روش محاسبه سهم کاربران هر بیمارستان در نمونه:
(۲۷۰) تقسیم بر کل جامعه (۹۰۵) که برابر با (۲۹۸۳۴/۰) می گردد.
۲۹۸۳۴/۰=۹۰۵÷۲۷۰
و با ضرب حجم تعداد کاربران هر بیمارستان در عدد مذکور (۲۹۸۳۴/۰) سهم کاربران آن بیمارستان در نمونه بدست می آید.
۳- ۶ روش و ابزار گردآوری اطلاعات
 
روش گردآوری اطلاعات میدانی است، به عبارتی با توجه به میدانی بودن بررسی ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامه بوده و جهت تدوین ادبیات موضوع و مبانی نظری پژوهش از ابزار دیگری مانند اینترنت، دفاتر آماری و… استفاده گردیده است.
روشهای آماری مورد استفاده:
اطلاعات جمع آوری شده و داده های مورد نظر در ارتباط با موضوع پژوهش با روشهای خاص آماری مورد تحلیل قرار می شود تا از نتایج حاصله بهره برداری لازم صورت گیرد. بنابراین پژوهش حاضر قصد دارد داده های حاصله را از طریق آمار توصیفی و استباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
۱) آمار توصیفی:
از آماره های فراوانی، درصد و … برای توصیف اطلاعات بدست آمده، استفاده شده است.
۲) آمار استنباطی:
به منظور تعیین وجود یا عدم وجود رابطه بین متغیرها، برآورد و تعمیم نتایج به دست آمده از حجم نمونه به جامعه آماری کل، از آزمونهای تحلیل واریانس، آزمون تی برای نمونه های مستقل، آزمون تی تک نمونه ای و آزمون ضریب همبستگی پیرسون به همراه نمودار پراکندگی و رسم خط رگرسیون استفاده شده است و در قسمتی نیز از نرم افزار AMOS 21 (مدل سازی معادلات ساختاری) جهت رسم یک مدل عاملی استفاده شده است.
ابزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات
ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه ای این پژوهش نرم افزارهای آماری SPSS 21 و AMO 21 می باشند.
۳-۷ روایی و پایایی پرسشنامه
ابزار اندازهگیری در پژوهش باید قادر باشد اطلاعات و دادههای لازم را جهت تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری نهایی در اختیار بگذارد. روایی و پایایی دو بعد مهم هستند که باید تعیین گردند تا صحت و درستی ابزار اندازهگیری تأیید شود.
۳-۷-۱روایی
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازهگیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد (خاکی، ۱۳۸۷، ۲۸۸). در واقع بررسی روایی، پاسخ به این سوال است که آیا پرسشنامه آنچه را که مد نظر بوده است به خوبی مورد سنجش قرار می دهد؟
برای تعیین روایی یا اعتبار ابزار اندازهگیری سه روش وجود دارد:
اعتبار محتوا(صوری)
اعتبار ملاکی
اعتبار سازه
در پژوهش حاضر جهت سنجش اعتبار ابزار اندازه گیری از اعتبار محتوا استفاده شده است. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاً برای اندازهگیری اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازهگیری به کار برده می شود. اگر سوالهای ابزار، معرف و ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشد که محقق قصد اندازهگیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل شود که سوالهای تشکیل دهنده ابزار، معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد. بنابر این اعتبار محتوا ویژگی ساختاری ابزار است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده میشود. اعتبار محتوا یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مطالعه تعیین میشود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد(خاکی، ۱۳۸۷، ۲۸۸). به این صورت که، اولاً سعی شده است که سوالات مرتبط با موضوع طراحی شوند و تا حد امکان سلیس و روان و قابل درک برای پاسخ دهنده باشد. در ثانی، تک تک سوالات آزمون با مطالعه و بررسی منابع اطلاعاتی مختلف تهیه شده است و سپس با استفاده از نظرات اساتید محترم در گروههای تخصصی، روایی آنها مورد سنجش قرار گرفت.
۳-۷-۲پایایی
پایایی به دقت و ثبات اندازهگیری در زمانهای مختلف گفته میشود. برای محاسبه پایایی پنج روش وجود دارد که عبارتند از:
روش بازآزمایی
روش موازی یا همتا
روش دو نیم سازی
روش کودر-ریچاردسون
روش آلفای کرونباخ
در این پژوهش برای تعیین پایایی پرسشنامه و قابلیت اعتماد آن از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. این ضریب بیانگر میزان هم پوشانی و هم سویی سوالات پرسشنامه است. میزان این ضریب بیان میکند که آیا پاسخ دهندگان با دقت و آگاهی به سوالات پرسشنامه پاسخ دادهاند؟ از این ضریب همچنین برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری پرسشنامه استفاده میشود. در این تحقیق همانطور که در بخش آمار استنباطی گزارش شده است پایایی ابزار تحقیق به شرح زیر می باشد:

 

 
 
 
yle="box-sizing: inherit; width: 1104px;" width="531">