دسترسی متن کامل – اثر نوع تمرین بر خودپنداره بدنی پسران نوجوان غیر فعال شهر مشکین … |
بررسی تاثیر یک دوره تمرینات هوازی بر خودپنداره بدنی مرتبط با ظاهر بدنی و توانایی بدنی پسران نوجوان غیر فعال.
- بررسی تاثیر یک دوره تمرینات مقاومتی بر خودپنداره بدنی مرتبط با ظاهر بدنی و توانایی بدنی پسران نوجوان غیر فعال.
- بررسی اثر یک دوره تمرینات ترکیبی بر خودپنداره بدنی مرتبط با ظاهر بدنی و توانایی بدنی پسران نوجوان غیر فعال.
۱-۵ فرضیه های تحقیق
- برنامه تمرین مقاومتی، اثر مثبتی بر خودپنداره بدنی مرتبط با توانایی بدنی پسران نوجوان غیر فعال دارد.
- برنامه تمرین مقاومتی، اثر مثبتی بر خودپنداره بدنی مرتبط با ظاهر بدنی پسران نوجوان غیر فعال دارد.
- برنامه تمرین هوازی، اثر مثبتی بر خودپنداره بدنی مرتبط با ظاهر بدنی پسران نوجوان غیر فعال دارد.
- برنامه تمرین هوازی، اثر مثبتی بر خودپنداره بدنی مرتبط با توانایی بدنی پسران نوجوان غیر فعال دارد.
- برنامه تمرین ترکیبی، اثر مثبتی بر خودپنداره بدنی مرتبط با توانایی بدنی پسران نوجوان غیر فعال دارد.
- برنامه تمرین ترکیبی، اثر مثبتی بر خودپنداره بدنی مرتبط با ظاهر بدنی پسران نوجوان غیر فعال دارد.
۱-۵-۱ فرضیه های فرعی تحقیق
بین اثر روش های تمرینی مقاومتی، هوازی و ترکیبی بر خودپنداره بدنی مرتبط با توانایی بدنی پسران نوجوان غیر فعال تفاوت وجود دارد.
بین اثر روش های تمرینی مقاومتی، هوازی و ترکیبی بر خودپنداره بدنی مرتبط با ظاهر بدنی پسران نوجوان غیر فعال تفاوت وجود دارد.
بین اثر روشهای تمرینی مقاومتی، هوازی و ترکیبی بر درصد چربی بدن پسران نوجوان غیر فعال تفاوت وجود دارد.
۱-۶ پیش فرض های تحقیق
۱) شرایط محیطی پاسخ به پرسشنامه برای تمامی آزمودنی ها یکسان تلقی شده است.
۲) آزمودنی ها درک یکسانی از پرسشنامه دارند و به خوبی هدف آن را می فهمند.
۳) آزمودنی ها با دقت و صحت به پرسشنامه پاسخ می دهند.
۴) آزمودنی ها با میل و انگیزه کافی در برنامه های تمرینی شرکت کرده و تمام توانایی و تلاش خود را در انجام تمرینات به کار می گیرند.
۵) آزمودنی ها با پرسشنامه آشنایی قبلی ندارند.
۱-۷ محدودیت های تحقیق
۱) عوامل ژنتیکی مؤثر بر ساختار بدنی آزمودنی ها.
۲) عدم کنترل تفاوت های بدنی، حرکتی و مهارتی، سطح فرهنگی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی و رشته تحصیلی آزمودنی ها.
۱-۸ تعریف عملیاتی واژه ها
خودپنداره بدنی:[۷] نوعی خودپنداره غیر تحصیلی که نگرش فرد را نسبت به ابعاد بدنی، توانایی ها و مهارتهای بدنی نشان می دهد(۱). که در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه خود توصیفی بدنی[۸] (PSDQ-s) مارش (۲۰۱۰) اندازه گیری میشود(۸).
فعالیت بدنی: به هر نوع حرکت جسمی که به وسیله عضلات اسکلتی انجام می شود و باعث مصرف انرژی می گردد، فعالیت بدنی می گویند (۱۹). در این تحقیق از طریق تمرینات مقاومتی و تمرینات استقامتی سعی بر افزایش فعالیت بدنی داریم. همچنین از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی ، برای بدست آوردن درجه فعال بودن نوجوانان استفاده گردیده است.
غیر فعال: بر اساس نمره دهی پرسشنامه بین المللی فعالیت جسمانی، عدم کسب امتیاز فعالیت متوسط و شدید.
تمرین مقاومتی: روش تمرینی است که با غلبه بر مقاومت توسط عضله یا گروهی ازعضلات افزایش قدرت را با سازگاری عصبی و حجیم سازی عضلات به دنبال دارد(۲)، در این تحقیق از وزن خود فرد و وزنههای آزاد جهت اجرای تمرینات مقاومتی استفاده گردیده است.
تمرین هوازی: تمرینی که با اجرای آن، کارآیی دستگاههای تولید انرژی به روش هوازی، افزایش یابد و باعث افزایش استقامت قلبی-تنفسی شود، تمرین هوازی گفته می شود (۲). در این تحقیق از تمرینات ایروبیک آمادگی جسمانی استفاده شد.
تمرین ترکیبی: تمرین همزمان چند دستگاه تولید انرژی و اجرای همزمان انواع مختلف تمرینات (۲۰)، در این تحقیق، منظور ترکیبی از تمرین هوازی و مقاومتی در هر جلسه تمرینی است.
پسران نوجوان: دوره سنی که از ۱۰ یا ۱۲ سالگی شروع و تا ۱۸ سالگی ادامه دارد و تغییرهای ویژه ای در رشد و تکامل رخ می دهد(۳). در این تحقیق پسران نوجوان در محدوده سنی ۱۴ – ۱۷ سال بودند.
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 03:46:00 ق.ظ ]
|