۱۲

 

Sooreh et al.

 

۲۰۱۱

 

شناسایی و سنجش دانشگاه کارآفرین بر اساس مدل های قبلی

 

دروندادهای رسمی: سیاست ها و مأموریت های کارآفرینانه سیستم آموزش عالی؛ ویژگی های مدیریت دانشگاه؛ انواع معیارهای حمایتی؛ کانال های ارتباطی در دسترس؛ دوره های کارآفرینانه در دسترس؛ و برنامه های کارآفرینانه در دسترس
دروندادهای غیر رسمی:قصد دانشجویان بالقوه؛ مطلوبیت دانشجویان بالقوه؛ امکانات دانشجویان بالقوه؛ قصد دانشگاهیان بالقوه؛ مطلوبیت دانشگاهیان بالقوه؛ و امکانات دانشگاهیان بالقوه
دروندادهای داخلی:دانشجویان، اساتید و کارکنان کنونی؛ منابع مالی؛ منابع اطلاعاتی؛ قابلیت های کارآفرینانه؛ انتظارات جامعه، صنعت، دولت و بازار؛ و مأموریت کارآفرینانه دانشگاه
فرایندهای رسمی:ساختاردهی سازمانی؛ سیستم ها و فرایند ها؛ استقلال از دولت؛ تعیین سطوح سلسله مراتبی؛ سرمایه تخصیص یافته به معیارهای حمایتی؛ و سرمایه تخصیص یافته به ارتباطات
فرایندهای غیر رسمی:منابع آموزشی؛ آموزش اساتید؛ و فرایند های محیطی مشوق
فرایندهای داخلی:قوانین و مقررات؛ روش های آموزش؛ روش های مدیریتی؛ روش های پشتیبانی؛ فرایند تجاری سازی؛ روش انتخاب دانشجو؛ روش های تأمین مالی؛ شبکه سازی؛ فرایند های تعامل چند جانبه (بین دانشجویان، اساتید، کارکنان، محققین صنعت، مراکز کارآفرینانه، صنایع، تصمیم گیرندگان و جامعه)؛ فعالیت های نوآوری، تحقیق و توسعه؛ و فرایند های جبران خدمت و سیستم های پاداش
بروندادهای رسمی: سیستم های شبکه سازی کارآفرینانه؛ شرکا و وابستگان استراتژیک؛ و سیستم ها و معاهدات تجاری سازی
بروندادهای غیر رسمی: الگو های نقش سفارشی؛ و فرهنگ کارآفرینانه
بروندادهای داخلی: منابع انسانی کارآفرین (شامل اساتید دانشگاهی، دانش آموختگان، محققین و کارکنان)؛ تحقیقات اثربخش در راستای نیازهای بازار؛ ابداعات و اختراعات؛ شبکه های کارآفرینانه؛ مراکز کارآفرینانه (مانند انکوباتورها، پارک های علم و فناوری، شرکت های انشعابی، و غیره)

 

 

۱۳

 

سلام زاده و همکاران

 

۱۳۹۰

 

طراحی مدل مفهومی پویا برای دانشگاه کارآفرین

 

پرورش کارآفرین، پژوهش های کاربردی، انتقال دانش و فناوری، مشارکت در توسعه اجتماعی و اقتصادی، توسعه فرهنگ کارآفرینانه، منابع سخت، منابع نرم، جایگاه و محلیت دانشگاه، پیشینه دانشگاه، شبکه و شرکای دانشگاه، مدیریت و جذب منابع، سیاسی کاری و لابی گری، مقاومت ها.

 

 

۱۴

 

کردنائیج و همکاران

 

۱۳۹۱

 

بررسی ویژگی های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تربیت مدرس

 

فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، تعامل مستمر با محیط، چشم انداز مشترک و راهبرد آینده نگر، ساختار کارآفرینانه، توجه به نیروی انسانی، استقلال مالی و تلاش برای جذب منابع مالی، تقویت اصل ابتکار عمل، ایجاد ساختار غیرمتمرکز و کاهش بوروکراسی

 

۲-۸ جمع بندی
مدل کلارک (۱۹۹۸)، بخوبی ابعاد درونی و بیرونی یک دانشگاه را بررسی می کند و مهمترین عوامل و ویژگی های یک دانشگاه در جهت کارآفرین شدن را پوشش می دهد. اساتید و مدیران با انگیزه و باتجربه، به عنوان عامل داخلی، محیط پیرامونی توسعه ای و فرهنگ کارآفرینانه به عنوان عوامل خارجی و تأمین مالی به عنوان هم عامل داخلی و هم خارجی بررسی شده اند. مدل ارائه شده توسط گوررو و همکاران (Guerrero et al, ۲۰۰۶) حاصل بازنگری در ادبیات موجود در زمینه عوامل محیطی مؤثر بر توسعه دانشگاه کارآفرین است. آنها در مدل خود از تئوری اقتصاد نهادی و رویکرد نورث (North, 1990; 2005) بمنظور تمرکز بر عوامل نهادی رسمی و غیر رسمی مؤثر بر دانشگاه کارآفرین بهره می برند. آن ها از اقتصاد نهادی بمنظور تجزیه و تحلیل دانشگاه های کارآفرین و سازماندهی ادبیات این زمینه، و همچنین طراحی سیاست ها بهره برده اند و دانشگاه کارآفرین را بررسی نموده اند. مهمترین عوامل در تحقیق مذکور که در مدل محقق ساخته آورده شده است، عبارتند از: ساختار سازمانی، معیارهای حمایتی و سیستم های پاداش دانشگاهی.
راماپراساد و لاپاز (۲۰۰۷) در تحقیق خود به صورت جزء به عوامل پیش برنده و بازدارنده پرداخته است، عواملی که عوامل موجود در تحقیقا

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">