پایان نامه ارائه پیشنهادات کاربردی برای مدیران و مسئولین ضیربط صنعت گردشگری |
- مردم:
مردم برای هر خدمتی مکانیسم محموله هستند. بدون مردم خوب، خدمات، پست و نامرغوب خواهد بود. بدون مردم، خدمت هم نمی تواند ارائه شود. بنابراین، کارفرمایان در صنعت خدمات مهمترین امتیاز را دارند. افراد و کارکنان حرفهای، یکی از مهم ترین سرمایههای خدمات گردشگری میباشند. توجه به نیروی انسانی کیفی برخوردار از مهارت ها، معلومات، انگیزه و مراقبت از مشتری در ایجاد فضای کاری مناسب موثر میباشد. ضمن اینکه خصوصیات فردی آنان مانند صمیمیت، نحوه ارائه شخصیت فردی، توانمندی نفوذ در مشتری، ادب، اطلاعات و سازگاری با شرایط کاری میتواند بهره غیر قابل تصوری را برای گردانندگان خدمات مسافرتی به همراه داشته باشد.
برای جلوگیری از هر گونه کاستی میتوان با آموزش کارکنان در زمینههای مختلف فروش و بازاریابی امکان دستیابی به افزایش فروش را فراهم نمود. در حالیکه توجه به این نکته ضروری است که از طریق تدوین برنامه تشویقی، خواه به صورت مالی یا غیر مالی، روحیه کارکنان ارتقاء خواهد یافت.
- شواهد و امکانات فیزیکی (موقعیت یا مجموعه مسافرتی):
هر تور و شرکت مسافرتی در وقت اضافی موقعیت مطلوب را بر پا می کند. مجموعه مسافرتی (پکیج)، شامل چندین عامل سفر است که با بهرهگیری از مشارکت بخشهای مختلف به صورت یکجا و تحت یک پوشش قیمتی به مصرف کننده ارائه میگردد. یک مجموعه مسافرتی نیازمند توجه به محیط، فضای مطلوب، و ظاهر فرآورده گردشگری در جائیکه به فروش یا مصرف میرسد، میباشد. این توجه به ویژه متمرکز بر ظواهر، بزرگی، تشکیلات، شهرت سازمانی، شادابی محیط، راحتی، تسهیلات و نظافت در ارائه خدمات گردشگری یا عرضه آن میباشد. بدین ترتیب که به منظور تهیه یک مجموعه مسافرتی، بایستی برنامهای جهت بهبود بخشیدن به کیفیت حرفهای (یعنی استاندارد سازی آنچه که مشتری دریافت میکند) و کیفیت عملی (استانداردهای مرتبط با چگونگی ارائه خدمات به مشتری) تدوین گردد. ضمن اینکه کلیه کارکنانی که در ارتباط با مسافران و گردشگران هستند، نیازمند آموزشهای لازم در این خصوص میباشند.
- برنامهریزی و فرآیند:
برنامه ریزی به طور مفهومی شبیه بسته بندی است. مسافرت و گردشگری نیز مانند هر فعالیت دیگری نیازمند برنامهریزی میباشد که با توجه به فرآیند خاصی صورت میگیرد. برای این منظور برنامهریزی مسافرت و خدمات گردشگری، کارایی و اجرای مطلوب در فرآیند عوامل تشکیل دهنده مدیریت ترکیبی بازاریابی مورد ارزشیابی قرار میگیرد. خصوصیاتی که در این فرآیند مورد مطالعه قرار میگیرند عبارتند از: ۱٫ سرعت؛ ۲٫ کارآیی؛ ۳٫ زمان ارائه خدمت؛ ۴٫ زمان انتظار؛ ۵٫ تعیین وقت؛ ۶٫ فرم ها / برگههای کاری؛ ۷٫ اسناد مرتبط با برنامههای گردشگری.
اما در سطح خرد، یعنی برنامهریزی سفر، میتوان از خدمات مسافرتی یک ناحیه یا مقصد که الزاماً در مجموعه مسافرتی منظور نشده برای جلب اعتماد بیشتر و ایجاد ارزش افزوده در رضایت مندی مصرف کنندگان بهره مند گردید. برای مثال، یک برنامه سفر دو روزه فعالیتهای گوناگونی را در برنامه کار خود منظور میکند، که بر آن اساس گشت ها و بازدیدها صورت میگیرد. در این حال چنانچه زمان اضافی در برنامه سفر مشاهده گردد، میتوان از جاذبههایی که در دستور کار قرار داده نشده و در آخرین لحظه به ذهن کاگزار تور یا مسافران رسیده به عنوان یک گشت فوق برنامه برای ایجاد رضایت بیشتر در بازدیدکنندگان استفاده نمود.
در نهایت میتوان گفت که با توجه به ویژگیهای خاص محصول گردشگری، نقش بازاریابی در این صنعت نسبت به دیگر صنایع از اهمیت ویژهای برخوردار است و به کارگیری موثر ابزارهای بازاریابی گردشگری برای یک کشور یا یک منطقه، امری ضروری است. زیرا با بازاریابی میتوان به گردشگران بالقوه، اطلاعاتی درباره آنچه که منطقه میتواند ارائه دهد، عرصه نمود و آنها را نسبت به بازدید از آن ترغیب کرد (لایمر و ویس[۱]، ۲۰۰۹).
[۱] Laimer & Weiss
فروش فایل متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد در این لینک
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-10] [ 05:39:00 ب.ظ ]
|