آموزش پرسنل فرآیندی است که طی آن کارکنان و یا گروه‌هایتشکیل‌دهنده سازمان که مسئولیت‌هایی را قبول نموده‌اند و یا در آینده قبول خواهند کرد بتوانند وظایفشان را به نحو احسن انجام دهند و این فرآیند افقی است که اطلاعات و توانایی های کاری آنها را توسعه می‌بخشد.

 

  1. فرهنگ و تصمیم‌گیری صحیح، رفتار و عملکرد انسانی، عادات و روش‌ها، مقام و احترام توسعه‌های مناسب و افزایش توانایی انسان‌ها در مجموع به فعالیت های آموزشی اطلاق می‌شود.

پرورش یا تربیت به‌منظور توسعه پرسنل سازمان همان‌گونه که از اسمش پیدا است، اغلب با پرسنل جدید الاستخدام مرتبط است که جهت هماهنگ شدن با سازمان بایستی توانایی های جدیدی را کسب نمایند و در راستای اهداف سازمان یا آنچه که برای نیاز کاری فرد ضرورت دارد، آموزش های لازم را داشته باشند.
توسعه (Development) به مفهوم بالا بردن کیفیت توانایی های موجود یا به دیگر سخن آموزش افرادی است که دارای اطلاعات مرتبط هستند ولی به علت نداشتن تجارب کاری نمی‌توانند این اطلاعات را در سازمان عملی نمایند که می باید از طریق آموزش، اطلاعات و دانش پرسنل جدید الاستخدام را در راستای پویش سازمانی هدفمند کرده و آموزش های لازم سازمانی را هماهنگ نمود.
پرورش مرزهایی دارد و می‌بایستی در یک زمان مشخص عملی شود لاکن توسعه حد و مرزی نمی‌شناسد و گسترش نامحدود یک فعالیت است. با استفاده از این تعالیم به اختصار می‌توان عنوان کرد که تعلیم و تربیت یعنی کیفیتی که در یک عمل ویژه توانایی های خاصی را به فرد می‌بخشد و این عمل وسیله فعالیت های آموزشی تحقق می‌یابد، لذا ضرورت دارد فرد در راستای توانمند نمودن خود آموزش ببیند. مفهوم توسعه این است که فرد در مراحل مختلف خدمتی‌اش اطلاعات جدید و توانایی‌هایی را به‌دست آورد یا اطلاعات موجود خود را گسترش دهد تا بتواند با بازدهی کامل فعالیت نماید در این مقاله هر دو فرآیند به آموزش تعبیر شده است. بدین لحاظ تعلیم و تربیت، توسعه و آموزش تقریباً یک مفهوم می‌توانند داشته باشند.
اهمیت آموزش
از دیدگاه کلان آموزش قدرت خلاقیت جامعه و بازدهی کاری را افزایش می‌دهد. تعلیم و تربیت در تحقق رشد و توسعه و الزامات کیفی فاکتورهای پرورش و افزایش توانایی های هر فرد موثر واقع می‌شود.
اهداف آموزش
در عصر حاضر دانش سازمان، وزن و اهمیت اهداف آموزش، نقش این اهداف در جهت رسیدن به اهداف اساسی و تأثیر آن در اجتماع بررسی می‌گیرد.
آموزش در خدمت اهداف مختلف سازمان می‌باشد فقط قبل از مشخص نمودن اینها لازم است به اهداف اساسی آموزش اشاره گردد. در سازمان‌ها هدف نهایی به‌دست آوردن سود می‌باشد. جهت افزایش سود تشکیلات، لازم است در تمام قسمت‌ها با قیمت تمام شده نازل بهترین و بیشترین سود را به‌دست آورد. جهت ساماندهی تولید، موثرترین فاکتور آموزش می‌باشد که بایستی در دریایآزادمان روزمره به‌عنوان یک فرهنگ مورد قبول واقع شود. در جوار این هدف اساسی اهداف دیگری که در آموزش انتظار آن می رود عبارت‌اند از اهداف اقتصادی، اهداف اجتماعی و انفرادی می‌باشد به نظر ما این فاکتورها اهمیت موضوع را دو چندان خواهد کرد.
اهداف اقتصادی آموزش
هدف اساسی و اقتصادی آموزش افزایش تولید و افزایش بازدهی می‌باشد.
در سطوحی از سازمان و یا در سطح گروه‌های سازمان، پرسنل شاغل باید در مقایسه با هدف اصلی سازمان آموزش های مختلف را دیده باشند و آنها را برای کاری که انجام می‌دهند و یا در آینده انجام خواهند داد آماده کرده باشند.
این روش کار بر افزایش بازدهی نیز تأثیرمی‌گذارد این هدف اساسی اقتصادی به طور مناسب زیر مجموعه اهداف اقتصادی به شرح زیر را نیز دارا می‌باشد:

 

    1. اطلاعات مورد لزوم کاری کارکنان، توانایی و موقعیت سازمان را تأمینمی‌کند.

 

    1. در سازمان‌ها کنترل و نظارت کمتر می‌گردد.

 

    1. تصادفات کار به حداقل می‌رسد و اعتماد کاری افزون تر می‌شود.

 

    1. نسبت خطاها کاهش می‌یابد و در این ارتباط هزینه‌هایی همچون هزینه تعمیر و نگهداری کمتر می‌شود.

 

    1. از هدر رفتن ملزومات و مواد جلوگیری به عمل می‌آید.

 

  1. پرسنل با نوآوری و توسعه هماهنگ می‌گردد و در این راستا قیمت تمام‌شده نیروی کاری که در فرآیند تولید وجود دارد.

حجم عمده‌ای از کالاهای تولیدشده توسط واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی فاقد فناوری های برتر می‌باشند که قادر به رقابت در بازارهای جهانی نیستند لذا حوزه‌های اصلی صنعت و تکنولوژی که از آن به عنوان صنایع جدی

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">