دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

از مشکلات این بخش اثرات میزان کاهش قدرت خرید مردم به خاطر افزایش میزان تورم
می باشد. هم چنین در سال های اخیر صحبت هایی مبنی بر کاهش قیمت لوازم خانگی سبب شده است که مردم دست از خرید بردارند و به امید ارزان شدن قیمت این لوازم بمانند هر دوی این عوامل باعث ایجاد رکود در بازار لوازم خانگی می گردد و موجب می شود که تولید کنندگان داخلی تولیدات خود را کاهش دهند تا از این طریق بتوانند هزینه های ناشی از این رکود را جبران کنند (روزنامه ایران، ،۱۳۹۳،ص۲۲).
از دیگر مشکلات این بخش قدیمی بودن فن آوری ساخت و ناکافی بودن نیروی متخصص در این زمینه است، بیشتر کشورهای صاحب نام از فن آوری بالایی برخوردار هستند و بیش تر خطوط تولید آن ها به صورت اتوماتیک و رایانه ای می باشد. طراحان محصولات لوازم خانگی به میزان کافی با این صنعت آشنایی نداشته و این فقدان آشنایی باعث بروز مشکلاتی در این بخش شده، زیرا این امر یکی از عوامل کلیدی در موفقیت صادرات و رقابت با رقبای سرسخت خارجی به شمار می آید
(طحان، ۱۳۹۱، ص۷).
قسمت خدمات در صنعت از دیگر مشکلات بخش لوازم خانگی است، در بازار امروز جهان خدمات در سه حلقه خدمات پیش از فروش، حین فروش و پس از فروش تقسیم بندی می شود ولی متأسفانه در ایران هیچ یک از این مراحل به طور کامل وجود ندارد. از نظر متخصصان بازاریابی رفتار فروشنده در هر سه مرحله بسیار مهم و حتی نوعی سرمایه گذاری است. وقتی حرف از گارانتی و خدمات پس از فروش می شود جا نیافتادن این مهم، در ایران و حتی در بین مصرف کنندگان مطرح می شود. زمانی که مصرف کننده پشتیبانی برای دفاع از حقش نمی بیند پرداخت مبالغ اضافی برای گارانتی کالا را نوعی اجحاف تلقی کرده و بعضاً از پرداخت آن سر باز می زندو این در حالی است که مصرف کنندگان در کشورهای خارجی از انواع گارانتی و وارنتی ها و حتی خدمات پس از فروش برای خرید کالاهای مورد نیاز خود استفاده می کنند و جمله معروف “حق همیشه با مشتری است” به معنای واقعی در موردآن ها رعایت می شود و مانند ایران تنها به عنوان شعاری ناملموس باقی نمی ماند (ماهنامه خدمات،۱۳۹۲ ،ص۵۴).
افزایش قیمت مواد اولیه یکی دیگر از مشکلات صنعت لوازم خانگی است. به دلیل افزایش قیمت هایی که در مواد اولیه صنایع لوازم خانگی در ابتدای هر سال اتفاق می افتد تولید کنندگان ورق های فولادی مسی و روی، تمایلی به فروش مواد اولیه از خود نشان نمی دهند و موجودی خود را برای سال آینده نگه می دارندافزایش چشم گیر بهای تمام شده لوازم خانگی تولید داخل، رقابت با لوازم خانگی خارجی هر ساله علاوه بر افزایش کیفیت و کارایی، قیمت آن ثابت می ماند و یا کاهش می یابد را بسیار دشوار کرده است، به نحوی که صنعت لوازم خانگی در رقابت با نمونه های خارجی بسیار ضعیف است (فرد صبوری ، ۱۳۸۸، ص ۱۰۷).
نبودن برند مناسب در صنعت لوازم خانگی مشکلی دیرینه است. بنگاه ها و محصولات ایرانی در اغلب بازارهای صادرات فاقد برند هستند. زیان ناشی از عدم برند سازی در بازارهای بین المللی موجب
می شود تا در صورت بروز مشکل کیفی کالاهای ایرانی در بازار خارجی، این مسأله را به کل کالاهای ایرانی نسبت می دهد (فرد صبوری ، ۱۳۸۸، ص ۱۰۷).
۲-۵-۵) نقاط قوت صنعت لوازم خانگی ایران
با وجود مشکلات موجود در صنعت لوازم خانگی که به آن اشاره شد، این بخش دارای نقاط قوتی است که در زیر به آن ها اشاره می شود (طحان، ۱۳۹۱، ص ۱۲):
وجود نیروی کار جوان فعال وفراوان و مستعد
امکان استفاده از نیروهای متخصص موجودوبه کارگیری آن ها در زمینه های الکترونیک مهندسی مکانیک و…
وابستگی ارزی پایین به لحاظ امکان تأمین بخشی از کالاها در داخل
بالاتر بودن متوسط درصد ارزش افزوده صنعت وسایل خانگی از میانگین متوسط درصد ارزش افزوده کل صنعت به عنوان یکی از معیارهای توجیح فنی اقتصادی سرمایه گذاری در این بخش
محسوب شدن صنعت لوازم خانگی به عنوان یکی از حلقه های تکمیلی تولید ارزش افزوده صنایع بالادستی هم چون مس، فولاد و پتروشیمی
در بررسی تحولات و تغییرات انجام شده در کشورهای جنوب شرق آسیا (چین، کره، مالزی، سنگاپور، هنگ کنگ) کلیدهای اصلی توسعه در این کشورها حول دو محور اساسی طراحی و پایه ریزی شده است:
اول عزم ملی و وحدت نظر در سیاست گذاری ها با محوریت توسعه صنعتی.
دوم بهره گیری از تجربیات موفق و ناموفق توسعه در دیگر کشورها.
نود درصد لوازم خانگی موجود در بازار از کشور امارات، متحده عربی و چین وارد می شود و مابقی سهم محصولات کشورهای کره، آلمان ایتالیا و ژاپن است. اما محصولات این کشورها به علت بالابودن قیمت آن ها در مقایسه به محصولات کشور چین در بازار بسیار کم تر یافت می شود.ضمناً تعرفه واردات کالااز کشورهای دیگر بسیار پایین است و همین امر مهم ترین عامل وجود اجناس چینی در بازارهای کشورهای مذکور است. شایان ذکر است جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی چنان چه با مدیریت مناسب، فراهم شدن سایر ابزارهای دسترسی به فناوری، آماده سازی انگیزه ها و مهارت های بنگاه های داخلی و انجام فعالیت های تحقیق و توسعه همراه شود کار ساز بوده و موجب ارتقاء و توسعه فن آوری در این صنعت می گردد (طحان، ۱۳۹۱، ص ۵).
۲-۵-۶) بزرگ ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در جهان




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...