تئوری نمایندگی مبنای بنیادی تبیین حسابرسی در شرکت های سرمایه گذار مدار ایران- … |
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است |
میرود حسابرسی به خوبی نقش خود را در فرآیند نمایندگی اعمال کند.
تا جایی که به استقلال حسابرس مربوط میشود, در یک موقعیت نمایندگی پیچیده، بیشتر موارد به شایستگی و صداقت حسابرسی، بستگی دارد.
بنابراین بر شایستگی فنی و استقلال به عنوان ویژگیهای جدایی ناپذیر حسابرس تاکید شده است .اما بیان صرف، داشتن شایستگی و استقلال حسابرس کافی نیست.
عدم وجود استقلال حسابرسی میتواند برای جامعه و حسابرس آسیبهایی را به دنبال داشته باشد(حساس یگانه، 1392).
2-4-5: شک گرایی
یکی از مکاتبی که در سال های اخیر در حوزه روانشناسی و حسابرسی مورد توجه قرار گرفته و تأثیرات ویژگی های شخصیتی در روانشناسی را بر حسابرسی مطرح کرده، مکتب شک گرایی (تردیدگرایی) است (یعقوب نژاد و همکاران، 1391). در مطالعه هرت (2008) در دانشگاه بایلور بر ارتباط مثبت شک گرایی (تردیدگرایی) و کیفیت حسابرسی تأکید شده است. واژه شک گرایی (تردیدگرایی) در متون حسابرسی به اشخاصی اطلاق می شود که شک و تردید را ترویج کرده و در قضاوت های خود سعی می کنند عجله نکنند و تصمیم گیری خود را به تعویق می اندازند (یعقوب نژاد و همکاران، 1391).
هرت و همکاران (2003) و ووگل (2010) تأکید کردند که شک گرایی (تردیدگرایی) منجر به تعلیق قضاوت و تصمیم گیری فرد شده و وی را وادار می سازد تا به دنبال کشف شواهد و مدارک بیشتر، تحقیق اطلاعات و مشاوره می باشد (یعقوب نژاد و همکاران، 1391).
برخي از فيلسوفان به شک گرايي (ترديد گرايي) آن چنان بها مي دهند که نمي خواهند چيزي را باور کنند. همواره اين امکان وجود دارد که حقايق ادعا شده درست باشند. مونتاگوا : عقيده دارد که ذهن انسان نمي تواند در هر زمينه پژوهشي اطمينان کامل حاصل کند لیکن اين امر منجر به ترديد کامل نمي شود (حساس یگانه، 1392).
حرفه ی حسابرسی باید با حرکت به سوی تردیدگرایی بیشتر، همچنان موضع خدمت به جامعه را حفظ کند (حاجیها، 1388).
2-4-6: تأییدپذیری
ویژگی تائید پذیری با مفهوم مورد نظر نظریه پردازان حسابداری و تصمیم گیرندگان وارد ادبیات حسابرسی شده است و تا اکنون دربسیاری از نوشته ها بعنوان یک فرض حسابرسی در نظر گرفته می شود (حساس یگانه، 1392).
تأییدپذیری، آن ویژگی اطلاعات حسابداری است که بدون آن انجام حسابرسی میسر نیست. اهمیت تأییدپذیری به دلیل ارتباط نزدیک آن با وجود تضاد منافع در فرآیند گزارشگری است. هدف حسابرسی تأیید اطلاعات مالی است و اگر اطلاعات مالی تأیید پذیر نباشد دلیلی برای حسابرسی وجود ندارد پس تأیید پذیری وسیله است جهت اطمینان بخشی به استفاده كنندگان اطلاعات در رابطه با مطالبی كه به آنان گزارش می شود و این اطمینان می تواند مثبت یا منفی باشد (حساس یگانه، 1392).
ویژگی تأییدپذیری، اساساً با دسترسی به شواهد کافی مرتبط است و بر معتبر بودن اطلاعات مورد بررسی دلالت دارد. بدین معنی است که دو یا چند نفر از افراد متخصص، اطلاعات را آزمون می کنند، به نتایج و اندازهگیریهای مشابهی دست می یابند. این ویژگی از آن رو اهمیت دارد که اطلاعات حسابداری به طور کلی به وسیله افرادی استفاده میشود که به طور مستقیم دسترسی محدودی به آن اطلاعات دارند. هرچه دسترسی مستقیم به اطلاعات محدودتر باشد، اهمیت تأییدپذیری اطلاعات، افزایش مییابد. تأییدپذیری، همچنین به دلیل عدم همسویی یا تنوع منافع استفادهکنندگان اطلاعات حسابداری حائز اهمیت است (حساس یگانه، 1392).
FASB (1980) تأییدپذیری را بعنوان ویژگی کیفی اولیه صورتهای مالی ندانسته و آن را در ارتباط با ویژگی کیفی قابل اعتماد بودن مطرح میکند:
« ویژگی تأییدپذیری در جهت حصول اطمینان نسبت به مربوط بودن اطلاعات یا به تصمیمات کمک نمی کند یا کمک کمتری می کند»
ولنایزر(1987): اطلاعات حسابداری به منظور قابل اعتماد بودن نه تنها باید تأییدپذیر باشند بلکه باید بصورت مستقل قابلیت تأیید داشته باشند
2-4-7: قراردادهای انگیزشی
یکی از یافته های مهم تئوری نمایندگی به منظور کاهش اثرات عدم تقارن اطلاعات و جلوگیری از منافع شخصی مدیر، انتخاب روش های کنترل مناسب می باشد. سه نوع راهکار جهت کنترل نماینده وجود دارد که یکی از آن ها تنظیم قراردادهای انگیزشی می باشد (نوروزی سیگارودی، 1391).
قراردادهای انگیزشی، سومین راه کنترل در راستای انطباق اهداف به شمار می روند. در این گونه قراردادها پاداش مدیر بستگی به ارزیابی عملیات وی دارد؛ هرچه پاداش بیشتر وابسته به معیارهای اندازه گیری عملیات مدیر باشد، انگیزه مدیر برای دسترسی به معیارهای از قبل تعیین شده ارزیابی عملیات بیشتر است. در نتیجه احتمال رسیدن به انطباق اهداف نیز بیشتر می گردد (نمازی، 1384).
مثال: شرکت CBS جهت محافظت در مقابل ریسک گریزی احتمالی مدیر عامل، عبارتی را در قرارداد مدیر عامل گنجانیده بود که به موجب آن در صورتی که شرکت به شرکت های دیگر واگذار می گردید به مدیر عامل مبلغ 5 میلیون دلار پرداخت می شد. چند ماه بعد از آنکه مدیر عامل وارد شرکت CBSگردید، شرکت وستینگهاوس، CBS را خرید و تعهد بالا اعمال گردید (نمازی، 1384).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 05:11:00 ق.ظ ]
|