بررسی رابطه میان کارآفرینی، قابلیت بازاریابی، قابلیت نواوری و مزیت رقابتی پایدار در شرکت های … |
عوامل اجتماعی و فرهنگی
انواع عوامل اجتماعی و فرهنگی به نحوی بر فعالیتهای بازاریابی اثر می گذارند مانند عوامل مربوط به جمعیت، زبان، دین و مذهب، الگوهای نهادی، نظام ارزشی، زیبایی شناسی، آداب و رسوم، مراسم گوناگون، موسیقی و هنر، سبک زندگی، نقش مردان و زنان در جامعه، اهمیت دادن به بچه ها و دیگر نکاتی که مربوط به مجموعه الگوهای پنداری، رفتاری و گفتاری مردم یک جامعه است. نمونه های ذیل از این قبیل اند :
در نقاط مختلف جهان برخی افراد گیاه خوار اند عده ای گوشت خوار، عده ای غذا را با طعم تند و عده ای با طعم شیرین را بیشتر ترجیح می دهند
جهت بسته بندی و معرفی محصول ، درج تاریخ میلادی یا شمسی و یا دستورالعمل مصرف زبان محاوره ای بیش از زبان رسمی مردم اهمیت دارد
سطح سواد بازار هدف در ارائه آگهی و انتخاب رسانه اعم از نوشتاری و یا دیداری اهمیت فراوان دارد
ارزشهای هسته ای و مثلاً نگاه خانواده به جایگاه زن و مادر و تکریم ، سن،پیشکسوتی، تخصص و موقعیت افراد نیز در فرهنگها اهمیت ویژه ای دارد
آداب مذهبی و تاثیر آن بر فعالیتهای شرکتها مانند وضعیت فروشگاه های مواد غذایی در ایام ماه مبارک رمضان
در بعضی از جوامع به بچه ها بسیار احترام می گذارند، درحالیکه در بعضی دیگر بچه ها همواره درامرخرید تابع مادر و پدرهستند.
دریک فرهنگ خانمها در انتخاب شغل و محصولات و خدمات مورد نیاز بسیارنقش دارند و از احترام خاصی برخوردارند درحالیکه در کشوری دیگر محدودند. مثل خرید موتورسیکلت در ایالات متحده برای نوجوان زیر ۱۸سال
- عوامل سیاسی، قانونی و اقتصادی
سیاستها و تصمیم گیریهای دولت در امورسیاسی، قانونی و اقتصادی و مالی نقش تعیین کننده ای در هربازاردارد.
تورم اثر بسیار زیادی برنوع و شیوه خرید و فروش دارد. تغییر قیمت ارز دگرگونیهای بسیاری بوجود می آورد.
قطع یا ادامه رابطه سیاسی باکشورها در عرضه و تقاضاتاثیرمی گذارد. تغییر نرخ تعرفه های گمرکی بعضی محصولات غیرقابل رقابت درصحنه داخلی را قابل رقابت می سازدیابرعکس به ضرر بعضی محصولات تمام می شود.
دولت بعنوان قدرت حاکمه اغلب بازارها نقش حساسی دارد. اصولاً در بازاریابی سه عامل دولت ، مشتریان و رقبا عوامل اساسی محیطی هستندکه باید بطور دائم مورد بررسی و ارزیابی قرارگیرند. در ایران امروزعوامل مربوط به سیاستهای دولت و قوانین و مصوبات دربرنامه ریزیها بسیار نقش دارند و همه فعالیتهای بازاریابان را تحت تاثیرقرارداده اند. مالیاتها، عوارض ، سهمیه بندیها ، ممنوعیت بعضی محصولات یا معامله با بعضی از کشورها، محدودیتهای مربوط به تبلیغات در بعضی از رسانه هاو تحریمها نمونه هایی از عوامل محیطی و غیرقابل کنترل هستندکه به نحوی بادولت سروکاردارند.
- عوامل تکنولوژیک
امروزه پیشرفت تکنولوژی یک واقعیت پذیرفته شده است که در زندگی همه افراد، سازمانها و جوامع اثرمی گذارند. هرروز دستاوردجدیدی تازه و پدیده ای جدید ظهورمیکند و فرصتها و تهدیدهایی رابوجود می آورد.تکنولوژی چندنقش عمده دارد که عبارتند از:
جانشین ساختن محصولات وموادجدید یا مصنوعی بجای محصولات و موادقدیمی یا طبیعی، صرفه جویی در میزان مصرف مواد، خودگردانی یا کم نیازی به نیروی انسانی، کوتاه شدن عمر محصولات و کهنگی سریع آنها و نوآوری مداوم
- عوامل رقابتی
یکی از مهمترین نیروهابرای هربازاریاب نیروهای مربوط به رقابت درصحنه بازاراست. بازاریاب حرفه ای کسی است که دائماً رقبا و حرکات آنان را زیرنظردارد و درموردآنها بررسی و مطالعه همه جانبه ای انجام می دهد. شناخت قوتها و ضعفهای رقیب و استراتژیها و آمیخته بازاریابی آنان باعث می گرددتا شرکت بتواند آگاهانه تر برای مقابله با رقیب درصحنه حضوریابد.رقابت به محیط ملی محدودمی شودبلکه دامنه آن بسیار گسترده است و باید به نیروهای رقابتی خارجی و بین المللی نیزتوجه داشت. شرکتهای صادراتی ایران همواره باید به آثار عمیق و گسترده انواع رقبای خارجی درهمه زمینه ها توجه کنند.(کاتلر،۱۳۷۹[۱۵۱]) کامیابی در بازاریابی امروز در ارزیابی دائم ((خود،رقیب و مشتری)) است که اصطلاحاً در انگلیسی بعنوان cs3 شناخته می شود .company-customer-competitor
برنامه های ورود به فعالیتهای جدید و توسعه کارآفرینی
برنامه های شرکت برای واحدهای موجود خود اجازه پیش بینی فروش و سود را به او میدهدولی گاهی این سود یا میزان فروش درحدنیازهای شرکت نیست. ازطرفی ممکن است شرکت بعضی از فعالیتهای خودرا تعطیل کند. این کارموجب کاهش فروش و سود می شود و شکاف بین پیش بینی میزان واقعی با فروش مطلوب را بیشتر می کند. شرکت برای پرکردن این شکاف سه راه دارد:
۱
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 03:31:00 ق.ظ ]
|