سامانه پژوهشی – بررسی سواد اطلاعاتی کتابداران شاغل در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران۹۰- قسمت … |
دانشجو با سواد اطلاعاتی، ماهیت و وسعت اطلاعات موردنیاز را مورد ارزشیابی مجدد قرار دهد.
- بازدههای حاصله از فرآیند فوق برای دانشجو این است که:
الف- اطلاعات اولیه موردنیاز را برای تجدیدنظر، ویرایش و دوبارهسازی مجدداً مرور میکند.
ب- ملاکها را برای اتخاذ تصمیم پیرامون انتخاب اطلاعات مشخص میکند.
در استاندارد دوم، دانشجو دارای سواد اطلاعاتی، به شیوهای مؤثر و کارآمد به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا میکند. برای این استاندارد ۵ شاخص عملکرد و ۲۲ حاصل نهایی مشخص ارائه شده است.
شاخصهای عملکرد
۱٫دانشجو با سواد اطلاعاتی، مناسبترین روشهای جستجو و نظامهای بازیابی اطلاعات را برای دستیابی به اطلاعات موردنیاز انتخاب میکند. بازدههای حاصله از فرآیند فوق برای دانشجو این است که:
الف- روشهای مناسب جستجو را شناسایی میکند (برای مثال، روشهای زمینهیاب، شبیهسازی، تجارب آزمایشگاهی).
ب- فایدهها و قابلیت کاربرد روشهای گوناگون جستجو را پیدا میکند.
ج- وسعت، محتوا، و سازماندهی نظامهای بازیابی اطلاعات را جستجو میکند.
د- مؤثرترین و کارآمدترین شیوههای دستیابی به اطلاعات را از میان روشهای جستجو و یا نظامهای بازیابی اطلاعات انتخاب میکند.
- دانشجو با سواد اطلاعاتی، راهبردهایی برای طرح جستجو انتخاب و آنها را اجرا میکند.
بازدههای حاصله از فرآیند فوق برای دانشجو این است که:
الف- طرحی برای جستجوی متناسب با روش تحقیق (روش جستجو) میپروراند.
ب- کلیدواژهها، مترادفها، و کلمات مناسب را برای جستجوی اطلاعات شناسایی میکند.
ج- لغات کنترل شده خاص آن رشته و یا منبع اطلاعاتی را انتخاب میکند.
د- راهبرد جستجو را با استفاده از فرمانهای مناسب نظام بازیابی اطلاعات انتخاب میکند (برای مثال، عمل کنندههای بول، اختصار کلمات و واژهها، موتورهای جستجوگر، سازماندهندههای داخلی نظیر شاخصها برای کتاب).
هـ- راهبرد جستجو را در نظامهای گوناگون بازیابی اطلاعات با تنوع واسطهای کاربران و موتورهای گوناگون جستجو و همچنین استفاده از فرمان به زبانها، پروتکلها و پارامترهای گوناگون اجرا میکند.
و- در هنگام جستجو، پروتکلهای جستجوگر مناسب با رشته را به کار میگیرد.
- دانشجو با سواد اطلاعاتی، اطلاعات را از شبکه اینترنت و یا منابع دیگر بازیابی میکند.
بازدههای حاصله از فرآیند فوق برای دانشجو این است که:
الف- نظامهای گوناگون جستجو را در فرمتهای گوناگون بازیابی میکند.
ب- طرحها و نظامهای طبقهبندی گوناگون را برای استقرار منابع اطلاعاتی در داخل کتابخانه یا برای شناسایی سایتها و پایگاههای اطلاعاتی به کار میگیرد (برای مثال، نظامهای سرشناسه و یا نظامهای شمارهگذاری).
ج- سرویسهای اینترنتی ویژه و یا سرویسهای شخصی موجود در مؤسسه را برای بازیابی اطلاعات مورد نیاز به کار میگیرد (برای مثال، امانت بین کتابخانهای/ تحویل اسناد توسط مؤسسات حرفهای، مؤسسات تحقیقاتی و متخصصان پژوهش در جامعه).
د- روشهای گوناگون پژوهش نظیر پیمایش، نامه، مصاحبه، و روشهای دیگر جمعآوری اطلاعات را به کار میبرد.
- در هنگام نیاز، دانشجو با سواد اطلاعاتی راهبردهای جستجو را اصلاح میکند.
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-21] [ 10:17:00 ب.ظ ]
|