پایان نامه نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی |
چکیده
هدف این تحقیق توصیفی- پیمایشی، تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی جوانان روستایی برای توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه جوانان 15 تا 35 سال ساکن در مناطق روستایی در استان گیلان بودند (2598N=). . حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران تعیین شد (262n=) که این تعداد با روش نمونهگیری خوشهای متناسب، انتخاب شدند. برای تحقق هدفهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل نیازسنجی بوریچ استفاده گردیده است. این پرسشنامه شامل 16 سؤال (گویه) بود که در دو سطح میزان آگاهی و مهارت و میزان اهمیت به تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی پاسخگویان میپردازد. برای بررسی روائی محتوای، پرسشنامه در اختیار چند تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان امر قرار دادهشد و برای بررسی پایائی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که که میزان ضریب اعتماد محاسبه شده برای هر دو سطح میزان آگاهی و مهارت و میزان اهمیت به ترتیب 89/0 و 87/0 درصد محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS18 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها نشان داد نیازهایی چون “آشنایی با اصول صحیح روشهای تصمیمگیری”، در بالاترین رتبه جهت آموزش و نیاز به “آشنایی بااصول صحیح راهاندازی مشاغل خانگی”؛ در پایینترین اولویت قرار گرفتند. همچنین نمرات اولویت محاسبهشده نشان میدهد که چهارده نیاز مرتبط با کارآفرینی کشاورزی در سطح بالای نیاز قرار داشته و فقط نیاز به “آشنایی بااصول صحیح اقتصاد منزل” به عنوان نیاز آموزشی نبوده بلکه نیاز به تقویت دارد و نیاز”آشنایی با اصول صحیح راهاندازی مشاغل خانگی” به عنوان تنها دورهای است که کمترین تعداد پاسخگویان در خصوص این دوره اعلام نیاز نمودهاند و به عنوان عدم نیاز به آموزش اعلام گردید است.
واژههای کلیدی: نیازسنجی، آموزش، ترویج، جوانان روستایی، کارآفرینی
چکیده
هدف این تحقیق توصیفی- پیمایشی، تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی جوانان روستایی برای توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه جوانان 15 تا 35 سال ساکن در مناطق روستایی در استان گیلان بودند (2598N=). . حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران تعیین شد (262n=) که این تعداد با روش نمونهگیری خوشهای متناسب، انتخاب شدند. برای تحقق هدفهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل نیازسنجی بوریچ استفاده گردیده است. این پرسشنامه شامل 16 سؤال (گویه) بود که در دو سطح میزان آگاهی و مهارت و میزان اهمیت به تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی پاسخگویان میپردازد. برای بررسی روائی محتوای، پرسشنامه در اختیار چند تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان امر قرار دادهشد و برای بررسی پایائی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که که میزان ضریب اعتماد محاسبه شده برای هر دو سطح میزان آگاهی و مهارت و میزان اهمیت به ترتیب 89/0 و 87/0 درصد محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS18 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها نشان داد نیازهایی چون “آشنایی با اصول صحیح روشهای تصمیمگیری”، در بالاترین رتبه جهت آموزش و نیاز به “آشنایی بااصول صحیح راهاندازی مشاغل خانگی”؛ در پایینترین اولویت قرار گرفتند. همچنین نمرات اولویت محاسبهشده نشان میدهد که چهارده نیاز مرتبط با کارآفرینی کشاورزی در سطح بالای نیاز قرار داشته و فقط نیاز به “آشنایی بااصول صحیح اقتصاد منزل” به عنوان نیاز آموزشی نبوده بلکه نیاز به تقویت دارد و نیاز”آشنایی با اصول صحیح راهاندازی مشاغل خانگی” به عنوان تنها دورهای است که کمترین تعداد پاسخگویان در خصوص این دوره اعلام نیاز نمودهاند و به عنوان عدم نیاز به آموزش اعلام گردید است.
واژههای کلیدی: نیازسنجی، آموزش، ترویج، جوانان روستایی، کارآفرینی
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-09] [ 10:30:00 ب.ظ ]
|