فایل دانشگاهی – بررسی عوامل موثر بر اعتماد سازی مشتریان در توزیع آنلاین محصولات انتشاری، … |
الف ) محققین « انواع وسایل کمک آموزشی»، مواد و وسایل آموزشی را به شرح زیر تقسیم بندی کرده اند:
- کتاب، مجله و روزنامه؛
- وسایل ترسیمی (نمودار، چارت، پوستر،…)؛
- وسایل غیر ترسیمی (عکس و تصویر، اسلاید، فیلم استریپ، …)؛
- تابلوهای آموزشی (تخته سیاه، تخته های پارچه ای، …)؛
- وسایل سه بعدی (مدلها، ماکتها، دایوراما،…)؛
- پرژکتورها (اوورهد، اوپک، …)؛
ب ) فردوس حمصی و شهین دخت عالی، مواد و وسایل آموزشی را به شرح زیر مورد تقسیم بندی قرار داده اند:
- مواد کمک آموزشی ساده و حقیقی (انواع تابلوها، اشیای حقیقی، …)؛
- مواد گرافیکی (اعلان آگهی یا پوستر، چارت، نقشه و کره، …)؛
- اسلاید، فیلم استریپ و تلقهای شفاف؛
- فیلم متحرک؛
- تلویزیون؛
- مواد آموزشی شنیداری؛
- دستگاه های آموزشی؛
ج ) سید هاشم نعمتی، تحت عنوان « انواع رسانه های آموزشی»، آنها را به شرح زیر مورد تقسیم بندی قرار داده است :
- رسانه های نوشتاری (کتاب، روزنامه، میکروفیلم، میکروفیش، …)؛
- رسانه های نمایشی (تخته سیاه، تابلوهای پارچه ای،…)؛
- رسانه های دیداری (ترسیمی – غیر ترسیمی)؛
- رسانه های شنیداری؛
- رسانه های سه بعدی؛
- موقعیت های آموزشی (گردش علمی، دعوت از متخصصین،…) (به نقل ازاحدیان۱۳۸۱،ص۱۳).
مواد و وسایل آموزشی از دیدگاه متخصصان مختلف و با توجه به معیارهای خاصی به گونه های متفاوت دیگری مورد تقسیم بندی قرار گرفته است که در زیر به طور مختصر مد نظر قرارمی گیرند:
الف ) برقی و غیر برقی : همان گونه که از تقسیم بندی آن پیداست، عده ای مواد و وسایلی را که کاربرد آنها نیاز به نیروی برق دارد در یک دسته و بقیه را در دسته ای دیگر قرار می دهند.
ب ) ارزان قیمت و گران قیمت : تقسیم بندی مواد و وسایل آموزشی بر اساس قیمت این اشکال را ایجاد می کند که مشخص کردن مرز میان دو دسته ی یاد شده به طور عملی امکان پذیر نیست. معهذا کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه هایی نظیر چارت، پوستر، نقشه، کره، و … نظایر این ها را در دسته ارزان قیمت و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم، اسلاید، فیلم استریپ، اوورهد و … را در دسته ی گران قیمت قرار می دهند.
ج ) نرم افزار و سخت افزار: طرفداران استفاده از این تقسیم بندی رسانه هایی نظیر فیلم، اسلاید، چارت، پوستر، نمودار، تلق شفاف، مدل، ماکت، برش و نظایر اینها را در دسته ی نرم افزار و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم متحرک، اسلاید، اوپک، اوورهد و نظایر اینها را در دسته ی سخت افزار قرار می دهند.
د ) چاپی و غیر چاپی : عده ای رسانه هایی نظیر کتاب، جزوه، مجله، منابع برنامه ای شده ی چاپی و نظایر اینها را در گروه چاپی و بقیه را در گروه غیر چاپی قرار می دهند.
ه ) ساده و پیچیده : کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه هایی نظیر کتاب، مجله، فیلم متحرک، اسلاید، تلق شفاف و نظایر اینها را در گروه ساده و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم متحرک، اسلاید، اوپک، اوورهد، دستگاه های ضبط شنیداری و دیداری و نظایر اینها را در گروه پیچیده قرار می دهند.
و ) نورتاب و غیر تاب : قرار دادن مواد و وسایل آموزشی در دو دسته ی نورتاب و غیر نورتاب یکی از بهترین و کامل ترین تقسیم بندی هایی است که تا کنون به عمل آمده است و چون تقسیم بندی های دیگری در بردارنده ی نواقص مشهودی است در چند دهه ی اخیر از این تقسیم بندی استقبال قابل توجهی به عمل آمده است. در این تقسیم بندی مواد و وسایلی نظیر فیلم متحرک، اسلاید، فیلم استریپ، تلق شفاف و پروژکتورهای مربوط به آنها را در دسته ی نورتاب و بقیه در دسته ی غیر نورتاب قرار می گیرند (احدیان،۱۳۸۷) .
در حال حاضر فنآوری اطلاعات ، بر تمام وجوه زندگی افراد تأثیر گذاشته و امور اقتصادی و اجتماعی و حتی طرز تفکر مردم را تغییر داده است. به نوعی تمام امور زندگی (مانند آموزش، بهداشت، صنعت و تولید، تجارت، بانکداری، خدمات وحتی نحوه گذران اوقات فراغت و سرگرمیها) تحتالشعاع آثار و تغییرات این تکنولوژی قرار گرفتهاند. نزدیکی روزافزون مردم جهان به یکدیگر، تعامل فرهنگها و … نمونههایی از تأثیرات این تکنولوژی بر زندگی افراد است. پیشرفتهای تکنولوژی اطلاعات به حدی گسترده است که برخی از صاحبنظران آن را با پدیدههایی چون “اختراع ماشین بخار” مترادف دانستهاند. تجارت الکترونیک هم نشأت گرفته از تأثیر تکنولوژی اطلاعات بر اقتصاد است و پیشرفت آن در سایه پیشرفت فنآوری اطلاعات محقق گشته است .
از تجارت الکترونیک، تعاریف متعددی ارائه شده است. در حقیقت مجموعه متنوع و وسیعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات، کاربردها، و مدلهای گوناگونی را در بر میگیرد. تجارت الکترونیکی در سادهترین تعریف “عبارت از یافتن منابع، انجام ارزیابی، مذاکره کردن، سفارش، تحویل، پرداخت و ارائه خدمات پشتیبانی است که بصورت الکترونیکی و بدون استفاده از کاغذ انجام میشود”، به عبارتی تجارت الکترونیک روشی است که براساس آن اطلاعات، محصولات و خدمات از طریق شبکههای ارتباطات کامپیوتری خرید و فروش میشوند.
میتوان گفت این نوع تجارت ، از حدود سال ۱۹۶۵ آغاز شد که مصرفکنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشینهای خود پرداز دریافت کرده و خریدهای خود را با کارتهای اعتباری انجام دهند. تجارت الکترونیک با ورود اینترنت به دنیای بازرگانی و تجارت، از ابتدای دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت. کاربردهای تجارت الکترونیکی به دلیل توسعه استانداردها و شبکههای جدید، پیمانها و نرمافزارهای تجارت الکترونیکی و افزایش رقابت بین بنگاهها و کسب و کارها به سرعت گسترش یافت.
“در جهان اقتصادی متحول امروز، روز به روز به نقش تجارت الکترونیک در اقتصاد اضافه میشود و هر ساله شاهد رشد قابل توجه این نوع تجارت در سطح جهان هستیم، تا آنجا که حجم مبادلات تجارت الکترونیک در جهان که در سال ۲۰۰۲ برابر ۳/۲ تریلیون دلار بود، در سال ۲۰۰۶ به ۸/۱۲ تریلیون دلار رسیده بود.
توسعه رسانههای دیجیتال و به نوعی انقلاب دیجیتالی قابلیتهای جدیدی را هم برای مشتری و هم برای شرکتهای فعال در این بازار خلق کرده است. قابلیتهایی که تجارت و خرید و فروش کالا و خدمات را از شکل سنتی خود کاملا جدا کرده و دنیایی تازه را به روی تاجران باز کرده است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-21] [ 10:50:00 ب.ظ ]
|