جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش به رشته تحصیلی در … |
۴۷
۲/۴۱
۲۳
۲/۲۰
۱۰
۸/۰
۲۱
۴/۱۸
۲۶
به نظر من کار کردن با بیماران بیهوش، یکی از مزایای این رشته نسبت به سایر رشتههاست.
۵۶
۱/۴۹
۴۴
۶/۳۸
۹
۹/۷
۳
۶/۲
۲
۸/۱
فصل پنجم
این فصل شامل بحث و بررسی یافتهها، نتیجهگیری نهایی، کاربرد یافتهها و پیشنهادات برای پژوهشهای بعدی است.
بحث و بررسی یافتهها
هدف اختصاصی اول: تعیین جو اخلاقی اتاقهای عمل بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ۱۳۹۳
در مطالعه حاضر، بر اساس هدف اختصاصی اول، یافتهها نشان داد که اکثریت پرسنل و دانشجویان اتاق عمل درک منفی از جو اخلاقی حاکم بر اتاقهای عمل داشتند. در مطالعه جلیلی و همکاران نیز که بر روی ۲۱۰ نفر از پرستاران شاغل در بخشهای منتخب مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۸ انجام گرفت، جو اخلاقی از دید این پرستاران منفی ارزیابی شد (۵۵) که با نتایج پژوهش حاضر همخوانی دارد. بر عکس، در مطالعه مبشر و همکاران بر روی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر کرمان (۸) و مطالعه خزنی و همکاران بر روی پرستاران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز (۵۷)، جو اخلاقی بخشهای مورد مطالعه مثبت بود. همچنین در مطالعات خارجی مثل مطالعهPauly و همکاران بر روی پرستاران در کانادا (۸۶) و مطالعهHwang & Park در کره جنوبی (۷۸)، جو اخلاقی تقریبا در حد متوسط خود قرار داشت.
در مطالعه حاضر هم پرسنل و هم دانشجویان اتاق عمل، در میان حیطههای جو اخلاقی، حیطه «ارتباط با همکاران» را مثبتترین حیطه گزارش کردند؛ ضمن اینکه، منفیترین حیطه از دید پرسنل اتاق عمل، «ارتباط با بیمارستان» و از دید دانشجویان، «ارتباط با پزشکان» بود. در مطالعهPauly و همکاران نیز، همانند پرسنل این مطالعه، حیطه «ارتباط با همکاران» مثبتترین و حیطه «ارتباط با بیمارستان» منفیترین حیطه گزارش گردید (۸۶). اما در مطالعه جلیلی و همکاران (۵۵)، خزنی و همکاران (۵۷) و مطالعه Hwang & Park (78)، حیطه «ارتباط با مدیران» مثبتترین و حیطه «ارتباط با پزشکان» به عنوان منفیترین حیطه بودند. در مطالعه مبشر نیز حیطه «ارتباط با مدیران» مثبتترین و حیطه «ارتباط با بیمارستان» منفیترین حیطه بود (۸). اما با توجه به اینکه در اتاق عمل افراد بصورت تیمی کار میکنند و همکاری گروهی شرط اول موفقیت در هر عمل جراحی است (۸۷)، میتوان گفت که در اتاقهای عمل مطالعه شده در این پژوهش، همکاری افراد با یکدیگر در حد قابل قبولی بوده و در این حیطه جو اخلاقی مثبتی را شاهد هستیم. ولی در رابطه با منفی بودن حیطه بیمارستان برای پرسنل، باید گفت نیاز به برنامهریزی و بکارگیری استراتژیهایی است که در نتیجه آن پرسنل اتاق عمل روابط محکمتری با مسئولان بیمارستان، برای پیشبرد اهداف و رسالت بیمارستانی، برقرار کنند. ولی در طرف دیگر منفی بودن حیطه ارتباط با پزشکان از دیدگاه اکثریت دانشجویان، شاید به دلیل این واقعیت باشد که دانشجویان اتاق عمل برخلاف پرسنل، ارتباطات محکمتری را با پزشکان در اتاق عمل ندارند و از طرف پزشکان مورد حمایت و توجه قرار نمیگیرند. ولی به هر حال بدلیل ارزیابی منفی این حیطه، نیاز است برای افزایش کارایی دانشجویان در محیطهای بالینی، این امر مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
در میان آیتمهای مربوط به جو اخلاقی، از نظر انتخاب گزینه «تقریبا هرگز» در هر دو گروه مورد مطالعه، آیتم «پزشکان در مورد تصمیمات درمانی از پرسنل اتاق عمل نظر خواهی میکنند» بیشترین فراوانی را داشت. این یافته با یافتههای مبشر و همکاران (۸)، جلیلی و همکاران (۵۵) و Bahcecik & Ozturk (22)، در ترکیه همخوانی دارد. با توجه به یکسان بودن نظر پرسنل و دانشجویان در این مورد، شاید بتوان نتیجه گرفت که پزشکان اعتماد لازم را به پرسنل اتاق عمل در مسائل درمانی ندارند و این امر ممکن است ناشی از حساسیت موضوع و یا شاید کافی نبودن آگاهی پرسنل از جنبههای درمانی بیماران در اتاق عمل باشد. همچنین، بر طبق پاسخدهی پرسنل، آیتم «در بخش ما مراقبتهای ایمن به بیمار داده میشود (در اتاق عمل اصول تکنیک استریل رعایت میشود)» بیشترین فراوانی را از نظر انتخاب گزینه «تقریبا همیشه» و بر طبق پاسخدهی دانشجویان نیز، آیتم «مسئول اتاق عمل فرد مورد احترامی است» از این نظر بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داد. در حالی که در مطالعات مذکور نیز آیتم «مسئول من فرد مورد احترامی است» از این نظر بیشتر میانگین را نشان داد (۸, ۲۲, ۵۵). با توجه به اهمیت رعایت اصول تکنیک استریل در کاهش عفونت در اتاق عمل، همواره انتظار میرود که پرسنل اتاق عمل، به عنوان اعضای اصلی تیم جراحی، که نسبت به دانشجویان نیز تجربه کاری بیشتری را دارند، این اصول را بیشتر رعایت کنند. در این مطالعه نیز خوشبختانه شاهد آن هستیم که این موضوع در پرسنل اتاق عمل نسبت به دانشجویان، مورد توجه بیشتری قرار دارد. در طرف مقابل، اگرچه دانشجویان اتاق عمل نسبت به پرسنل، ارتباطات کمتری را با مسئولان اتاق عمل دارند، ولی جای امیدواری است که وی را فردی شایسته احترام میدانند؛ زیرا همین دانشجویان، به عنوان پرسنل آینده اتاقهای عمل، میتوانند روابط صمیمانه و محکمی را با مسئولان خود داشته باشند.
در مطالعه حاضر، از میان مشخصات دموگرافیک پرسنل، وضعی
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 03:29:00 ق.ظ ]
|