دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

رقبایش در هر صنعت مورد تبيين مي باشد. استدلال می شود شرکتهایی که کارآیی آنها نسبت سایر شرکتهای موجود در صنعت، کمتر است؛ فشار عملکردی متفاوتي خواهند داشت. زيراكه آنها بايد بازده موردانتظار تامين كنندگان سرمايه را فراهم سازند و چنانچه موفق به انجام اين امر نشوند؛ با محدوديتهاي تامين مالي و یا تغییر مدیریت مواجه مي شوند.
با توجه به موارد فوق، مساله اصلی تحقیق حاضر در قالب سوال زیر مطرح شده است.
ساختار صنعت چه تاثیری بر ارتباط بین توان رقابتی محصول و سطح مدیریت سود دارد؟
1-3)ضرورت انجام تحقيق
بسياري از تحقيقات پيشين بر اهميت اقلام تعهدي در تصميم گيري استفاده كنندگان از اطلاعات مالي تاكيد داشته اند. براي مثال، يو و ليسانا(2013) در تحقیق خود نشان دادند كه شركت هاي با سطح اقلام تعهدي پايين تر نسبت به شركت هاي داراي سطح اقلام تعهدي بالاتر داراي بازده سهام مورد انتظاركمتري هستند. اين شواهد، به طور بالقوه نشان مي دهند كه اقلام تعهدي براي استفاده كنندگان داراي اهميت مي باشد و از اين جهت، پژوهش در خصوص عوامل موثر بر آنها مي تواند مزاياي اطلاعاتي بالقوه اي براي سرمايه گذاران داشته باشد. بنابراين، اولين ضرورت تحقيق حاضر، كمك به ارائه راهكارهايي در راستاي بهبود محيط اطلاعاتي شركتهاي سهامي مي باشد. همچنين، برخي از تحقيقات به نقش رقابت در بازار محصول در شركتهاي سهامي پرداخته اند كه بيشتر بر عملكرد اين شركتها تاكيد داشته اند. اين در حالي است كه تاثير رقابت در بازار محصول بر محيط گزارشگري مالي شركتها، موضوعي كه تاكنون در داخل كشور به آن توجه نشده است و تمركز بر آن، يكي ديگر از ضروريات تحقيق حاضر است.
1-4)اهداف تحقيق
هدف كلي تحقيق حاضر بررسي ارتباط بين رقابت در بازار محصول و ساختار صنعت با سطح اقلام تعهدی است. در راستاي هدف كلي فوق، اهداف فرعي زير تعريف و در طول تحقيق پيگيري مي شوند.

 

 

 

    1. مقايسه سطح اقلام تعهدی اختیاری شرکتهای با توانایی رقابت بالاتر در بازار محصول نسبت به سایر شرکتهاي فعال در يك صنعت خاص

 

 

    1. مقايسه سطح اقلام تعهدی اختیاری شرکتهای فعال در صنایع رقابتی نسبت به شركتهاي فعال در صنايع غير رقابتي در كل نمونه آماري.

 

 

 

1-5) چهارچوب نظری تحقيق
شواهد تجربی پیشین در خصوص رقابت در بازار محصول حاکی از این است که این متغیر، از طریق معیارهای متفاوتی اندازه گیری شده است. برای مثال، هاریس(1998) از مدل سهم بازار استفاده نمود که در آن، نسبت فروش شرکت به جمع فروش کل شرکتهای فعال در هر صنعت، معیار توانایی رقابت در بازار محصول، محسوب می شد. در برخی دیگر از تحقیقات(مانند داتا و همکاران،2013)، از معیار لرنر(1934) استفاده شده است. این معیار، منعکس کننده سود عملیاتی به فروش می باشد. اين شاخص، بر اساس اين نظريه مي باشد كه در صنايع رقابتي تر، شركتهاي ناكارآمد و با بهره وري پايين، به سرعت از بازار حذف مي شوند. از اين رو، انتظار مي رود كه در صنايع رقابتي، افزايش در بهاي تمام شده محصولات شركت، بطور قابل توجهی سودآوری شرکت را کاهش دهد و تنها شرکتهایی بتوانند خود را در بازار رقابتی حفظ نمایند که بتوانند بهای تمام شده کالای فروش رفته خود را در سطح متعادل حفظ نمایند. در واقع، مدل لرنر(1934)مزیت رقابتی رهبری در هزینه شرکتها را اندازه گیری نموده و مورد توجه قرار می دهد. در تحقیق حاضر، مطابق با داتا و همکاران(2013)، از مدل لرنر جهت اندازه گیری توانایی رقابت در بازار شرکتهای نمونه آماری استفاده می شود.
کوتاری و همکاران(2005) در تحقیقی پیشنهاد نمودند که هرچه تفاوت بین سود گزارش شده با جریان نقد عملیاتی بیشتر باشد؛ اقلام تعهدی بیشتری در گزارش سود، به کار رفته است که کیفیت آن را پایین می آورد. در ادامه، این محققین دریافتند که تنها بخشی از اقلام تعهدی ناشی از دستکاری و اعمال نظر مدیران می باشد و بخش دیگر آن بدلیل برخی از رویه ها و استانداردهای حسابداری به وجود می آید. از این رو، در تحقیقات مرتبط با اقلام تعهدی باید این دو بخش از یکدیگر تفکیک شوند و تنها اقلام تعهدی اختیاری، موردنظر قرار گیرند. کوتاری و همکاران(2005)، اقلام تعهدی اختیاری را از طریق باقیمانده های مدل رگرسیونی اقلام تعهدی بر روی فروش، حسابهای دریافتنی و دارایی های ثابت اندازه گیری نمودند. استدلال مدل مذکور بر این پایه می باشد که اقلام تعهدی ناشی از حسابهای مذکور، متاثر از رویه ها و استانداردهای خاص حسابداری است و باقیمانده آن، اقلام تعهدی اختیاری است که در اثر دخالت مدیران ایجاد شده است. در تحقیق حاضر، مطابق با داتا و همکاران(2013)، از مدل تعدیل شده جونز توسط کوتاری و همکاران(2005) در راستای اندازه گیری اقلام تعهدی اختیاری استفاده می شود
1-6) فرضيه هاي تحقيق
فرضیه اول
در يك صنعت خاص، سطح اقلام تعهدی اختیاری شرکتهای با توانایی رقابت بالاتر در بازار محصول نسبت به سایر شرکتها، كمتر است.
فرضیه دوم
شرکتهای فعال در صنایع رقابتی تر، اقلام تعهدی اختیاری بیشتری را در گزارشات مالی بکار می گیرند.
1-7)روش گرد آوري اطلاعات
در اين تحقيق جهت گردآوري اطلاعات موردنياز از روش كتابخانه اي استفاده مي شود. در اين رابطه ابتدا با استفاده از اينترنت و شبكه هاي اطلاعاتي و مراجعه به كتب، مجلات و پايان نامه ها بمنظور جمع آوري ادبيات و پيشينه تحقيق و دستيابي به ساختار كلي تحقيق صورت مي پذيرد.
همچنين جهت جمع آوري اطلاعات موردنياز براي آزمون فرضيات، داده هاي شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طريق نرم افزار ره آورد نوین و سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار تهران استخراج مي شود.
1-8) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
جهت تجزيه و تحليل داده هاي خام و تبديل آنها به اطلاعات موردنياز براي تصميم گيري درباره فرضيات و توضيح روابط بين متغيرها از آزمون های توصیفی و همبستگی استفاده می شود. در بخش توصیفی، شاخص های مرکزیت و پراکندگی مورد توجه قرار می گیرد و در بخش همبستگی از آزمون هاي رگرسيون چندگانه استفاده می شود. اين آزمونها از طريق نرم افزار آماري Eviews و در سطح اطمينان 95% اجرا مي شوند. جهت آزمون فرضيات اين تحقيق ابتدا، متغيرهاي اساسی تحقیق(متغیرهای مستقل و وابسته) محاسبه و برآورد مي شوند.
در تحقیق حاضر، اقلام تعهدی اختیاری به عنوان متغیر وابسته و توانایی رقابت در بازار محصول و ساختار صنعت به عنوان متغیرهای مستقل، موردنظر قرار گرفته اند. برای آزمون فرضیات از مدل های ارائه شده توسط داتا و همکاران(2013) استفاده می شود.
1-9)قلمرو تحقيق
1-9-1)قلمرو موضوعی تحقيق

 




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...