پایان نامه سفارشی¬سازی خدمات و وفاداری مشتریان در بانک¬های صادرات استان گیلان |
توسعه و تکامل وفاداری مشتریان
توسعه وفاداری مشتریان یک هدف استراتژیک برای بیشتر شرکتها و سازمانها است و امروزه تلاش اصلی بسیاری از شرکتها برای نگه داشتن مشتریان و بهدست اوردن سهم هرچه بیشتر از هر مشتری است. زیرا شرکتها به درستی دریافتهاند که هزینه به دست آوردن یک مشتری جدید بسیار بیشتر از هزینه حفظ مشتری کنونی است. شرکتها برای حفظ مشتریان خود از روشهای مختلفی استفاده میکنند که عبارتند از (حاجی کریمی؛۱۳۸۴):
- طراحی ارتباط با مشتری
- مدیریت ارتباط با مشتری
- بهینهسازی ارتباط با مشتری
- بازاریابی نفر به نفر
- بازاریابی نگهداری
در همه اینها هدف اصلی ساختن وفاداری مشتری است. در واقع این بهوجود آوردن احساس یک مشتری درباره برند خاص یا یک محصول است که موجب نتایج مثبتی برای شرکت و سازمان و موجب افزایش سهم از هر مشتری و افزایش حفظ مشتری میشوند. پروفسور بوت[۱] معتقد است که وفاداری مشتری در فرایندی چهار مرحلهای به وقوع میپیوندد. مرحلهی آغازین با “بی تفاوتی” شروع شده و وقتی در موقعیت بازار میگیرد به خوبی آمده و ” بیدار” میشود و مجبور میشود برای حفظ حیات و موجودیت خود به ابزار مدرن مجهز شود و به مرحله “پیشرفتهتر” ارتقاء یابد و آنگاه با برداشتن گامهایی اساسی و برخوردهای حساب شده بتواند در سطح جهانی خود را مطرح کند. در جدول زیر با توجه به ده ویژگی موثر در رشد و توسعه، مراحل تکامل را مورد بازنگری قرار دادهایم(محمدی؛۱۳۹۰: ۳۹).
جدول۲-۱: مراحل تکامل وفاداری مشتریان(محمدی؛۱۳۹۰: ۴۱)
ویژگیها | مرحله ۱ بیتفاوتی |
مرحله ۲ بیدار شده |
مرحله ۳ پیشرفته |
مرحله ۴ قرار گرفتن در کلاس جهانی |
۱-دامنه کاربرد | گرفتاری زیاد داخلی | علت حرکت : کاهش هزینهها | علت حرکت: رقابت | اضافه نمودن ارزش برای مشتری |
۲-تمرکز | کالا | فنآوری | رضایت مشتری | وفاداری مشتری |
۳-تقسیمبندی | هیچگونه تفاوتی وجود ندارد | حذف مشتریان موسوم به سگ(بداخلاق) | مشتریان و طرفهای ذینفع سازمان | مشتریان داخلی |
۴-مدیریت | دیکتاتوری و بوروکراسی | مدیریت مایکرو(ریزبینی) | مربیگری | بینش، الهام بخشیدن و راهبری |
۵-سازمان | مدیریت عمومی | مدیریت ماتریسی | هرم تخت و کم کردن سطوح | تیمهای چندمنظوره |
۶-اهداف کلان | شعار | تهیه بودجه | پاسخگویی به انتظارات مشتری | به شور و شوق در آوردن مشتری |
۷-خواستههای مشتری | توسط مدیریت و یا مهندسی تعیین میگردد | توسط تحقیقات بازار تعیین میگردد | توسط تجزیه و تحلیل مشترک و سایر فنون تعیین میگردد | توسط QFD [2] |
۸-اندازهگیری مشتری | منافع فروش را بیشترین نماید | میزان شکایتها را به حداقل برساند | سهم بازار را بیشترین نماید. | میزان حفظ و نگهداری مشتری را بیشترین نماید |
۹-تجزیه و تحلیل بازخورد | پیگیری کم، یا بدون پیگیری | ابزار مطالعات میدانی هرگز تغییر نمیکند | شاخص رضایت مشتری | تجزیه و تحلیل مشتریان قبلی و غیر مشتریان |
۱۰-ابزارهای بهبود بخشی | هفت ابزار کنترل کیفیت | ابزارهای طوفان مغزی و آماری | ابزارهای خلاق، و بررسی میدان نیرو | مهندسی مجدد فرایند کارها |
۲-۱-۶) انواع وفاداری و مشتریان وفادار
در زمینه اندازهگیری وفاداری مشتریان دو مبنای معمول وفاداری وجود دارد. یکی از دیدگاهها که بر اساس مفهوم رفتاری است به تکرار رفتار خرید مشتری میپردازد. در این دیدگاه سه معیار ” نسبت خرید، توالی خرید و احتمال آن” مطرح میشود. در دیدگاه دوم در خصوص علامت تجاری موسسه، میزان احساس تعهد به آن، پیشنهاد علامت تجاری موسسه به دیگران و مقایسه آن نسبت به علامت تجاری رقیبان پرسشهایی مطرح مینمایند. ماگی[۳] این دو دیدگاه را در هم ترکیب کرد و چهار نوع وفاداری را به صورت جدول زیر از هم متمایز کرد (یحیایی ایلهای؛۱۳۸۹: ۵۱).
جدول ۲-۲: انواع وفاداری مشتریان(یحیایی ایلهای؛۱۳۸۹: ۵۱)
رفتار تکرار خرید | |||
بالا | پایین |
نگرش نسبی |
|
وفاداری پنهان | وفاداری واقعی | بالا | |
عدم وفاداری | وفاداری جعلی | پایین |
- وفاداری واقعی
وفاداری واقعی زمانی وجود دارد که مشتریان به طور منظم از سازمان خاصی به خاطر ترجیحات قوی خود خرید نمایند.
- وفاداری پنهان
مشتریان وفاداری پنهان، بر اساس نگرش بالای خود نسبت به سازمان و علامت جاری آن مشخص میشوند ، اما رفتار خرید آنها مشخص نیست.
- وفاداری جعلی
وفاداری جعلی به دلیل اینکه مشتری معتقد نیست که گزینههای موجود متنوع است شباهت بسیاری به مفهوم عدم فعالیت و بی علاقگی دارد. در نتیجه مشتریان ممکن است تنها به طور گهگاه وفادار باشند و به راحتی سازمان را با رقیبان عوض کنند.
- عدم وفاداری
در موقعیتهایی که نگرش نسبی مشتری و نیز رفتار تکرار خرید وی در سطح پایینی باشد، با عدم وفاداری مواجهایم(یحیایی ایلهای؛۱۳۸۹: ۵۲).
در تحقیقی، مشتریان وفادار به پنج سطح تقسیم شدهاند(Lu-Seock,2008): مشتریان زندان، وفاداران رها شده، وفاداران خریداری شده، وفاداران رضایتمند و حواریون. به جدول زیر و خصوصیات مربوط به هر سطح توجه کنید.
[۱] Bout
[۲] -Quality Function Deployment
[۳] Magi
برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 05:14:00 ب.ظ ]
|