بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران با … |
نظریهپرداز
مارکس
شولتز
بوردیو
لین / کلمن
بوردیو، کلمن، پاتنام
تبیین
روابط اجتماعی: استثمار کارگران توسط سرمایهداران (بورژوازی)
انباشت ارزش اضافی توسط کارگران
بازتولید نمادها و معانی(ارزشهای) مسلط
دسترسی و استفاده از منابع نهفته در شبکههای اجتماعی
همبستگی و بازتولید گروه
سرمایه
الف- بخشی از ارزش اضافی بین ارزش استفاده (در بازار مصرف) و ارزش مبادله کالا (در بازار تولید – کار)
ب- سرمایهگذاری در تولید و گردش کالاها
سرمایهگذاری مهارتها و دانش فنی
درونی کردن یا درک نادرست از ارزشهای مسلط
سرمایهگذاری در شبکههای اجتماعی
سرمایهگذاری در تأیید و پذیرش متقابل
سطح تحلیل
ساختاری (طبقات)
فرد
فرد / طبقه
فرد
گروه / فرد
منبع: توسلی و موسوی، ۱۳۸۴، ص۴
۲-۲-۲- مفهوم سرمایه و ابعاد آن
سرمایه به هر نوع دارایی که قابلیت تولید ایجاد میکند، اطلاق میگردد. سرمایه یک مفهوم اقتصادی است و تعاریف مختلفی از آن در علم اقتصاد ارائه شده است. برای نمونه «جان بلاک[۲۳]» میگوید: «سرمایه، وسایل تولید ساخت بشر است»، در تعریف دیگری آمده: «سرمایه، مالی است که از آن عایدی به دست میآید» ولی این تعاریف فقط به بخشی از تعاریف سرمایه نظر دارد. سرمایه در یک تقسیمبندی کلی به سرمایه مرئی و ملموس، سرمایه مالی و سرمایه نامرئی تقسیم میشود. در اقتصاد کلاسیک، بیشتر سرمایه مرئی و ملموس مانند کار، زمین، ماشین و ابزارآلات مدنظر بود. چنانکه تعریف جان بلاک به این نوع سرمایه اشاره دارد. این مفهوم سرمایه، تنها در عرصه اقتصاد محدود نمانده و با تغییر اندک در سایر عرصههای اجتماعی نیز وارد شده است. در اقتصاد نئوکلاسیک، به سرمایههای مالی اعم از وجوه نقد، اوراق قرضه، سهام و اسناد بهادار نیز توجه شده است. چنانکه تعریف دوم به این معنا اشاره دارد. در اقتصاد جدید اعم از اقتصاد نهادگرا و پساصنعتی، سرمایههای نامرئی و ناملموس مانند سرمایههای انسانی، سیاسی، فرهنگی و سرمایه اجتماعی اهمیت بیشتری دارند. با توجه به رویکردهای سهگانه فوق میتوان برای سرمایه شش بعد را در نظر گرفت.
۱-۲-۲-۲- سرمایه مادی (طبیعی)[۲۴]
برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید. |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 02:41:00 ق.ظ ]
|