اثر آگاهی از نتیجه در شرایط مختلف کانون توجه بر اکتساب و یادداری … |
آگاهی از نتیجه
بله
بله
بله
خیر
خیر
خیر
جدول 1- 3. نحوه قرار گیری افراد در گروههای موجود در تحقیق
6-6-3 مرحله یادداری
این مرحله از تحقیق که آخرین مرحله آن نیز بود با فاصله دو روز (48 ساعت) بعد از مرحله اکتساب انجام شد. در این مرحله از هر شرکتکننده پس از حضور در آزمایشگاه مجدداً آزمون زمان عکسالعمل بینایی بعمل میآمد و در ادامه هر شرکتکننده موظف بود یک تلاش یادداری را روی دستگاه بایودکس با همان درجه سختی 4 و بدون گرفتن هیچ دستورالعمل توجهی یا آگاهی از نتیجه انجام دهد.
7-3 نحوه دریافت دستورالعملهای مربوط به کانون توجه
شرکتکنندگان قبل از شروع اولین تلاش خود دستورالعملهای مربوط به خود را میگرفتند که به شرح زیر بود:
- گروه کانون توجه درونی (گروههای اول و چهارم): روی پاهایت تمرکز کن و نیرو را بین هر دو پایت به شکل مساوی توزیع کن (ولف و همکاران 1999؛ مقدم و همکاران 1387).
- گروه کانون توجه بیرونی (گروههای دوم و پنجم): روی صفحه زیر پایت تمرکز کن و سعی کن آن را موازی با زمین نگه داری (ولف و همکاران 1999؛ مقدم و همکاران 1387).
- گروه کانون توجه خود انتخابی (گروههای سوم و ششم): شما میتوانید از بین تمرکز روی پاها و تمرکز روی سطح زیر پایتان یکی را انتخاب کرده و تعادل خود را حفظ کنید.
8-3 نحوه دریافت آگاهی از نتیجه
در تحقیق حاضر هر کدام از گروههای، کانون توجه درونی با آگاهی از نتیجه، کانون توجه بیرونی با آگاهی از نتیجه و کانون توجه خود انتخابی با آگاهی از نتیجه بعد هر کدام از کوششهای نه گانه آگاهی از نتیجه را دریافت میکردند این به شکلی بود که بعد از هر کوشش صفحه نمایشگر دستگاه بایودکس که در هنگام انجام آزمون برای فرد پوشانده شده بود، به افراد نشان داده میشد. این در حالی بود که برای سایر گروه ها که آگاهی از نتیجه را دریافت نمی کردند (کانون توجه درونی بدون آگاهی از نتیجه، کانون توجه بیرونی بدون آگاهی از نتیجه و کانون توجه خود انتخابی بدون آگاهی از نتیجه) صفحه در تمامی مراحل انجام تحقیق پوشانده باقی می ماند. این صفحه نمایشگر، حاوی اطلاعاتی از جمله: چگونگی توزیع وزن و انحرافات قدامیخلفی و مرکزیپیرامونی را نسبتبه مرکز تعادل به فرد است شکل (1- 3).
شکل 1- 3. چگونگی ارائه آگاهی از نتیجه
9-3 متغیرهای تحقیق
1-9-3 متغیر مستقل
در این تحقیق آگاهی از نتیجه و کانون توجه اعم از درونی، بیرونی و خود انتخابی متغیرهای مستقل محسوب میشوند.
2-9-3 متغیر وابسته
متغیر وابسته در این تحقیق امتیاز فرد در تعادل بود.
10-3 روش تجزیه و تحلیل آماری
1-10-3 آمار توصیفی
برای طبقهبندی و تنظیم دادههای خام، از آمار توصیفی از جمله: شاخص اصلی تمایل مرکزی (میانگین)، دامنه تغییرات، انحراف استاندارد و ترسیم جداول و نمودارها استفاده شد.
2-10-3 آمار استنباطی
برای آزمون فرضیه نرمال بودن داده ها از آزمون Shapiro-Wilk، برای کشف میزان ارتباط بین آزمون زمان عکس العمل و آزمون تعادل از آزمون همبستگی پیرسون ستفاده شد. برای آزمودن فرضیههای اصلی تحقیق در گروههای جفت شده نیز از نظر آگاهی از نتیجه، در مراحله یادداری، از آزمون t مستقل استفاده شد. همینطور از آزمون تجزيه و تحليل واريانس با اندازهگيريهاي مکرر (Tow Repeated measure ANOVA) به منظور معنیدار بودن تفاوت میانگینهای گروهها در مرحله اکتساب استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای EXCEL و SPSS 20 انجام شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-22] [ 06:55:00 ق.ظ ]
|