تحقیق – رابطه هوش هيجاني و رضايت شغلي با رفتار شهروندي سازمانی- قسمت 8 |
![]() |
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است |
تظاراتی كه معمولاً از او میرود، دست به انتخابی بزند و این انتخاب سبب ایجاد روابط انسانی مثبت، افزایش ایمنی، موفقیت و آسایش خاطر شود. پاسخ مؤثر هم پاسخی است كه فرد را قادر میسازد تا به هدفهایی كه باعث تقویت عزّت نفسش میشوند، دست یابد.
3-همکار
همکاری فرآیندی است که در آن، کنشگران مستقل یا نیمهمستقل از طریق مذاکره رسمی و غیررسمی تعامل میکنند تا با هم قواعد و ساختارهایی برای هدایت روابطشان و شیوههایی برای عمل یا تصمیمگیری درباره مسائلی که آنها را کنار هم آورده به وجود آورند؛ فرآیندی است که مستلزم هنجارهای مشترک و برهمکنشهای متقابلاً سودمند است.
4-ارتقا
به روشهای مشخصّی گفته میشود که یک سارمان به منظور توسعه و پیشرفت شغلی کارکنان واجد شرایط خود ، به کار میبرد
5-حقوق و مزایا
منظور از حقوق و دستمزد (Payroll) پرداخت هزینه ای است که به جبران فعالیتهای کارکنان در هر موسسه یا بنگاه اقتصادی پرداخت ميگردد. هزینه حقوق و دستمزد بیانگر سهم نیروی کار در تولید محصولات یا ارائه خدمات است و به عنوان یکی از عوامل بهاء تمام شده مستلزم اندازه گیری ، کنترل و تجذیه و تحلیل مستمر ميباشد.
البته منظور از حقوق مبلغ ریالی و جنبههای مادی، جبران سازی بوده و بدیهی است که جنبههای انگيزشى نيز از اهمیت خاص خود برخور دار است که خارج از مفهوم حقوق ودستمزد قرار دارد. نکته قابل توجه اینکه منظور از دستمزد، پرداختى است كه مبناى محاسبه آن، ساعت است و شیوه پرداخت به کارگران بوده و منظور از حقوق، پرداختهايى است كه ماهانه محاسبه وپرداخت ميگردد و نوعا مربوط به پرداخت كارمندان ميباشد. حقوق تخصیصی برای برای هر کارمند شامل مزایا و کسورات ميباشد که مزایای را ميتوان در مواردی همچون :حقوق مبنا، فوق العاده شغل، عائله مندی، فوق العاده محل خدمت،فوق العاده جذب،و غیره نام برد و موارد کسور نیز ميتواند شامل مالیات ، بیمه عمر، بیمه حقوق 27 درصد، بازنشستگی ، وام صندوق و غیره باشد.
6-شرایط کار در محیط فعلی
محیط را ميتوان به محیط کار و محیط عمومی تقسیم کرد. محیط کار به محیطی گفته ميشود که سازمان به طور مستقیم با عوامل اساسی آن در ارتباط است و از آن تاثیر ميپذیرد، مانند بازار، رقبا، بخش تهیه مواد اولیه، منابع انسانی،سهامداران و اتحادیههای کارگری، محیط عمومی به عواملی تاکید دارد که به طور غیر مستقیم بر سازمان و عملکردهای آن تاثیر ميگذارد، مانند عوامل فرهنگی، ا اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فناوری.
محيط كار در سازمانها از موضوعات مهمي است كه پيوسته مطرح و بر اهميت وچگونگي ايجاد محيطي مناسب و كارا براي نيروهاي انساني تاكيد ميشود؛ يك محيط خوب، ميتواند بر رشد ارزشهاي پرسنل، افزايش توان و بهره وري آنان اثرگذار باشد به همين دليل علم مديريت انساني يا ارگونومي براي رهبران و مديران سازمان از اهميت بالايي برخوردار ميباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 04:36:00 ق.ظ ]
|