مولفههای انگیزه تماشای سریالهای شبکه جم انگیزه آموزشی انگیزه فرار از واقعیات زندگی روزمره انگیزه تسهیل تعامل اجتماعی انگیزه کسب پرستیژ اجتماعی کل
آلفای کرونباخ ۸۶/۰ ۸۵/۰ ۵۷/۰ ۷۹/۰ ۸۴/۰

۳-۶-شیوه تجزیه و تحلیل دادهها
در این پ‍ژوهش در راستای پاسخگویی به فرضیات مطرح شده از تحلیل های آماری زیر با استفاده از نرم افزار SPSS18 استفاده شد:
فنون مورد استفاده به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کمی در پژوهش حاضر مشتمل بر آمار توصیفی و آمار استنباطی است که در بخش آمار توصیفی از شاخصهایی مانند میانگین و انحراف استاندارد بهره گرفته خواهد شد و در قسمت آمار استنباطی آن از آزمون همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی وی کرامر و آزمون تحلیل واریانس یک راهه بهره گرفته خواهد شد.
آزمون همبستگی پیرسون برای بدست آوردن میزان همبستگی بین متغیرهای سن و انگیزههای تماشای ماهواره
آزمون همبستگی وی کرامر برای بدست آوردن میزان همبستگی بین وضعیت تاهل با انگیزههای تماشای ماهواره
آزمون مقایسه میانگین تحلیل واریانس یک راهه که در آن متغیر مستقل «طبقه اقتصادی» و متغیرهای وابسته «انگیزه آموزشی»، «انگیزه تسهیل تعامل اجتماعی»، «انگیزه کسب پرستیژ اجتماعی» و «انگیزه فرار از واقعیات روزمره» میباشند.
همچنین به منظور تحلیل دادههای کیفی بدست آمده از مصاحبههای ساخت نیافته ابتدا اضهارنظرهای مصاحبه شوندگان توصیف میشود و سپس در مقولههای کلیتر کدگذاری شده و در ادامه بر اساس نظریه برآمده از دادههای گردآوری شده از مصاحبه تفسیر خواهند شد.
منظور از کدگذاری عبارت است از عملیاتی که طی آن دادهها تجزیه، مفهومسازی و به شکل تازهای در کنار یکدیگر قرار داده میشوند (فلیک، ۱۳۸۷: ۳۲۹). کدگذاری نظری روشی است برای تحلیل دادههایی که به منظور تدوین یک نظریه به روش نظریهپردازی دادهمحور گردآوری شدهاند. این روش را راگلیرز و اشتراوس (۱۹۶۷) مطرح کردند. در این روش، شیوههای مختلفی برای تفسیر متن مورد نظر استفاده میشود که شامل «کدگذاری باز»، «کدگذاری محوری» و «کدگذاری گزینشی» میشود. معمولا فرایند تفسیر در این روش با کدگذاری باز آغاز و با نزدیک شدن به مراحل پایانی فرایند تحلیل کدگذاری گزینشی بیشتر مطرح میشود؛ با این حال نباید این روشها را به کلی متمایز با یکدیگر یا مراحلی به لحاظ زمانی مجزا در فرایند تفسیر به شمار آورد (فلیک، ۱۳۸۷: ۳۲۹). فرایند کدگذاری [نظری] از دادهها آغاز میشود و طی فرایند انتزاع به تدوین نظریه منتهی میشود (فلیک، ۱۳۸۷: ۳۳۰).
نمودار ۳-۱: مدل مفهومی پژوهش (بخش کمی)
انگیزههای تماشای سریالهای شبکه جم
انگیزه کسب پرستیژ
انگیزه تسهیل تعامل
انگیزه فرار از واقعیت
انگیزه آموزشی

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">