انگلستان، هلند، اسکاتلند، سوئد، فنلاند

 

بررسی اشکال مختلف سازمانی در سازمان های کارآفرین

 

جهانی شدن
کارآفرینی

 

مصاحبه های نیمه ساختاریافته، مشاهده مستقیم و مستند سازی

 

شناسایی پنج عنصر مهم در دانشگاه های کارآفرین

 

 

(Heffernan and Poole, 2005)

 

مالزی، هنگ کنگ، سنگاپور

 

شناسایی عوامل کلیدی مربوط به روابط با دانشگاه های دیگر

 

آموزش بین المللی

 

ده مطالعه موردی، مصاحبه

 

شناسایی عوامل کلیدی مربوط به اعتماد، تطبیق، ارتباطات و فرهنگ

 

۲-۴-۶ چارچوب او شی و همکاران
اوشی و سایرین (O’Shea et al.2005) در بررسی خود در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا، بدنبال این بودند که دریابد که چرا برخی دانشگاه ها در تولید شرکت های انشعابی از بقیه موفق ترند. آنها در مطالعه خود از دیدگاه منبع محور بهره برده و به این نتیجه رسیدند که مرتبط بودن منابع دانشگاهی و ترکیب آنهاست که موجب این تمایز می گردد.
اوشی و سایرین (O’Shea et al. ۲۰۰۷) در مقاله دیگری به تبیین آناتومی MIT به عنوان یک دانشگاه کارآفرین پرداخته و عوامل موفقیت این دانشگاه را مطرح می نمایند. آنها پس از مرور ادبیات عواملی را استخراج کرده اند که موفقیت MIT را مدیون آنها می دانند. این عوامل عبارتند از:
الف. تأمین وجوه اعطایی به MIT در راستای تحقیقات علوم و مهندسی
ب. جریان وجوه صنعتی برای تحقیقات
پ. کیفیت کارکنان دانشگاهی
ت. ویژگی های سازمانی همچون فعالیت ها و سیاست های TLO
ث. مأموریت دانشگاه
ج. فرهنگ توسعه یافته در میان اعضا هیئت علمی MIT
چ. پیشینه و سنت MIT
ح. زمینه جغرافیایی خارجی که MIT در آن مشغول به فعالیت می باشد.
وی در مطالعه بعدی خود (O’Shea et al.2008) به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته و آناتومی دانشگاه کارآفرین را بیشتر تبیین می نماید. این تحقیق نیز از رویکرد منبع محور پیروی کرده و دانشگاه MIT را به عنوان موضوع مورد بررسی خود انتخاب می کند. ایشان از داده های ثانویه و مصاحبه ها بهره برده و به این نتیجه رسیدند که چهار ویژگی در حمایت از شرکت های انشعابی حائز اهمیت می باشند؛ این موارد عبارتند از: افراد، سازمان، فرهنگ، و محیط. آنها در انتهای مقاله خود، چارچوبی برای شرکت های انشعابی دانشگاهی ارائه می دهند که در شکل زیر نشان داده شده است.
در این مقاله، نویسندگان شش جریان تحقیق در زمینه شرکت های انشعابی دانشگاهی در حوزه کارآفرینی دانشگاهی شناسایی شده است. ایشان بطور خاص بر تحقیقاتی متمرکز شده اند که عوامل تعیین کننده و پیامدهای این فعالیت را برجسته می نمایند. چارچوب ارائه شده توسط ایشان در برگیرنده دیدگاهی اجتماعی-روانشناسانه است که شامل ویژگی های فردی دانشگاهیان، ویژگی های سازمانی و نهادی و نیز عوامل محیطی می باشد.
همانگونه که در چارچوب نشان داده شده است، چهار عامل بر نرخ فعالیت شرکت های انشعابی موثرند:
الف. درگیری در فعالیت کارآفرینانه (مطالعات ویژگی های فردی)
ب. ویژگی های دانشگاه ها نظیر سرمایه انسانی، منابع تجاری و فعالیت های نهادی (مطالعات متمرکز بر سازمان)
پ. زمینه اجتماعی گسترده تر دانشگاه، شامل «موانع[۱۱۳]» و «عوامل بازدارنده[۱۱۴]» شرکت های انشعابی (مطالعات نهادی و فرهنگی)
ت. ویژگی های خارجی همچون زیرساخت منطقه ای که بر فعالیت شرکت های انشعابی موثرند (مطالعات محیط خارجی)
همچنین ایشان در ادامه، دو دسته از تحقیقاتی را که به پیامدهای فعالیت های شرکت های انشعابی می پردازند، مطرح می کنند.
ث. توسعه و عملکرد شرکت های انشعابی
ج. تاثیر سرریز[۱۱۵] شرکت های انشعابی بر اقتصاد منطقه ای.
شکل ۲-۲ چارچوب اوشی و همکاران (O’Shea et al. ۲۰۰۸)
۲-۴-۷ چارچوب گیب و همکاران

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">