الف ) محققین « انواع وسایل کمک آموزشی»، مواد و وسایل آموزشی را به شرح زیر تقسیم بندی کرده اند:

 

 

 

    1. کتاب، مجله و روزنامه؛

 

 

    1. وسایل ترسیمی (نمودار، چارت، پوستر،…)؛

 

 

    1. وسایل غیر ترسیمی (عکس و تصویر، اسلاید، فیلم استریپ، …)؛

 

 

    1. تابلوهای آموزشی (تخته سیاه، تخته های پارچه ای، …)؛

 

 

    1. وسایل سه بعدی (مدلها، ماکتها، دایوراما،…)؛

 

 

    1. پرژکتورها (اوورهد، اوپک، …)؛

 

 

ب ) فردوس حمصی و شهین دخت عالی، مواد و وسایل آموزشی را به شرح زیر مورد تقسیم بندی قرار داده اند:

 

 

 

    1. مواد کمک آموزشی ساده و حقیقی (انواع تابلوها، اشیای حقیقی، …)؛

 

 

    1. مواد گرافیکی (اعلان آگهی یا پوستر، چارت، نقشه و کره، …)؛

 

 

    1. اسلاید، فیلم استریپ و تلقهای شفاف؛

 

 

    1. فیلم متحرک؛

 

 

    1. تلویزیون؛

 

 

    1. مواد آموزشی شنیداری؛

 

 

    1. دستگاه های آموزشی؛

 

 

ج ) سید هاشم نعمتی، تحت عنوان « انواع رسانه های آموزشی»، آنها را به شرح زیر مورد تقسیم بندی قرار داده است :

 

 

 

    1. رسانه های نوشتاری (کتاب، روزنامه، میکروفیلم، میکروفیش، …)؛

 

 

    1. رسانه های نمایشی (تخته سیاه، تابلوهای پارچه ای،…)؛

 

 

    1. رسانه های دیداری (ترسیمی – غیر ترسیمی)؛

 

 

    1. رسانه های شنیداری؛

 

 

    1. رسانه های سه بعدی؛

 

 

    1. موقعیت های آموزشی (گردش علمی، دعوت از متخصصین،…) (به نقل ازاحدیان۱۳۸۱،ص۱۳).

 

 

مواد و وسایل آموزشی از دیدگاه متخصصان مختلف و با توجه به معیارهای خاصی به گونه های متفاوت  دیگری مورد تقسیم بندی قرار گرفته است که در زیر به طور مختصر مد نظر قرارمی گیرند:
الف ) برقی و غیر برقی : همان گونه که از تقسیم بندی آن پیداست، عده ای مواد و وسایلی را که کاربرد آنها نیاز به نیروی برق دارد در یک دسته و بقیه را در دسته ای دیگر قرار می دهند.
ب ) ارزان قیمت و گران قیمت : تقسیم بندی مواد و وسایل آموزشی بر اساس قیمت این اشکال را ایجاد می کند که مشخص کردن مرز میان دو دسته ی یاد شده به طور عملی امکان پذیر نیست. معهذا کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه هایی نظیر چارت، پوستر، نقشه، کره، و … نظایر این ها را در دسته ارزان قیمت و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم، اسلاید، فیلم استریپ، اوورهد و … را در دسته ی گران قیمت قرار می دهند.
ج ) نرم افزار و سخت افزار: طرفداران استفاده از این تقسیم بندی رسانه هایی نظیر فیلم، اسلاید، چارت، پوستر، نمودار، تلق شفاف، مدل، ماکت، برش و نظایر اینها را در دسته ی نرم افزار و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم متحرک، اسلاید، اوپک، اوورهد و نظایر اینها را در دسته ی سخت افزار قرار می دهند.
د ) چاپی و غیر چاپی : عده ای رسانه هایی نظیر کتاب، جزوه، مجله، منابع برنامه ای شده ی چاپی و نظایر اینها را در گروه چاپی و بقیه را در گروه غیر چاپی قرار می دهند.
ه ) ساده و پیچیده : کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه هایی نظیر کتاب، مجله، فیلم متحرک، اسلاید، تلق شفاف و نظایر اینها را در گروه ساده و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم متحرک، اسلاید، اوپک، اوورهد، دستگاه های ضبط شنیداری و دیداری و نظایر اینها را در گروه پیچیده قرار می دهند.
و ) نورتاب و غیر تاب : قرار دادن مواد و وسایل آموزشی در دو دسته ی نورتاب و غیر نورتاب یکی از بهترین و کامل ترین تقسیم بندی هایی است که تا کنون به عمل آمده است و چون تقسیم بندی های دیگری در بردارنده ی نواقص مشهودی است در چند دهه ی اخیر از این تقسیم بندی استقبال قابل توجهی به عمل آمده است. در این تقسیم بندی مواد و وسایلی نظیر فیلم متحرک، اسلاید، فیلم استریپ، تلق شفاف و پروژکتورهای مربوط به آنها را در دسته ی نورتاب و بقیه در دسته ی غیر نورتاب قرار می گیرند (احدیان،۱۳۸۷) .
در حال حاضر فن‌آوری اطلاعات ، بر تمام وجوه زندگی افراد تأثیر گذاشته و امور اقتصادی و اجتماعی و حتی طرز تفکر مردم را تغییر داده است. به نوعی تمام امور زندگی (مانند آموزش، بهداشت، صنعت و تولید، تجارت، بانکداری، خدمات وحتی نحوه گذران اوقات فراغت و سرگرمی‏‌ها) تحت‌الشعاع آثار و تغییرات این تکنولوژی قرار گرفته‌‏اند. نزدیکی روزافزون مردم جهان به یکدیگر، تعامل فرهنگ‌ها و … نمونه‏‌هایی از تأثیرات این تکنولوژی بر زندگی افراد است. پیشرفت‌های تکنولوژی اطلاعات به حدی گسترده است که برخی از صاحبنظران آن را با پدیده‏هایی چون “اختراع ماشین بخار” مترادف دانسته‌اند. تجارت الکترونیک هم نشأت گرفته از تأثیر تکنولوژی اطلاعات بر اقتصاد است و پیشرفت آن در سایه پیشرفت فن‌آوری اطلاعات محقق گشته است .
از تجارت الکترونیک، تعاریف متعددی ارائه شده است. در حقیقت مجموعه متنوع و وسیعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات، کاربردها، و مدل‌های گوناگونی را در بر می‏گیرد.  تجارت الکترونیکی در ساده‌ترین تعریف “عبارت از یافتن منابع، انجام ارزیابی، مذاکره کردن، سفارش، تحویل، پرداخت و ارائه خدمات پشتیبانی است که بصورت الکترونیکی و بدون استفاده از کاغذ انجام می‌شود”، به عبارتی تجارت الکترونیک روشی است که براساس آن اطلاعات، محصولات و خدمات از طریق شبکه‌های ارتباطات کامپیوتری خرید و فروش می‌شوند.
می‏توان گفت این نوع تجارت ، از حدود سال ۱۹۶۵ آغاز شد که مصرف‌کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشین‌های خود پرداز دریافت کرده و خریدهای خود را با کارت‌های اعتباری انجام دهند. تجارت الکترونیک با ورود اینترنت به دنیای بازرگانی و تجارت، از ابتدای دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت. کاربردهای تجارت الکترونیکی به دلیل توسعه استانداردها و شبکه‌های جدید، پیمان‌ها و نرم‌افزارهای تجارت الکترونیکی و افزایش رقابت بین بنگاه‌ها و کسب و کارها به سرعت گسترش یافت.
“در جهان اقتصادی متحول امروز، روز به روز به نقش تجارت الکترونیک در اقتصاد اضافه می‌شود و هر ساله شاهد رشد قابل توجه این نوع تجارت در سطح جهان هستیم، تا آنجا که حجم مبادلات تجارت الکترونیک در جهان که در سال ۲۰۰۲ برابر ۳/۲ تریلیون دلار بود، در سال ۲۰۰۶ به ۸/۱۲ تریلیون دلار رسیده بود.
توسعه رسانه‌های دیجیتال و به نوعی انقلاب دیجیتالی قابلیت‌های جدیدی را هم برای مشتری و هم برای شرکت‌های فعال در این بازار خلق کرده است. قابلیت‌هایی که تجارت و خرید و فروش کالا و خدمات را از شکل سنتی خود کاملا جدا کرده و دنیایی تازه را به روی تاجران باز کرده است.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.



 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...