکایی راه حل این اصل است. بیمۀ اتکایی نظامی است که بیمهگر صادر کنندۀ بیمهنامه را قادر میسازد که با توجه به سرمایه و ذخایر خود بخشی از ریسکهای صادره را به حساب خود نگه دارد و مازاد بر توان خود را بین بیمهگران اتکایی مختلف تقسیم کند. به بیان دیگر، بیمۀ اتکایی را میتوان توزیع جهانی ریسک نامید. بیمۀ اتکایی موجب میشود که بیمهگر صادر کننده ظرفیت خود را به مبلغ خاصی که توانایی او اجازه میدهد محدود نکند، بلکه ریسکهای بزرگ با سرمایههای بالا را به راحتی قبول و مازاد را بیمۀ اتکایی کند. در نظام بیمۀ اتکایی شرکتی که بخشی از صادرههای خود را به بیمهگر اتکایی واگذار میکند « شرکت واگذارنده» نامیده میشود . قرارداد اتکایی که بیمهگر واگذارنده با بیمهگر اتکایی منعقد میکند قرارداد مستقلی است که هیچ ارتباطی با قرارداد بیمه بین بیمهگر واگذارنده با بیمهگذار ندارد. نتیجه اینکه هیچگونه رابطۀ حقوقی بین بیمهگذار و بیمهگر اتکایی نیست و در صورت تحقق خطر بیمهگذار برای دریافت خسارت خود باید به بیمهگر مراجعه کند و او مسئول پرداخت خسارت است و خسارت سهم بیمهگران اتکایی را خود محاسبه و وصول مینماید. نتیجۀ دیگری که از مفهوم منفک و مستقل بودن قرارداد بیمۀ مستقیم از قرار بیمۀ اتکایی به دست میآید این است که هرگاه بیمهگر اتکایی دچار ورشکستگی و اعسار شود بیمهگر واگذارنده در مقابل بیمهگذار مسئول پرداخت خسارت است و هرگاه بیمهگر واگذارنده ورشکسته شود بیمهگر اتکایی به میزان سهم خود از خسارت در مقابل واگذارنده مسئول است. در این صورت بدهی بیمهگر اتکایی جزو دارایی بیمهگر واگذارنده محسوب میشود. درخصوص انواع قراردادهای اتکایی به طورمفصل در بخش اتکایی بحث خواهد شد.( کریمی ، ۱۳۸۶،۹۸)
۲-۲ بخش دوم : تاریخچه بیمه های باربری
طبق بررسیهای محققان و تاریخ نویسان احتمالاً چینیها اولین ملتی بوند که در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در بیمه باربری دریایی اصل تقسیم خطر را مراعات نمودند. به این ترتیب که زمانیکه کالایی را از طریق رودخانه حمل میکردند. آنرا توسط چندین کشتی حمل میکردند تا اگر یکی از کشتیها غرق شود بقیه کالاهای موجود در کشتیهای دیگر سالم به مقصد برسند.
دو هزار سال قبل از میلاد نیز در دوران هامورابی قوانینی برای حمایت کاروانها وضع شده بود به طوری که اگر در هنگام حمل کالاهای بازرگانی غارت، دزدی و یا حوادث دیگری پیش میآمد خسارت ایجاد شده توسط عدهای از اهالی شهر بابل جبران میشد. در همین دوران در هندوستان نیز چنانچه فردی به یک مسافرت طولانی میرفت پول قرض میگرفت و بهره آنرا ( حدود ده درصد در ماه ) میپرداخت و اگر مسافرت در دریا نیز انجام میشد بهره آن به حدود ۲۰ درصد میرسید. چون این میزان بهره از بهره معمولی ۵ درصدی آن بیشتر بود میتوان نتیجه گرفت که نرخ بهره اضافی در واقع حق بیمه خطرات بوده است.
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 03:18:00 ب.ظ ]
|