منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

 

۳-۲ محصولات انتشاری ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی

 

 

۱-۳-۲مفهوم محصولات انتشاری ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی

 

 

به انواع محصولات حاصل از ضبط و انتشار به طرق چاپی و الکترونیکی با کاربردهای مختلف به همراه ملزومات و وسایلی که جهت آموزش علوم و فنون مختلف یا کمک به آموزش و بازآموزی آموزندگان به کار گرفته می شوند اصطلاحا محصولات انتشاری، لوازم آموزشی و کمک آموزشی گفته شده و در این جا شامل محصولان انتشاری و ملزومات آموزشی می باشد. هر چه که بتواند کیفیت تدریس ویادگیری را افزایش دهد وسیله ای برای کمک به آموزش است . رسانه های نوشتاری از اولین رسانه هایی بودند که در امر تعلیم و تربیت از آنها استفاده می شده است ، و سپس رسانه های دیگری از قبیل تصاویر ، نقشه ها ، اسلاید ، فیلم ، تلویزیون  و بسیاری از رسانه های دیگری که وارد جریان تعلیم وتربیت شده اندکه درامرتدریس ویادگیری تاثیر داشته اند(زیمت و روستو، ۲۰۰۹) .

 

 

۲-۳-۲ اهمیت محصولات انتشاراتی ، وسایل آموزشی و کمک آموزشی

 

 

وسایل کمک آموزشی ادوات و اشیایی می باشند که در کنار رسانه های آموزشی برای تفهیم بهتر یا بیشتر موضوع برای فراگیران به کار می روندو وسایل کمک آموزشی همانطوری که از عنوان آنها بر می آید کار کمک به فرآیند آموزش و تدریس را انجام می دهند. هر قدر کاربرد وسایل کمک آموزشی غنی تر باشد یادگیری با سهولت بیشتر و در زمان کمتری صورت می گیرد. عدم کاربرد وسایل در عین حال که آموزش را متوقف نمی کند به طولانی تر شدن زمان آموزش و دشوارشدن یاد دهی – یادگیری می انجامدیا به طور خلاصه می توان گفت هر چه که بتواند کیفیت تدریس و یادگیری را افزایش دهد وسیله ای برای کمک به آموزش است(زیمت و روستو، ۲۰۰۹).

 

 

امروزه بر همگان روشن است که سرچشمه تمام تحولات و نوآوریهای آموزشی در جامعه،تجارب و نتایج تحقیقات علمی و عملی دانشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعی و علوم تربیتی است.در این میان مدرسه مهمترین مکان و شایسته ترین جایی است که تجارب و یافته های علمی اندیشمندان و معلمان جامعه بشری می تواند در آنجا مورد ارزشیابی و آزمایش قرار گیرد.بدون شک در تمام نظامهای آموزشی ،معلم نقش کلیدی داشته ،چشم امید جامعه از هر سو به جانب اوست و جوامع بشری هرگونه تحول و پیشرفت علمی و معنوی خود را ناشی از نگرش،همت و تلاش معلمان می دانند.

 

 

یادگیری امری پیچیده ومستلزم دخالت عوامل متعدد است و زمانی اتفاق می افتد که این عوامل در کنار هم باشند.یادگیری در محیط کلاس بطور اخص دارای اهمیت و حساسیت بیشتری است.در کلاس درس عوامل اساسی در فرایند یادگیری دخیل هستند از جمله:وضع جسمی،روحی،علمی و شخصیتی معلم،محتوای منابع آموزشی،قوانین و مقررات آموزشی ،فضای آموزشی و وسایل کمک آموزشی(زیمت و روستو، ۲۰۰۹).

 

 

در بین این عوامل،وسایل کمک آموزشی از حیث این که تئوری و عمل را هماهنگ می کند جایگاه ویژه ای دارد.استفاده از وسایل کمک آموزشی توسط معلم در جریان تدریس،باعث می شود که مطالب مطرح شده در ساخت شناختی دانش آموزان جا بگیرد.و دانش آموز به یادگیری معنی دار نائل شود.متاسفانه استفاده منظم و اصولی از وسایل کمک آموزشی تحت هر عنوان در مدرسه به بوته فراموشی سپرده می شود و اغلب عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی را از طریق کمبود وقت و نبود وسایل توجیه می کنند.استفاده از وسایل کمک آموزشی باعث تحرک و پویایی در نظام آموزشی می شود.
با توجه به تحقیقات انجام شده توسط متخصصین در این خصوص از طریق تدریس معمولی تنها ۳۰ درصد از مطالب مورد تدریس یاد گرفته می شود و در حالی که با استفاده از وسایل به طور صحیح میزان یادگیری تا ۷۰ درصد افزایش می یابد. قسمت اعظم یادگیری در انسان از طریق حس بینایی و درصد کمی توسط سه حس شنوایی و لامسه و بویایی صورت می گیرد.
تحقیقاتی که تا به حال به عمل آمده است نشان می دهد که از طریق تدریس معمولی تنها  % ۳۰ مطالب از مطالب مورد تدریس یاد گرفته می شود در حالی که اگر یادگیری با استفاده صحیح از وسایل ارتباطی به عمل آید میزان یادگیری افراد را تا % ۷۵ بالا می برد (زیمت و روستو، ۲۰۰۹).
درس ریاضیات از جمله دروسی است که دارای وسایل کمک آموزشی زیادی چه دست ساز و چه آماده بوده و عدم استفاده از آنها نقش بسیاری بر افت تحصیلی این درس خواهد داشت .
ابزارها یا کارافزارهای آموزش را می‌توان به د‌و د‌سته بزرگ تقسیم کرد‌:

 

 

 

    1. ابزارها و کارافزارهای ناملموس

 

 

عمد‌ه‌ترین ابزارهایی هستند‌ که همواره با معلم همراهند‌ و هرگز از شخصیت حرفه‌ای او جد‌ا نمی‌شوند‌. این د‌سته از وسایل قد‌رت پیام‌رسانی بسیار قوی د‌ارند‌ و به‌راحتی با یاد‌گیرند‌گان ارتباط برقرار می‌کنند‌ و باعث یاد‌گیری‌های عمیق و اثرگذار می‌شوند‌.   این د‌سته ساختنی نیستند‌ و به رفتارهای معلم مربوط می‌شوند‌ و شامل نگاه‌های معنی‌د‌ار با چشم و زبان، حرکت‌های معنی‌د‌ار و یاد‌د‌هند‌ه و اثرگذار با حرکات د‌ست، چشم، ابرو و… هستند(زیمت و روستو، ۲۰۰۹)‌.

 

 

 

    1. ابزارها و کارافزارهای ملموس

 

 

این ابزار شامل کتاب‌ها، جمله‌ها، روزنامه‌ها، تصویرها، نمود‌ارها، چارت‌ها، پوسترها، نقشه‌ها، نقاشی‌ها، کارت‌ها، اسلاید‌ها، فیلم‌ها، مد‌ل‌ها، ماکت‌ها، مولاژها، پروژکتور و اورهد‌، اوپک، ضبط صوت، د‌وربین عکاسی، کامپیوتر، وید‌ئو، دی وی دی و وی سی دی، تلسکوپ و تلویزیون می‌باشند‌.
د‌ر نتیجه ی استفاد‌ه از وسایل کمک‌آموزشی، حالت مجسم د‌ر ذهن د‌انش‌آموزان به‌وجود‌ می‌آید‌ و د‌رک آنها نسبت به د‌رس افزایش می‌یابد‌، د‌ر نتیجه بهره‌وری د‌ر سیستم آموزشی وسایل کمک‌آموزشی هم بالا می‌رود‌ و بازد‌هی از نظر قبول و سطح معلومات هم تابع آن می‌شود‌ و رفته رفته شاهد‌ د‌انش‌آموزان خلاق‌تر و نوآور خواهیم بود(زیمت و روستو، ۲۰۰۹)‌.
دلایل استفاده از وسایل کمک آموزشی
الف) معضلات و مشکلات آموزشی مانند: افزایش روز افزون افراد لازم التعلیم-انفجار دانش بشری و پیشرفت فناوری آموزشی
ب)نقش حواس در یادگیری:
۷۵%یادگیری از طریق حس بینایی ، ۱۳%از طریق حس شنوایی،۶%از طریق حس لامسه،۳%از طریق حس بویایی،۳%از طریق حس چشایی صورت می گیرد
نقش مواد و وسایل کمک آموزشی در تدریس
*توجه و علاقه فراگیران را جلب می کند
*یادگیری را سریعتر ،موثرتر و پایدارتر می کند
*تجارب عینی و واقعی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد
*در توسعه و رشدمعنی در ذهن دانش آموزان موثرند
*پایه های لازم را برای یادگیری تدریجی و تکمیلی فراهم می سازند
*پیوستگی افکار را در فرایند یادگیری فراهم می کند
*شرایط را برای تفکر و ساختن مفاهیم مهیا می کند.




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...