جستجوی مقالات فارسی – بررسی رابطه بین شاخص قیمت مصرف کننده وسهم بیمه شوندگان در پرداخت هزینه … |
برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید. |
ته تا امروز بوده است و حساسيت جوامع به تحولات اين پديده كه به طور مستقيم زندگي افراد را دستخوش تغييرات مينمايد، يكي از مهمترين دلايل توليد شاخص قيمتها به عنوان اولين شاخصهاي بررسي تغييرات در علوم انساني به شمار ميرود. در واقع، نياز به بررسي تحولات قيمت كالا و برنامهريزي براي كنترل آن انديشمندان علوم اقتصادي را به سمت تدوين شاخصهاي قيمت سوق داد. بنابراين شاخصها به منظور كمك در برنامهريزي و تدوين سازوكارهاي مناسب براي رفع مشكلات طراحي شدهاند. اين ابزارهاي سنجش براي برنامهريزان و سياستگذاران نظير وسايل و ابزارهاي پزشكي براي يك جراح است. در هر حال، شاخصهاي قيمت براي بررسي مهمترين مسايل روز جامعه تدوين و طراحي شدند. از اين شاخصها براي خارج ساختن اثرات افزايش قيمتها بر ارزش پولي (تورمزدايي) استفاده ميشود. يكي از نمونههاي بارز اين استفاده از شاخص قيمتها براي محاسبة درآمد واقعي يك كشور است. بدون وجود شاخص قيمتها نميتوان اثر افزايش كاذب درآمدهاي يك كشور را كه در نتيجة افزايش قيمتها حاصل شده، خارج شود. به طور كلي در برنامهريزيها و سياستگذاريهاي اقتصادي و اجتماعي از ارزش واقعي متغيرها و نماگرها استفاده ميشود. امروزه شاخص قيمتها كاربردهاي زيادي در ابعاد مختلف زندگي پيدا كرده است. به عنوان مثال ميتوان به كاربرد اين شاخص در دعاوي قضايي خانوادگي مربوط به محاسبة ارزش روز مهريه اشاره كرد. با استفاده از شاخصهاي قيمت، ارزش حال مهرية تعيين شده در زمان جاري شدن عقد تعيين ميشود.
اصولاً يك شاخص قيمت كميتي است كه به عنوان نمايندة كميتهاي همگن متعدد به كار ميرود و ميتواند جهت و ميزان تغيير كميتهاي مورد نظر را در طول زمان نشان دهد. به عنوان مثال تعداد كالاهاي موجود در گروه «كالاهاي خوراكي» و يا «گروه پوشاك» بسيار زياد است. اگر بخواهند دربارة تغييرات بهاي كالاهاي موجود در يكي از گروههاي ياد شده گفتگو كنند، دو راه وجود دارد. يكي اينكه مشخص شود كه در سال گذشته قيمت تكتك كالاهاي گروه مورد نظر چگونه تغيير كرده است، كه البته اين كار وقتگير و پرزحمتي است. زيرا برشمردن صدها قيمت يا توضيح دربارة اينكه هر يك چگونه تغيير كردهاند، نميتواند وافي به مقصود باشد. راه دوم اين است كه با ارائة نوعي شاخص مشخص شود كه در مجموع قيمت كالاهاي يك گروه چگونه تغيير كرده است. مثلاً براي قيمت هر يك از گروههاي «كالاهاي خوراكي» يا «گروه پوشاك» يا براي گروه «كالاهاي وارداتي» و يا «صادراتي»، يك شاخص قيمت تعيين شده و از اين شاخص براي توصيف تغييرات مجموع قيمت كالاهاي يك گروه خاص استفاده شود.
بنابراين اولين ويژگي يك شاخص اين است كه به عنوان نمايندهاي از چندين كميت همجنس و همگن، مورد استفاده قرار ميگيرد. دومين ويژگي آن نيز اين است كه معمولاً اين كميت بر حسب مقدار آن در يك سال پايه سنجيده ميشود. مقدار شاخص براي سال پايه را معمولاً 100 فرض ميكنند. مثلاً اگر شاخص قيمت «كالاهاي خوراكي» در سال 1361 معادل 8/381 باشد و سال مبناي سنجش نيز سال 1353 انتخاب شود، اين بدان معني است كه كميت شاخص مزبور در سال 1353 معادل 100 فرض شده است. انتخاب سال مبنا براي شاخصها امري اعتباري و اختياري است[3].
شاخصهاي قيمت بيشتر به دو صورت، شاخص بهاي عمدهفروشي[4] و شاخص بهاي خردهفروشي[5] به كار برده ميشوند. تغييرات شاخص بهاي خردهفروشي كه در ايران هر ماه توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تهيه و منتشر ميشود، به عنوان نرخ تورم ياد ميشود. تغييرات شاخص در ماه محاسبه شده و نرخ تورم ماهانه را نشان ميدهد و متوسط اين تغييرات در سال، نرخ تورم در سال مورد بررسي را نشان ميدهد. شاخص قيمت خردهفروشي، شاخص هزينة زندگي نيز گفته ميشود. امروزه بانك مركزي شاخص قيمت بهاي توليدكننده را نيز منتشر ميكند كه تغييرات آن بيانگر تغييرات قيمت توليدكننده بوده و هزينههاي توليد با استفاده از آن تورمزدايي ميشود.
2-6تاریخچه بیمه های درمانی در ایران
اولين بار در سال 1269 شمسي با واگذاري امتياز به تشكيل موسسه بيمه به يك خارجي و سپس ملغاي آن به علت عدم انجام تعهدات نامبرده بتدريج بيمه در ايران مطرح شده . در سال 1314 بيمه ايران بعنوان اولين شركت بيمه دولتي ايران در ميان رقابتهاي نا سالم خارجيان و در جائي كه استعمار حرف اول را ميزد تاسيس شد و در رشته هاي مختلف شروع به فعاليت نمود كه با توسعه فعاليتهاي آن بعدها ساير سازمانهاي بيمه گر بوجودآمدند . در سال 1326 اولين بيمه درماني براي كاركنان شركت دخانيان ايران و تا سال 1328 تعدادي از سازمانهاي دولتي بطور پراكنده تحت پوشش بيمه درماني قرار گرفتند در اين سال سازماني تحت عنوان سازمان بيمه كاركنان دولت تاسيس گرديد كه كاركنان دولت را تحت پوشش قرار داد و تا سقف معيني هزينه هاي درماني آن را تعهد مينمود . در سال 1352 سازمان بيمه خدمات درماني تاسيس گرديد و در سال 1356 سازمان بيمه خدمات درماني و سازمان تامين اجتماعي در وزارت بهداري ادغام شد تا اينكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1359 مجدداً سازمان تامين اجتماعي از وزارت بهداري جدا گرديد و بصورت مستقل فعاليت خود را ادامه داد و سازمان خدمات درماني تحت عنوان بيمه گري و درآمد و اداره اسناد پزشكي در تشكيلات بهداري به فعاليت خود ادامه داد تا اينكه در مهرماه 1374 با همت دولتمردان و قانونگذاران دلسو
ز نظام مقدس جمهوري اسلامي و با تصويب و اجراي خداپسندانه و مترقي بيمه همگاني با رقه اميددر دل آحاد جامعه فروزان گرديد و با تلاش متهدانه مسئولين محترم بيمه خدمات درماني ثمره اين سهم به بار نشسته و عينيت يافت كه لازمه تداوم اين كار خداپسندانه و مرتفع نمودن اشكالات و موانع موجود در سيستم اجرائي و پيدا كردن راه صحيح ، اصولي ، علمي و قانوني تا گامي موثر در جهت پيشرفت جامعه برداشته شود.
2-7حوزه های عدالت در سلامت:
در ادبیات اقتصاد بهداشت همیشه مباحث زیادی در باب حوزه های متفاوت عدالت در سلامت مطرح می گردد ولی به طور کلی سه حوزه ی زیر قابل تفکیک است:
۱ عدالت در تامین مالی نظام سلامت
۲ عدالت در دسترسی به خدمات
۳ عدالت در سطح سلامت
2-8عدالت در تامین مالی نظام سلامت:
تأمین عادلانه منابع مالی، در نظام های سلامت به معنی آن است که خطراتی که خانوار به دلیل هزینه های مربوط به نظام سلامت با آن مواجه می شود، برحسب توان پرداخت آنها توزیع شود تا خطر خود بیماری. یک نظام با تأمین مالی عادلانه، از حفاظت همه افراد از نظر مالی، اطمینان حاصل می نماید.
نظام سلامتی که افراد یا خانوارها بعضاً در آن از طریق خرید مراقبت مورد نیاز خود به سوی فقر سوق داده می شوند و یا به دلیل هزینه، مجبور به عدم خرید مراقبت می گردند، ناعادلانه است. این وضعیت، مشخصه اکثر کشورهای فقیرتر و برخی از کشورهای با درآمد متوسط یا بالاتر است که در این کشورها، حداقل بخشی از جمعیت به میزان ناکافی در برابر خطرات مالی محافظت می شوند اما در اکثر کشورهای در حال توسعه معمولاً سهم بخش خصوصی بیشتر از سهم دولت می باشد.
تعریف عدالت عمودی و افقی در تامین مالی نظام سلامت :
– عدالت عمودی یعنی خانوارهایی که توان نابرابر پرداخت دارند، پرداخت نابرابری داشته باشند.
– عدالت افقی نیازمند آن است که خانوارها با توان یکسان پرداخت یکسان داشته باشند.
روش های اندازه گیری میزان عدالت در تامین مالی نظام سلامت:
– روش های ساده اندازه گیری
– پرداخت از جیب ( Out of pocket (OOP
– هزینه های کمرشکن (فاجعه بار) CE) Catastrophic Expenditure)
– هزینه های فقرزا MI) Medical Impoverishment)
– روش های پیچیده
– شاخص کاکوانی ( Kakwani Index (KI
– شاخص مشارکت مالی عادلانه (Fairness in Financial Contribution Index(FFCI
– پرداخت از جیب Out of pocket
نسبتی از هزینه های خدمات بهداشتی و درمانی که مستقیما ازجیب به هنگام دریافت خدمت پرداخت می شود. به عنوان یک اصل کلی افزایش آن نامطلوب است (به علت نزولی بودن، و تاثیر بر دسترسی به خدمات). از این رو کاهش هرچه بیشتر آن مثبت ارزیابی شده و به عنوان یک مورد در برنامه چهارم توسعه ذکر گردیده است. (کاهش پرداخت مستقیم از جیب تا ۳۰ درصد) .
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 04:38:00 ق.ظ ]
|