پایان نامه طراحی موزه باستان شناسی گرگان |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد شاهرود
دانشکده فنی و مهندسی، گروه معماری
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته معماری(M.A)
گرایش:معماری
عنوان:
طراحی موزه باستان شناسی گرگان با رویکرد بازیابی هویت معماری سنتی
استاد راهنما:
دکتر بهنام قلیج خانی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………..1
مقدمه……………………………………………………………………………………………………2
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1- تعریف مساله…………………………………………………………………………………….4
1-2- فرضیات………………………………………………………………………………………….4
1-3- ضرورت انجام موضوع…………………………………………………………………………4
1-4- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………..5
1-5-روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………5
1-5-1- نوع روش تحقیق……………………………………………………………………….5
1-5-2-روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………………5
1-5-3-ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………… 6
1-5-4-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………6
1-6- سوابق انجام موضوع…………………………………………………………………………….6
1-6-1-سوابق نظری…………………………………………………………………………….6
1-6-2-سوابق عملکردی…………………………………………………………………………7
1-7- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………..7
فصل دوم : مروری بر سابقه موضوع
2-1- بخش اول: مبانی طراحی موزه
2-1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………..9
2-1-2-تعریف …………………………………………………………………………………………10
2-1-2-1-تعریف لغوی موزه……………………………………………………………………10
2-1-2-2-تعریف موزه از فرهنگ لغت عمید………………………………………………….10
2-1-2-3-تعریف اصطلاحی موزه……………………………………………………………..11
2-1-2-4-تعریف آیکوم از موزه………………………………………………………………..11
2-1-3-معرفی آیکوم……………………………………………………………………………………12
2-1-4-تاریخچه موزه…………………………………………………………………………………..12
2-1-4-1-تاریخچه موزه در جهان………………………………………………………………12
2-1-4-2-تاریخچه موزه در ایران………………………………………………………………14
2-1-4-3-موزه در بینش اسلامی ……………………………………………………………….16
2-1-5-نقش موزه ها…………………………………………………………………………………….17
2-1-5-1-نقش اجتماعی و فرهنگی موزه ها……………………………………………………17
2-1-5-2-گردآوری آثار و مجموعه ها………………………………………………………….17
2-1-5-3-تعیین هویت،ثبت و مستندسازی………………………………………………………17
2-1-5-4-حفاظت و نگهداری آثار و مجموعه ها………………………………………………18
2-1-5-5-نمایش و ارائه آثار…………………………………………………………………….18
2-1-5-6-آموزش و پژوهش…………………………………………………………………….20
2-1-6-وظایف موزه ها…………………………………………………………………………………20
2-1-7-انواع موزه ها…………………………………………………………………………………..21
2-1-7-1-موزه های تاریخی…………………………………………………………………….21
2-1-7-2-موزه های هنری………………………………………………………………………21
2-1-7-3-موزه های علمی………………………………………………………………………22
2-1-7-4-موزه های اختصاصی………………………………………………………………..22
2-1-8-مکانیابی موزه ها……………………………………………………………………………….24
2-1-8-1-مقیاس عملکردی موزه ها…………………………………………………………….25
2-1-8-2-مکانیابی موزه ها در داخل شهرها…………………………………………………..25
2-1-8-3-مکانیابی موزه ها در خارج شهرها………………………………………………….26
2-1-9-طراحی موزه……………………………………………………………………………………28
2-1-9-1-نکات حائز اهمیت در طراحی موزه از نگاه ناظر درونی…………………………28
2-1-9-2-نکات حائز اهمیت در طراحی موزه از نگاه ناظر بیرونی………………………..29
2-1-10-نتیجه گیری……………………………………………………………………………………29
2-2- بخش دوم : باستان شناسی
2-2-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………30
2-2-2-باستان شناسی و تاریخچه آن………………………………………………………………….30
2-2-3-باستان شناسی و مصادیق قصص کتب آسمانی………………………………………………31
2-2-4-باستان شناسی در جهان اسلام…………………………………………………………………32
2-2-5-باستان شناسی ایران……………………………………………………………………………33
2-2-5-1-شکل گیری باستان شناسی در ایران…………………………………………………34
2-2-5-2-گسترش فعالیت های باستان شناسی در ایران……………………………………….34
2-2-5-3-شروع فعالیت گسترده باستان شناسان ایرانی……………………………………….35
2-2-5-4-باستان شناسی ایران پس از انقلاب………………………………………………….36
2-2-5- 5-یک استان و1500 تپه باستانی…………………………………………………….36
2-2-6- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………..38
2-3- بخش سوم : بررسی نمونه ها
2-3-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………39
2-3-2-نمونه های خارجی…………………………………………………………………………….40
2-3-2-1-موزه گوگنهایم-ابوظبی………………………………………………………………40
2-3-2-2-موزه باستان شناسی پاتراس-یونان………………………………………………….42
2-3-2-3-موزه باستان شناسی ملی آتن-یونان…………………………………………………43
2-3-2-4-موزه و پارک باستان شناسی آلسیا-فرانسه………………………………………….44
2-3-3-نمونه های داخلی……………………………………………………………………………….46
2-3-3-1-موزه ملی ایران باستان-تهران……………………………………………………….45
2-3-3-2-موزه خطایی(باستان شناسی اردبیل)-اردبیل………………………………………..49
2-3-4-نتیجه گیری………………………………………………………………………………51
فصل سوم: مبانی نظری طراحی
3-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………..54
3-2- واژه شناسی و مفاهیم واژه هویت………………………………………………………………55
3-2-1- هویت از منظر اندیشمندان……………………………………………………………………56
3-2-2- هویت در روزگار پیش از مدرن…………………………………………………………….56
3-2-3-هویت در روزگار مدرن………………………………………………………………………57
3-2-4-هویت در روزگار فرامدرن…………………………………………………………………..58
3-2-5-هویت ملی………………………………………………………………………………………58
3-2-6-هویت ایرانی……………………………………………………………………………………59
3-2-6-1-مولفه های هویت ملی ایرانیان……………………………………………………….59
3-2-6-2- هویت ملی ایرانیان در دوران معاصر……………………………………………..60
3-3- تعریف سنت………………………………………………………………………………………62
3-4-رابطه سنت و هویت………………………………………………………………………………63
3-5-معماری سنتی……………………………………………………………………………………..64
3-5-1- اصطلاحات مترادف معماری سنتی………………………………………………………….64
3-5-2- ویژگی های معماری سنتی بر مبنای تعریف سنت و هویت………………………………..66
3-5-3- ویژگی معنایی معماری سنتی………………………………………………………………..67
3-6-هویت ملی ایرانی-اسلامی و نمود آن در معماری سنتی……………………………………….68
3-6-1- مولفه های موثر در هویت و سنت معماری…………………………………………………69
3-6-1-1- هویت،انسان و باورهایش………………………………………………………………….70
3-6-1-2- هویت و مکان………………………………………………………………………………71
3-6-1-3- هویت و زمان………………………………………………………………………………72
3-7- خصوصیات شکلی هویت بخش در معماری سنتی(دوره اسلامی)…………………………..73
3-7-1- درون گرایی…………………………………………………………………………………..74
3-7-2- مرکزیت……………………………………………………………………………………….74
3-7-3- انعکاس………………………………………………………………………………………..74
3-7-4-پیوند معماری با طبیعت……………………………………………………………………….75
3-7-5- هندسه………………………………………………………………………………………….76
3-7-6- شفافیت و تداوم………………………………………………………………………………..78
3-7-7-رازو ابهام……………………………………………………………………………………..79
3-7-8- تعادل موزون/توازن حساس…………………………………………………………………79
3-7-9- چشم دل…………………………………………………………………………………. 81
3-8- پیدایش فرم در معماری ایرانی…………………………………………………………………83
3-8-1- فرم های ساده…………………………………………………………………………………83
3-8-2- فرم های مرکب………………………………………………………………………………88
3-9-نتیجه گیری………………………………………………………………………………………90
فصل چهارم : مقدمات طراحی
4-1- بخش اول : مبانی برنامه ریزی
4-1-1-مقدمه………………………………………………………………………………………….96
4-1-2-عوامل موثر در برنامه ریزی و طراحی موزه……………………………………………..96
4-1-2-1-بازدیدکنندگان………………………………………………………………………..96
4-1-2-2-اقلام نمایشی………………………………………………………………………..102
4-1-2-3-سازمان اداری………………………………………………………………………119
4-1-3-رهنمودهای برنامه ریزی و طراحی موزه…………………………………………………125
4-1-3-1-رهنمودهای برنامه ریزی……………………………………………………….125
4-1-3-2-رهنمودهای طراحی………………………………………………………………140
4-1-4-نتیجه گیری………………………………………………………………………………….158
4-2- بخش دوم :شناخت بسترشکل گیری طرح
4-2-1-مقدمه………………………………………………………………………………………..159
4-2-2-موقعیت جغرافیایی استان گلستان………………………………………………………….159
4-2-3-موقعیت طبیعی استان………………………………………………………………………160
4-2-4-وضعیت اقلیمی استان گلستان……………………………………………………………..160
4-2-5-پوشش گیاهی و جنگل ها………………………………………………………………….161
4-2-5-1-پوشش گیاهی…………………………………………………………………….161
4-2-5-2-جنگل ها………………………………………………………………………….161
4-2-5-3-مراتع……………………………………………………………………………..161
4-2-5-4-حوزه آبخیز……………………………………………………………………….162
4-2-6-موقعیت جغرافیایی شهر گرگان…………………………………………………………..162
4-2-7-پیشینه و تاریخ شهر گرگان……………………………………………………………….162
4-2-8-فرهنگ مردم شهر گرگان………………………………………………………………..164
4-2-9-موقعیت طبیعی و اقلیمی شهر گرگان…………………………………………………….164
4-2-9-1-موقعیت طبیعی شهر گرگان…………………………………………………….165
4-2-9-2-وضعیت اقلیمی شهر گرگان…………………………………………………….165
4-2-9-4-و ضعیت باد در شهر گرگان……………………………………………………166
4-2-10- نتیجه گیری……………………………………………………………………………..166
4-3- بخش سوم: تحلیل سایت
4-3-1-موقعیت سایت مورد نظر طراحی……………………………………………………….168
4-3-۲- همسایگان طرح مورد نظر طراحی…………………………………………168……
4-3-۳- موقعیت ارتباطی سایت مورد نظر طراحی…………………………………169……
4-3-۴- آلودگی صوتی سایت مورد نظر طراحی…………………………………..169…….
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-مقدمه………………………………………………………………………………………. 171
5-1-1- ایجاد هم زبانی در آثار معماری………………………………………………………172
5-1-2- ایجاد همدلی در معماران……………………………………………………………….172
5-2-پیشنهادات……………………………………………………………………………………173
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-01-11] [ 06:36:00 ب.ظ ]
|