پایان نامه بازتاب اندیشه تأویلی در آثار ناصرخسرو قبادیانی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
دانشکدهی علوم انسانی
گروه زبان و ادبیّات فارسی
پایاننامه برای دریافت درجهی کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیّات فارسی
عنوان:
بازتاب اندیشه تأویلی در آثار ناصرخسرو قبادیانی
استاد راهنما:
دکتر نصرالله زیرک
استاد مشاور:
دکتر محمد تقی رستمی یونسی
نیمسال اول 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و کلیات
1-8. روش تحقیق و گردآوری اطلاعات تحقیق.. 10
فصل دوم: بنیاد نظری
2-1. معنای لغوی و اصطلاحی تأویل.. 13
2-1-2. تأویل به معنی باطن در کلمات برخی از دانشمندان شیعه و اهل سنت… 14
2-1-5. مستندات روایی تأویل.. 20
2-1-6. رابطه تأویل با تفسیر. 22
2-2-1. تعریف لغوی هرمنوتیک… 24
2-2-3. جدیدترین تعاریف از علم هرمنوتیک… 24
2-2-4. تاریخچه تأویل و هرمنوتیک در غرب… 25
2-2-5. تاریخچه تأویل یا هرمنوتیک در شرق.. 29
2-2-6. دیدگاه اهل تأویل در مشرق زمین.. 31
2-4 . معرفی فرقه اسماعیلیه. 35
2-4-1. اسامی دیگر فرقه اسماعیلیه در طول تاریخ.. 38
2-4-2. سایر اسامی که دشمنان این فرقه، به ایشان نسبت دادهاند. 39
2-4-3. مراتب دعوت و عقول دهگانه نزد اسماعیلیان. 40
فصل سوم: شرح احوال، آثار و سبک ناصرخسرو قبادیانی
3-1. زندگینامه و شرح حال حکیم ناصرخسرو قبادیانی.. 43
3-2. زندگی ناصرخسرو قبل و بعد از خواب و تحوّل فکریاش… 44
3-3. تحصیلات و محدوده اطلاعات ناصرخسرو. 45
3-4. تفکر و اندیشه ناصرخسرو. 46
3-6. عقیده و مذهب ناصرخسرو. 50
3-7. آثار منظوم و منثور ناصرخسرو قبادیانی.. 50
3-7-3. سایر آثار، کتب و رسالههایی که به ناصرخسرو نسبت دادهاند. 54
فصل چهارم: بررسی و تحلیل تأویلها در برخی از آثار ناصرخسرو قبادیانی
4-2-1. اندر اثبات قرآن و تأویل آن. 73
4-2-2. اندر تأویل قالوا إِنّا لِلّهِ و انّا إِلیهِ راجعون. 76
4-2-3. اندر تأویل صدقه گاو و صدقه گوسفند. 77
4-3-1. بیان پیوستگی نفس جزئی به نفس کلی.. 81
4-3-2. اندر ردّ بر اهل مذهب تناسخ.. 82
4-3-3. بیان چگونگی وحی و تفسیر آن. 82
4-4-1. اندر هیئت و خاصّه و رسم وحد. 83
4-4-2. قول متکلمان مذهب اعتزال. 84
4-4-5. «ءانَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ و الاِحسانِ و ایتاءِ ذِی القُربی.» 87
فصل پنجم: نتیجهگیری
چکیده
مسأله فهم از زمانی که بشر برای انتقال پیام به نوشتن پرداخت، محل جدل بوده است. در این میان، دانش تأویل (هرمنوتیک) و نیز مباحث کیفیت فهم قرآن مجید بهویژه در آیات متشابه و مجمل و باطن آیات در حوزهی اسلامی بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بین نحلههای کلامی شایان توجه است. در میان فرق اسلامی، کلام اسماعیلیه که از تأویل به مثابه مهمترین ابزار اجتهاد، فهم و استباط گزارههای قرآنی استفاده میکردند، خاستگاه روشی شد که امروزه به هرمنوتیک مشهور است. ناصرخسرو قبادیانی (شاعر و متفکر عقلگرای اسماعیلی) در آثار منظوم و منثورش از آن بهره برده و بر آن به عنوان یک فهم روشمند تأکید داشته است. این پایاننامه با بررسی مبانی فهم تأویلی متن از منظر ناصرخسرو، روشن کرد که این متفکّر و مفسّر اسماعیلی بر اساس آیات و احادیث نه تنها به تأویل اعتقاد دارد بلکه به مراتب فهم تأویلی میان اشخاص مختلف نیز معتقد است.
کلید واژهها: ناصرخسرو، آثار ناصرخسرو، اسماعیلیه، تأویل و هرمنوتیک.
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-01-11] [ 01:49:00 ب.ظ ]
|