سایت مقالات فارسی – بررسی آرای تربیتی سیاست نامه ی خواجه نظام الملک توسی- قسمت ۵ |
دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است. |
قبولیت مشورت ودوری جستن ازتعجیل دراُمُور کارهاودربخشش به بندگان لایق آمده است.
وی درفصل سیونه این کتاب دردوری جستن ازشتاب کردن وتعجیل،اشارات سلیس وبه جایی آورده است.
درفصل چهلویکم کتابش دررسیدگی براحوال مستحقان وعالمان دین ازبیتالمال تاکید شده است.
فرازی دیگرازموضوعات تربیتی درسیاست نامه اشاره داردبه اینکه ازبوذرجمهرپرسیدندکه علّت نابودی پادشاهی آل ساسانی چه بوده است درحالی که ازاندیشههای والای تو-که درتدبیروخردودانش بیهمتایی-بهره میبردند.بوذرجمهرپاسخ میدهداین که کارهای بزرگ رابه آدمهای کوچک می دادند.
خواجه درپاسخ پاسبانان که فقیرراخواستندازوی دورسازنداظهارمیداشت شمابرای خدمت به چنین انسانهایی ضعیف ودرمانده انتخاب شدهایدوگرنه پادشاهان واُمرانیازی به خدمت شما ندارند.
مجلس خواجه مملوازعلما ودانشمندان وفقها بودتاجایی که بسیاری بروی خرده میگرفتندکه همنشینی باعلماتوراازمسایل سیاسی بازداشته است.پاسخ میگرفتندکه آنهازیبایی دنیاوآخرت میباشندواگرآنهارابرسرم قراردهم بازهم آنهابزرگترازآنند.
هنگامی که ابوالقاسمقشیری وامامالحرمینجوینی برخواجه واردشدندازاحترام محدودخواجه نسبت به خودخرده می گرفتنددرمقابل پاسخ می شنیدندکه ابوالمعالیجوینی وابوالقاسمقشیری وامثال آنهازمانی برمن واردمیشوندبسیارمراتمجیدمیکنندومرا ازمنزلتی که درآن هستم بالاترمیبرندوسخن آنهاسبب ایجادکبروغروردردرون من می شود.
درتربیتی بودن این کتاب بایدگفت که سیرالملوک برای عنوان نمودن اوضاع اجتماعی زمانه ازجمله کتب سودمندبه شمارمی آید.نظامالملک ازکسانی است که جاذبهی خاصی نسبت به انسان های صالح دراودیده می شدوازپندواندرزهای حکیمانهی آن هاسخت متأثِّرومتألِّم می گشت.
این مطالب و سایر موارد نشان میدهد که مسایل تربیتی فراوانی درسینه سیاستنامه مستتروناشناخته باقی مانده که تحقیق وتفحص ماراطلب می کندتاباعقاید ناب اخلاقی خواجهنظامالملک هرچه بیشترآشناشویم.
۱-۳-سؤالات تحقیق
این پایاننامه جهت پاسخگویی به سؤالات زیربه رشتهی تحریردرآمده است:
۱- سرچشمهی آرای تربیتی خواجهنظامالملک از کجاست ؟
۲- تاثیرادبی وتاریخی سیاستنامه درامورتربیتی چگونه است ؟
۱-۴- اهمیت وضرورت تحقیق
دررابطه باسیرالملوک بررسیهایی صورت پذیرفته است.بیشتربررسیهای انجام شده درخصوص فضایی بوده که نظامالملک درآن قرارداشته است.برخی ازمحققین،همهی مجموعهی کتاب رافقط از جنبهی سیاسی آن موردبررسی قرارداده اندکه به علّت تنوع وتکثّرمطالب وپرداختن به یک بُعد،نتایج حاصله چندان قاطع ودقیق به نظرنمیرسد.در خصوص آرای تربیتی سیرالملوک خواجه۲نظام تحقیق چندانی صورت نگرفته است.
بنابراین بررسی آرای تربیتی سیرالملوک به خوانندگان کمک می کندتابااین کتاب ارتباط آگاهانه وشفافتری برقرارکنند.
بعدازانجام پژوهش،خوانندگان میتوانند باآرای تربیتی سیاستنامه آشنا شوند،به بررسی دستورات تربیتی سیرالملوک تأثیرات،پیامدها و مقاصد آن بپردازند،ازآرای تربیتی خواجهنظامالملک در جهت رشد و تعالی اخلاق در آموزش وپرورش بهره مندگردند.
ازسویی دیگر،تحقیق حاضرمی تواندآگاهی لازم رابرای گروههای هدف خودازجمله خانوادهها،دانشجویان وتمام کسانی که برای تعلیم و تربیت صحیح تلاش می کنندفراهم سازد.
۱-۵-پیشینهی تحقیق
تاکنون درخصوص سیاستنامه تحقیقاتی انجام گرفته است؛هرکدام ازاین تحقیقات،جنبههای مختلفی راموردنظرقرارداده اند.نویسندگان وپژوهشگران بزرگی دراین زمینه کتاب هاومقالات ارزندهای نوشتهاندکه میتواندبرای دانشپژوهان بسیارراه گشاومفیدباشدنام تعدادی ازاین کتابهادربخش منابع ذکرشده است.
موضوعات ونویسندگانی که تلاش کردهاندسیرالملوک رادرقالب پایاننامه بررسی کنندعبارتنداز:در خصوص مطالعهای درباب ارزیابی الگوی مشروعیت سیاسی حکومت سلجوقیان درسیاستنامهپور،پیرامون نسبت انسانشناسی واعتمادسیاسی دراندرزنامههای ایرانی:بررسی تطبیقی نامهی تنسر وسیاستنامه بوسیلهی محمدعلی قاسمی،درموردمختصات پندنامههای فارسی از قرن۴تا۶ باتکیه برقابوسنامه،سیاستنامه ونصیحه الملوک توسط اصغرالهیاری مقالات و پایاننامههایی موجوداست اما ازنظرنگارنده تاکنون تحقیق مستقلی درزمینهی بررسی آرای تربیتی سیاستنامهی خواجهنظامالملکتوسی صورت نگرفته است؛بنابراین این پژوهش می توانددریچهی جدیدی برروی ادب دوستان بگشاید.
۱-۶-اهداف تحقیق
هدف کلِّی پژوهش حاضر،بررسی سیرالملوک خواجهنظامالملکتوسی ازلحاظ آرای تربیتی موجوددرآن است.
۱-۷-فرضیههای تحقیق
۱-دراین کتاب هم پندومثل،هم تفسیرقرآن واخبارحضرت رسول(ص)وقصص انبیا(ع)وهم سیرت وحکایات پادشاهان عادل دیده میشود.ازاخبارگذشتگان نقل میکند.افسانههای ماندگان رانیزدرآن مشاهده میکنیم.به عبارتی باسیاست وتربیت درسیرالملوک به یک شیوه روبرو میشویم.
۲-به علّت اینکه دارای ایجازمیباشدمناسب حال پادشاه دادگرمیباشد.ازآنجایی که بیان ادبی تاثیر بیشتری رادرمخاطبان خودبرجای خواهدگذاشت بسیار سودمند خواهدبود.نویسنده،شخصیتهای متن تربیتیاش راهنرمندانه به مخاطبانش م
عرفی کرده است درشیوهی شخصیتپردازی،به نحومطلوب وادیبانه نظرطالبان امورتربیتی رابه خودجلب می کند.
۱-۸-تعریف واژهی کلیدی
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 02:32:00 ق.ظ ]
|